פלאש (קומיקס)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פלאש
הדמויות השונות שמשויכות לפלאש. במרכז בארי אלן, ומשמאל לימין אייריס וסט השנייה, בארט אלן, ג'סי צ'יימברס, וולי וסט, ג'יי גאריק ומקס מרקורי. עטיפת החוברת The Flash: Rebirth #6 מאפריל 2010, אמנות מאת אית'ן ואן סקייבר.
הדמויות השונות שמשויכות לפלאש. במרכז בארי אלן, ומשמאל לימין אייריס וסט השנייה, בארט אלן, ג'סי צ'יימברס, וולי וסט, ג'יי גאריק ומקס מרקורי. עטיפת החוברת The Flash: Rebirth #6 מאפריל 2010, אמנות מאת אית'ן ואן סקייבר.
סוג גיבור-על
הוצאה לאור DC קומיקס
הופעה ראשונה Flash Comics #1
(ינואר 1940)
יוצרים גרדנר פוקס, הארי למפרט
גילום הדמות ג'ון וסלי שיפ ("הברק", 1990)
גרנט גאסטין (יקום החץ)
עזרא מילר (היקום הקולנועי של DC)
מידע
שם אמיתי ג'יי גאריק
בארי אלן
וולי וסט
בארט אלן
כינויים מאיץ השני
סטטוס פעיל
כוחות מהירות על, רפלקסים חדים וחשיבה מהירה. יכולת לעבור את מהירות האור. מסע בזמן.
חבר בקבוצה חברת הצדק של אמריקה (גאריק)
ליגת הצדק
הטיטנים (בארט אלן)
חבר לשעבר בקבוצה יחידת אול-סטאר (גאריק)
חיל הפקחים הכחולים (בארי אלן)
הטיטאנים הצעירים (וסט)
דמויות קשורות
משפחה ג'ואן גאריק, אייריס וסט אלן, לינדה פארק
אויבים הנבלים, טריקסטר, אמנדה וולר, Double Down עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הפלאש או הברקאנגלית: The Flash, "ההבזק") הוא שמם המשותף של מספר דמויות בדיוניות, גיבורי-על שמופיעים בחוברות קומיקס של חברת DC קומיקס. הפלאש המקורי מתור הזהב נוצר על ידי הכותב גרדנר פוקס והמאייר הארי למפרט והופיע לראשונה בחוברת Flash Comics #1 מינואר 1940. הפלאש ניחן ביכולת של מהירות-על שכוללת את היכולת לרוץ ולהתנועע במהירות עצומה, בעל רפלקסים על אנושיים, תוך הפרת חוקי הפיזיקה. עד כה, ארבע דמויות שונות אשר השיגו את כוח המהירות אימצו לעצמן את הכינוי "פלאש": ג'יי גאריק (משנת 1940 ועד היום), בארי אלן (19561986, 2008 ועד היום), וולי וסט (משנת 1986–2006, 20072011), ובארט אלן (2006–2007, 2009 ועד היום). לפני נטילת זהות הפלאש, וולי ובארט היו מוכרים כבני חסותו, תחת הכינוי קיד פלאש.

גלגולה השני של הדמות, בארי אלן, נחשבת בדרך כלל לגיבור-העל הראשון מתור הכסף של הקומיקס והדמות נשארה פופולרית מאז. בשעה שהפלאש מתור הזהב הוא חבר מרכזי בחברת הצדק של אמריקה, אלה שבאו לאחריו חברים בליגת הצדק והטיטאנים הצעירים, כאשר שלושתן הן קבוצות גיבורי-העל המובילות של DC קומיקס. וולי וסט חזר לאחרונה לשורות ליגת הצדק, ובארי אלן חזר לחיים באירועי המשבר האחרון.

גרסת הפלאש בדמותו של בארי אלן (שכללה אלמנטים מדמותו של וולי וסט) עובדה לסדרת טלוויזיה "הברק" בשנת 1990, בכיכובו של ג'ון וסלי שיפ, בעוד גרסת הפלאש בדמותו של וולי וסט (שכללה אלמנטים מדמותו של בארי אלן) עובדה ל"ליגת הצדק: סדרת האנימציה".

במסגרת חברותם בקבוצות גיבורי העל, הפלאשים נהפכו לחברים טובים לגיבורי-העל הנושאים את השם גרין לנטרן, כאשר החברויות הנודעות ביותר הן בין ג'יי גאריק לאלן סקוט (הגרין לנטרן של תור הזהב), בין בארי אלן להאל ג'ורדן (הגרין לנטרן של תור הכסף), ובין וולי וסט לקייל ריינר (הגרין לנטרן של העידן המודרני).

