פיקסאר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המונח "פיקסר" מפנה לכאן. לערך העוסק בדמות קומיקס, ראו פיקסר (קומיקס).
פיקסאר
הכניסה לאולפני חברת פיקסאר באמריוויל, קליפורניה
הכניסה לאולפני חברת פיקסאר באמריוויל, קליפורניה
נתונים כלליים
סוג אנימציה ממוחשבת
מייסדים ג'ון לאסיטר, סטיב ג'ובס ואדווין קטמול
תקופת הפעילות 1979 (כמחלקת אפקטים ללוקאס פילם)
17 באוגוסט 1986 (כפיקסאר) – הווה
חברת אם אולפני וולט דיסני עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום המטה אמריוויל, קליפורניה עריכת הנתון בוויקינתונים
משרד ראשי אמיריוויל, קליפורניה, ארצות הברית
בעלות לוקאס פילם(1979–1986)
עצמאי‏ (1986–2006)
חברת וולט דיסני‏ (2006–הווה)
ענפי תעשייה קולנוע, אנימציה ממוחשבת
מוצרים עיקריים סרטי אנימציה ממוחשבת, סרטוני אנימציה ממוחשבת קצרים
עובדים 1,233 (נכון ל־דצמבר 2019) עריכת הנתון בוויקינתונים
 
pixar.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
העיצוב של סמליל החברה, המופיע בפתיח סרטיה, כולל את מנורת השולחן מ"לוקסו ג'וניור", הנחשב לסרט הראשון של פיקסאר

פיקסאראנגלית: Pixar) היא אולפן קולנוע וחברה העוסקת באנימציה ממוחשבת, אשר נוסדה בשנת 1986 ונמצאת בבעלות חברת וולט דיסני. החברה הוציאה לאקרנים 26 סרטים באורך מלא. הראשון שבהם הוא "צעצוע של סיפור" והאחרון, לעת עתה, הוא "אלמנטלי". סרטי חברת פיקסאר זכו ב-17 פרסי אוסקר, החל מסרטה הקצר "צעצוע פח".

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1984 פוטר האנימטור הצעיר והנלהב ג'ון לאסיטר מאולפני ההנפשה של וולט דיסני, מאחר שהעלה למודעות של האולפן את יכולותיה של האנימציה הממוחשבת לעולם הקולנוע, אך תוכניותיו לא התאימו לאלו של בכירים בדיסני שראו בסרטים אלו מוצר נחות יחסית באולפן, לאחר כישלונות רבים של האולפן באותה תקופה.

ג'ון קיבל הצעה להצטרף למחלקת האפקטים הממוחשבים בחברת לוקאס פילם. ג'ורג' לוקאס זיהה את הפוטנציאל החבוי באנימציה הממוחשבת במדיום הקולנוע. בשלב זה לא היה ניתן לעשות שימוש מקצועי רב בטכנולוגיה זו, אלא ליצור דברים בעזרת צורות גאומטריות פשוטות יחסית. ג'ון לאסיטר חבר לקבוצה של אנשי מדע וביניהם אד קטמול - (אחד ממייסדי פיקסאר), שניסו ליצור קולנוע בצורה חדשנית - אנימציה ממוחשבת. ראשית, יצרו תמונה של נוף פסטורלי אשר היה בנוי בצורה גאומטרית הבנויה מחלקיקים של צורות. בשלב זה הבינו כי ניתן ליצור בטכנולוגיה דברים גדולים ומורכבים יותר כמו נופים, מקומות ורקע.

בשנת 1984 הקבוצה לקחה זאת לשלב הבא, והפיקה סרט קצר בשם "הרפתקאותיהם של אנדרה וולי ב", סרט זה שילב בין נוף הבנוי במחשב לדמויות ממוחשבות. הדמות אנדרה הייתה דמות קטנה מעוצבת בצורות גאומטריות שונות ומעוגלות ברובן. הדמות לקחה השראה מהסקיצות המקוריות של מיקי מאוס שגם הוא עשוי מצורות גאומטריות שונות, אך ג'ון לאסיטר לא אהב את התוצאה. הוא הרגיש שהדמות שיצר אינה טבעית מספיק, והוא חיפש דרכים חדשות ומתקדמות יותר ליצירת הדמות של אנדרה. אד קטמול ועמיתיו עבדו יחד על "טכנולוגיית הטיפה", זוהי מעין טיפה תלת־ממדית ממוחשבת אשר ניתן לקבל ולהזיז בגמישות ומקנה תחושת תזוזה אורגנית וריאליסטית. זה לקח את הקבוצה למקומות שלא נוסו בעבר בצורה שכזו וכך הצליחו ליצור לראשונה סרט אנימציה ממוחשבת קצר בצורה מורכבת וחדשנית. הסרט עורר עניין רב בציבור.

