פלטי הכתמים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף פלאטי)
קריאת טבלת מיוןפלטי הכתמים
מצב שימור
מצב שימור: אין מספיק נתונים
[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: מקריני סנפיר
מחלקה: מקריני סנפיר
סדרה: גמבוזאים
משפחה: גמבוזיים
סוג: סייפן
מין: פלטי הכתמים
שם מדעי
Xiphophorus maculatus
גינטר, 1866
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פלטי הכתמים (שם מדעי: Xiphophorus maculatus) הוא דג נוי ממשפחת גמבוזיים ממרכז אמריקה. דג נוי זה שגדלו אינו עולה על שבעה ס"מ, דומה מאוד לקרובו הסייפן המצוי, אך גופו קצר יותר וגבוה יותר. דג זה שליו ורגוע, וחי בהרמוניה עם שאר דגי האקווריום הקיבוצי, צבעיו עזים ונוכחותו באקווריום מורגשת למרות ממדיו הקטנים יחסית. בטבע חי מין זה בשפכי הנהרות שבאמריקה המרכזית והדרומית, וצבעיו עזים יותר.

תנאי גידול[עריכת קוד מקור | עריכה]

לתנאי גידול אופטימליים יש לספק לדג הפלטי אקווריום בנפח 50 ליטר לפחות, כאשר במים תגדל צמחית מים עשירה וענפה. כל דג המתאים באופיו לאקווריום הקיבוצי ניתן לשילוב עם הפלטי. טמפרטורת המים לא תעלה על 26 מעלות ולא תפחת מ 18 מעלות.

זיהוי בין המינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במקום סנפיר השת של הזכר מופיע איבר הזכרות (גונופודיום) הנראה בצורת צינור בולט בתחתית הבטן בחלקה האחורי. הנקבות יותר גדולות ובעלות גוף יותר מעוגל, ולרוב בטנן מלאה יותר בדגיגים כמו אצל משריצי החיים שהנקבה מופרית תמיד.

ריבויו[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפלטי הוא דג משריץ חיים ומסוגל להתרבות כבר בגיל 3 עד 4 חודשים. זכר הפלטי קטן ובהיר יותר מהנקבה, במהלך החיזור שוחה הזכר רוב הזמן לצד הנקבה ונוטה להטרידה רבות ואף לנשכה ולפוצעה, עד שזו נענית לחיזוריו, אז מחדיר הזכר את הזרע באמצעות הגונופודיום אל תוך פתח הביב של הנקבה, לאחר כ-30 עד 35 יום, מגיחים הדגיגונים מן האם כששק המזון תלוי להם בבטנם ונראה כאילו בטנם שסועה ובולטת, כבר בצאת לאוויר העולם יודעים הם להסתתר היטב מדגים אחרים ובפרט מהוריהם אשר ברעבונם מנסים לאכול את צאצאיהם.

מגדלי הדגים מנסים להכליא את הסייפן המצוי עם הפלטי, לקבלת מוטציות ייחודיות. בעבר אף נעשו תחרויות "הדג היפה" בין המגדלים שהוציאו מתחת ידם את הדגים המרשימים ביותר.

מופע הפלטי[עריכת קוד מקור | עריכה]

המוטציה המוכרת ביותר של הפלטי היא גוף אדום עז וסנפירים שחורים, אך יש גם מוטציות אחרות הנפוצות אצל מגדלי הדגים, כגון גוף כתום וסנפירים אדומים, או, אדום עז כולו, עם נקודות שחורות, וכן מוכרת המוטציה שבה הדג כתמתם עם כתם מעוין בתחילת סנפיר הזנב.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פלטי הכתמים בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ פלטי הכתמים באתר הרשימה האדומה של IUCN