פי. ג'יי. קלארק'ס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף פי.ג'יי.קלארק'ס)
בר-המסעדה פי. ג'יי. קלארק'ס בניו יורק

פי. ג'יי. קלארק'סאנגלית: P. J. Clarke's) הוא באר-מסעדה ותיק בניו יורק. הוא נמצא בשדרה השלישית 915 בפינה הצפונית-מזרחית של הרחוב 55 מזרח במנהטן. הוקם בשנת 1884. כונה "הוותיקן של הבארים" (the Vatican of saloons) על ידי העיתון "הניו יורק טיימס". הבאר ידוע בעיקר בתפריט ההמבורגרים שלו.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבניין העשוי לבנים אדומות נבנה בשנת 1868 במקום שנודע עד אז ברישומים כ"הצריפים של הפולשים". בשנת 1884 נפתחה בו מסבאה ראשונה של אדם בשם ג'נינגס, ששימשה פועלים אירים רבים שעבדו בסביבה. הבעלים השני היה אנגלי בשם דאנין שהעסיק החל משנת 1902 ברמן אירי בשם פטריק גוזף קלארק. אחרי עשר שנות עבודה, בשנת 1912 קנה קלארק את הבאר ושינה את שמו לשמו הנוכחי. למרות שבמהלך השנים השכונה השתנתה ודייריה הוחלפו על ידי אנשי המעמד הבינוני, הבאר המשיך לפעול ללא שינוי משמעותי באופיו. נבנתה לא רחוק משם ככר רוקפלר ממנה נהרו אל הבאר עובדי משרדים, מוציאים לאור, עיתונאים, ובעלי תפקידים בכירים מעולם התקשורת. הבניין שב נמצאת המסעדה הוא holdout שאינו למכירה והוא מוקף על ידי גורד שחקים בעל 47 קומות. בשנת 1948, שנת מותו של פי. ג'יי. קלארק, מכרה משפחתו את המקום לאחים לאווצו, סוחרי עתיקות ומשפצים שניהלו את העסק מהקומה השנייה. האחים לאווצו חתמו עסקה לפיה הבניין המאכסן את המסעדה נמכר תמורת 1 מיליון וחצי דולר והוחכר ל 99 שנה לחברה Tishman .Realty and Construction עם זאת בגלל קשיים כלכליים, לבאווצו נאלצו למכור בסופו של דבר את חלקם לקונסורציום שכלל את ג'ורג' סטיינברנר, טימותי האטון ואחרים. לפני מעצרו בשנת 2008 גם ברנרד מאדוף, שמשרדיו התמקמו לא רחוק מן הבאר, נמנה עם המשקיעים. במקור הבניין היה מבנה בעל ארבע קומות. הוא איבד את שתי הקומות העליונות כשהוקם גורד השחקים בשנות ה-1960 המאוחרות.

בשנים 2003-2002 המסעדה נקנתה על ידי פיליפ סקוטי וארנולד פנר, שסגרו אותה לשנה לשם שיפוצים. בקומה השנייה הוקם בשנת 2003 באר-מסעדה נפרד בשם סיידקאר. בהמשך "פי. ג'יי. קלארק'ס" פתחה עוד חמישה סניפים - על ההאדסון, בכיכר לינקולן, על יד הבית הלבן בוושינגטון, בסאו פאולו ובלאס וגאס. בשיקגו קיימות שלוש מסעדות בעלות אותו שם אבל אין להם קשר ל P.J.Clarke's המקורית.

בעקבות הפנדמיית Covid 19 נסגרה המסעדה זמנית בשנים 2021-2020 ונפתחה מחדש.

מבקרים מפורסמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנות ה-40 היה הבאר כבר ל"מוסד". בין המבקרים של באר המסעדה ניתן לציין ידוענים רבים, וביניהם: אריסטוטליס אונאסיס, ז'קלין קנדי-אונאסיס, ארנסט בורגניין, אתל מרמן, איש הרדיו והטלוויזיה דיק קלארק, שהיה מתארח בבאר אחרי העבודה, כולל אחרי תוכנית השנה החדשה, נט קינג קול, ג'וני דפ, קית' ריצ'רדס, באדי הולי, טד קנדי, הדי לאמאר, ג'ייק למוטה, יוג'ין לוי, לייזה מינלי, ברוק שילדס, פרנק סינטרה, ג'וני מרסר ולואי ארמסטרונג.

"פי. ג'יי. קלארק'ס" בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קולנוע וטלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

צ'ארלס ג'קסון, מחבר הרומן לפיו הופק הסרט, נמנה עם מבקריה הקבועים של המסעדה

  • 1975 - בסרט "הקשר הצרפתי II French Connection") "II") ג'ין הקמן בתפקיד פופאי דויל מזמין המבורגר במסעדה זו
  • 2000 - בסרט חופשיות על הבר צוות הבאר מתעמת עם קבוצת הבנות
  • בסדרת הטלוויזיה "Mad Men", העובדים של Sterling Cooper עושים פרסומת לבאר "קלארק'ס"

מוזיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ג'וני מרסר כתב בפאב את שירו One for My Baby על מפית

ספרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הבאר מוזכר ברומן "מכונת האהבה" מאת ז'קלין סוזן
  • 2010 - הבאר מוזכר ברומן "הסנאים של סנטרל פארק עצובים בימי שני" מאת קתרין פנקול

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פי. ג'יי. קלארק'ס בוויקישיתוף