בשנת 1986 קנה סטיב ג'ובס את המחלקה מג'ורג' לוקאס בסכום של 10 מיליון דולר, והקים את "פיקסאר" כחברה עצמאית, כשהוא בראשה[1]. החברה יצרה סרטונים קצרים תוך כדי שיפור מתמיד מאחד לשני. הטכנולוגיה השתפרה וכך גם כמות הרבדים שדרכם ניתן לספר סיפור באמצעות טכנולוגיית האנימציה הממוחשבת. אמנם סרטים קצרים אלו סחטו התפעלות ואהדה בקרב קהל צופים, מבקרים, ואנשי טכנולוגיה, אך הכנסתם הכלכלית הייתה נמוכה. תדירות הזמן ליציאה של סרט קצר הייתה בעייתית, ולמעשה ג'ובס הפסיד במשך מספר שנים כמה מיליוני דולרים בכל שנה. אחת הדרכים להשאיר את הסטודיו בחיים הייתה יצירת פרסומות תוך שימוש בטכנולוגיה ואף מכירת מחשבים שהסטודיו הרכיב ויצר.

בשנת 1991 חברו פיקסאר וחברת וולט דיסני במטרה ליצור סרט ראשון באורך מלא בטכנולוגיית הנפשה ממוחשבת. הרעיון היה שפיקסאר תפיק את הסרט ודיסני תהיה אחראית על הפצתו. ב-19 בנובמבר 1995 הוציאו פיקסאר וחברת דיסני את סרטם המשותף הראשון, "צעצוע של סיפור". הסרט הופק בתקציב של 30 מיליון דולר, זכה לביקורות נלהבות והכניס מעל 361 מיליון דולר ברחבי העולם. כאשר פיקסאר ערכה הנפקה ראשונה לציבור של מניות החברה כמה ימים אחר כך, ב-29 בנובמבר 1995, היא עלתה על ההנפקה של חברת נטסקייפ כהנפקה הגדולה ביותר של השנה. בחצי השעה הראשונה של המסחר בבורסת נאסד"ק, מניית פיקסאר עלתה מ-22 דולר ל-45 דולר, ודחתה את המסחר בגלל פקודות קנייה ללא תחרות. המניה טיפסה ל-49 דולר וסגרה את היום ב-39 דולר[2].

הסרט הבא שהפיקו השתיים היה "באג לייף", שיצא לאקרנים בנובמבר 1998, והיה לסרט הקולנוע הממוחשב הראשון שהופק ביחס מסך סינמסקופי של 2.35:1. כדי להתאימו לגרסת הווידאו המקובלת, שונה מיקום דמויות בסצנות כך שיישארו בפריים. "צעצוע של סיפור 2", שיצאה לאקרנים בנובמבר 1999, הופק בעלות של 90 מיליון דולר, כולל תשלומים של 5 מיליון דולר לטום האנקס ולטים אלן עבור דיבוב, והכניס 485 מיליון דולר ברחבי העולם[3].

בשנת 2003 פרצה מחלוקת בין דיסני ופיקסאר לגבי שיתוף הפעולה שלהם. פיקסר הייתה מעוניינת שדיסני והאולפנים האחרים שעימם היא עובדת, ימשיכו לטפל בשיווק הסרט לבתי הקולנוע ובשיווק הווידאו הביתי, אולם בתחומים אחרים כמו משחקי וידאו, מוצרי צריכה והפצת טלוויזיה, ביקשה פיקסר לקבל לידה שליטה שיווקית מלאה, תחומים שעד אז נעשו בידי דיסני[4]. אחר כך הודיעה פיקסאר על ביטול השותפות לאחר שחוזה ההפצה בין החברות הסתיים. פיקסאר עדיין הייתה מחויבת להפקת סרט נוסף עם דיסני תחת ההסכם הקיים, הסרט "מכוניות". במקביל הודיעה חברת דיסני כי היא בונה אולפני אנימציה חדשים, כדי ליצור את סרט ההמשך השלישי בסדרת "צעצוע של סיפור" ללא פיקסאר, ומאחר שהיא מחזיקה בזכויות על סדרת "צעצוע של סיפור", ומכיוון שפיקסאר לא תשתתף בהפקת הסרט, הוא ייוצר באולפנים חדשים בקליפורניה[5].

בנובמבר 2004, יצאה לאקרנים הסרט "משפחת סופר על", וגרף בסוף השבוע הראשון להקרנתו בארצות הברית הכנסות מוערכות של כ-70 מיליון דולר[6].

במרץ 2005 הודיע נשיא דיסני, רוברט אייגר, שהוכרז כיורש של המנכ"ל הוותיק מייקל אייזנר, כי הוא מעוניין לשוחח עם סטיב ג'ובס בנוגע לחידוש שותפות הפצת הסרטים של שתי החברות[7]. בקיץ 2005 נכנסו שתי החברות למשא ומתן על הסכם הפצה חדש[8]. בינואר 2006 נמכרה פיקסר לחברת דיסני תמורת שבעה מיליארד דולר, כולם בעסקת מניות, כך שמחזיק מרבית מניות פיקסאר, סטיב ג'ובס (עם 50.1%), היה לבעל המניות הפרטי הגדול ביותר בחברת דיסני (עם 7%) ובעל מושב בדירקטוריון דיסני[9]. הסרט הראשון שיצא לאקרנים אחרי הרכישה היה "מכוניות", שזכה בפרס אנני לסרט הטוב ביותר[10].

ב-20 באפריל 2010 חנכו האולפנים סטודיו חדש באזור העיר התחתית של ונקובר, קולומביה הבריטית, קנדה. הסטודיו ייצר לאולפנים סרטים קצרים והפיק סדרות אנימציה של החברה. ההפקה הראשונה של הסטודיו הייתה פרק בסדרה "Cars Toons". הסטודיו נסגר באוקטובר 2013.

ב-18 ביוני 2010 יצא לאקרנים סרט התלת מימד "צעצוע של סיפור 3" של דיסני ואולפני פיקסאר, ובאוגוסט 2010 שבר הסרט את שיא ההכנסות הקודם, שהיה שייך ל"שרק 2", והפך לסרט האנימציה המצליח ביותר בכל הזמנים, עם הכנסות של יותר ממיליארד דולר ברחבי העולם[11].

ב-21 ביוני 2019 יצא לאקרנים הסרט "צעצוע של סיפור 4, ורשם פרק נוסף של הכנסות מרשימות בקופות הכרטיסים של הסדרה. בסוף השבוע הראשון גרף הכנסות של 118 מיליון דולר בצפון אמריקה, והכנסות בינלאומיות של כ-129 מיליון דולר[12].

במאי החברה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרטים באורך מלא[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנות ה-90 של המאה ה-20[עריכת קוד מקור | עריכה]

העשור הראשון של המאה ה-21[עריכת קוד מקור | עריכה]

העשור השני של המאה ה-21[עריכת קוד מקור | עריכה]

העשור השלישי של המאה ה-21[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרטים עתידיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרטים בפיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפברואר 2023 עדכן מנכ"ל דיסני, בוב איגר, על פיתוח סרטי המשך לזיכיונות מצליחים של דיסני ופיקסאר, שמועד צאתם לאקרנים טרם הוכרז.[21]

סרטים קצרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הסרטים הקצרים של פיקסאר

לאורך השנים חברת סרטי האנימציה, פיקסאר, הוציאה מלבד הסרטים באורך מלא שלה גם סרטים קצרים, אשר חלקם יצאו לקולנועים ולמדיה הביתית עם סרטים אחרים של פיקסאר, וחלקם יצאו כסרטים עצמאיים. משנת 2007 הוציאה החברה שלושה תקליטורי DVD בשם "אוסף הסרטים הקצרים של פיקסאר" אשר הציגו חלק מהסרטים הקצרים של פיקסאר. במארז הראשון הייתה כלולה רצועת קול אופציונלית, שבה ניתן היה לשמוע את הבמאים נותנים הערות בגוף הסרט על הסרטונים ("קומנטרי").

  • 5 מהסרטים הקצרים של חברת פיקסאר זכו בפרסי אוסקר: צעצוע פח, המשחק של גרי, עבור הציפורים, פייפר ובאו.

שנות ה-80 של המאה ה-20[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנות ה-90 של המאה ה-20[עריכת קוד מקור | עריכה]

העשור הראשון של המאה ה-21[עריכת קוד מקור | עריכה]

העשור השני של המאה ה-21[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנות ה-20 של המאה ה-21[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פיקסאר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ הלית ינאי-לויזון, ‏הצהרת הון / צעצוע של סיפור 3, באתר גלובס, 22 ביולי 2010
  2. ^ Pixar goes public, soars, UPI, ‏29 בנובמבר 1995
  3. ^ דוד שליט, ‏חמשת הגדולים של פיקסאר, באתר גלובס, 18 בנובמבר 2005
  4. ^ פייננשל טיימס, ‏פיקסר מבקשת עצמאות מדיסני, באתר גלובס, 30 ביולי 2003
  5. ^ רויטרס, ‏דיסני הפסיקה שותפותה הרווחית עם פיקסאר - אבל חלק מהאנליסטים מצדיקים את המהלך, באתר גלובס, 1 בפברואר 2004
  6. ^ ליאון איצקר, פיקסאר עשו זאת שוב: הכנסות על ל"משפחת סופר על", באתר TheMarker‏, 8 בנובמבר 2004
  7. ^ ליאון איצקר, המנכ"ל המיועד של דיסני מעוניין לפתוח בשיחות עם פיקסאר בנוגע לחידוש השותפות בין החברות, באתר TheMarker‏, 15 במרץ 2005
  8. ^ הדר תדמור, דיסני מדווחת על אופטימיות בשיחות עם חברת האנימציה פיקסאר, באתר הארץ, 9 ביוני 2005
  9. ^ רויטרס, דיסני רכשה את אולפני ההנפשה פיקסאר ב-7.4 מיליארד דולר; סטיב ג'ובס יהיה לבעל המניות הגדול בדיסני, באתר TheMarker‏, 25 בינואר 2006
  10. ^ סוכנויות הידיעות, "מכוניות" זכה בפרס האנימציה לסרט הטוב ביותר, באתר הארץ, 12 בפברואר 2007
  11. ^ איתמר זהר, עכבר העיר, "צעצוע של סיפור 3" הוא סרט האנימציה המצליח ביותר בכל הזמנים, באתר הארץ, 15 באוגוסט 2010
    פייננשל טיימס, ‏"צעצוע של סיפור 3": כנראה ההצלחה הגדולה ביותר של דיסני, באתר גלובס, 19 ביולי 2010
  12. ^ וול סטריט ג'ורנל, ‏"צעצוע של סיפור 4" ממשיך את סיפור ההצלחה של דיסני, באתר גלובס, 24 ביוני 2019
  13. ^ תאריכים עתידיים של סרטי דיסני
  14. ^ D'Alessandro, Anthony (10 בדצמבר 2020). "Pixar Has Buzz Lightyear Origin Movie In Works With Chris Evans & 'Turning Red' From 'Bao' Filmmaker Domee Shi". deadline.com. נבדק ב-11 בדצמבר 2020. {{cite news}}: (עזרה)
  15. ^ Franklin, Garth (10 בדצמבר 2020). "Chris Evans Voicing Buzz Lightyear Film". darkhorizons.com. נבדק ב-11 בדצמבר 2020. {{cite news}}: (עזרה)
  16. ^ D'Alessandro, Anthony (16 במאי 2022). "Pixar Unveils Concept Art & Dates 27th Film 'Elemental' For Summer 2023". Deadline. נבדק ב-16 במאי 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  17. ^ Kit, Borys (10 בספטמבר 2021). "Disney's Live-Action 'The Little Mermaid' to Open on Memorial Day Weekend in 2023". The Hollywood Reporter. נבדק ב-11 בספטמבר 2021. {{cite news}}: (עזרה)
  18. ^ Couch, Aaron; Couch, Aaron (2022-09-10). "'Inside Out' Sequel, Alien Movie 'Elio' Set at Pixar". The Hollywood Reporter (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-2022-09-10.
  19. ^ 1 2 Trenholm, Richard (20 בינואר 2023). "Disney Adds A Ton of 'Untitled Disney' Movies, Including One This Year". {{cite web}}: (עזרה)
  20. ^ Anthony D'Alessandro, ‘Frozen’, ’Toy Story’ & ‘Zootopia’ Sequels In The Works, Disney CEO Bob Iger Says, February 8, 2023, Deadline
  21. ^ Anthony D'Alessandro, ‘Frozen’, ’Toy Story’ & ‘Zootopia’ Sequels In The Works, Disney CEO Bob Iger Says, February 8, 2023, Deadline