היסטוריה פרסומית[עריכת קוד מקור | עריכה]

תור הזהב[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמוד ראשי
ראו גם – תור הזהב של הקומיקס

הפלאש הופיע לראשונה בקומיקס שיצא בשנת 1940 בשם Flash Comics #1, על ידי בית ההפצה "All-American Publications", אחת משלוש החברות שיתאחדו ליצור את DC קומיקס. הפלאש המקורי הוא ג'יי גאריק, תלמיד מכללה שהשיג את כוח העל שלו משאיפה של אדי מים כבדים. הוא חבש קסדה בעלת שתי כנפיים ממתכת, בצורה שמזכירה את אל המיתולוגיה היוונית הרמס. הוא נודע כגיבור-העל הראשון שכוחו המרכזי הוא מהירות, ואחד מגיבורי-העל הראשונים בעלי כוח אחד ויחיד (בניגוד לגיבורי מרובי כוחות כמו סופרמן).

גאריק היה דמות מאוד פופולרית בשנות ה-40. הוא כיכב גם ב-Flash Comics וגם ב-All-Flash Quarterly (שלאחר מכן יפורסם פעם בחודשיים כ-All-Flash). הוא הופיע גם ב-Comic Cavalcade והיה חבר מרכזי בחברת הצדק של אמריקה, שהופיעה ב-All Star Comics. כאשר פופולריות גיבורי-העל ירדה לאחר מלחמת העולם השנייה, Flash Comics בוטל בחוברת #104 (שנת 1949). ההרפתקה האחרונה של חברת הצדק של תור הזהב הייתה ב-All Star Comics מספר #57 (ב-1951 הכותר ישנה את שמו ל-All Star Western).

תור הכסף[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמוד ראשי
ראו גם – תור הכסף של הקומיקס

בשנת 1956, חברת DC קומיקס הצליחה להחיות מספר גיבורי-על פופולריים מתור הזהב של הקומיקס, בתקופה שנודעה כתור הכסף של הקומיקס. במקום להביא את אותם גיבורי-על מתור הזהב, כשם שחברת "אטלס קומיקס" (קודמתה של חברת מארוול קומיקס בשנות ה-50) ניסתה ונכשלה, DC קומיקס הציגה מחדש את הדמויות בכך שהתאימה אותם לתקופה העכשווית. הפלאש היה הראשון שהוחייה בחוברת הקומיקס הנסיונית Showcase #4 (אוקטובר 1956).

הפלאש החדש הוא בארי אלן, מדען העובד בשורות המשטרה שקיבל את כוחו כשהוצף בכימיקלים שנפלו ממדף כתוצאה ממכת ברק. הוא אימץ את הכינוי "פלאש" לאחר שקרא חוברת קומיקס שהציגה את הפלאש המקורי מתור הזהב. לאחר עוד מספר הופעות ב-Showcase, דמותו של אלן קיבלה כותר משלה, כשהחוברת הראשונה של הכותר נחשבת כחוברת מספר #105 (המשכו של הקומיקס המקורי שבו הופיע ג'יי גאריק).

פלאש של תור הכסף הצליח להיות פופולרי מספיק כדי שחברת DC קומיקס תחייה עוד מספר גיבורי-על בדרך דומה, ביניהם גם חידוש לחברת הצדק של אמריקה, צוות גיבורי-העל המקורי, הידועים כעת בשם ליגת הצדק, ופלאש הוצג גם שם כדמות-מפתח.

הפלאשים משני העולמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמוד ראשי
ראו גם – תור הארד של הקומיקס

חוברת הקומיקס של הפלאש הציגה כלי עלילתי ראשון מסוגו ואשר זכה לחיקויים רבים, כאשר התגלה שגאריק ואלן התקיימו ביקומים מקבילים. כוחותיהם איפשרו להם לחצות את הגבולות הבין-ממדיים שבין העולמות, והשניים הפכו לידידים טובים. הסיפור "הפלאשים משני העולמות" (The Flash #123) היה לאירוע הקרוסאובר הראשון שבו דמות מתור הזהב פוגשת דמות מתור הכסף. עד מהרה, היו מיזוגים של רבים מחברי קבוצות ליגת הצדק וחברת הצדק, וסדרות הכותרים של שתי הקבוצות החלו בהרצת חוברות שנתיות של מפגשים בנוסח זה, דבר שנמשך מתחילת שנות ה-60 ועד לאמצע שנות ה-80 של המאה ה-20.

הרפתקאותיו של אלן המשיכו בסדרת כותרים משלו עד לאירועי המשבר בעולמות האינסופיים, כאשר אלה בוטלו בחוברת מספר 350. חייו של אלן הפכו למבולבלים בצורה ניכרת, וחברת DC החליטה להעביר את הנטל לפלאש חדש. אלן מת בגבורה בחוברת Crisis on Infinite Earths #8, והודות ליכולתו לנסוע בזמן, דמותו הופיעה מספר פעמים נוספות בשנים הבאות.

העידן המודרני[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמוד ראשי
ראו גם – העידן המודרני של הקומיקס

הפלאש השלישי הוא וולי וסט, שהוצג לראשונה ב-Flash #110 בשנת 1959 כ"קיד פלאש". וסט, אחיינו של בארי מנישואין, השיג את כוחותיו מתאונה דומה לזו של אלן. הוא אימץ את הכינוי "קיד פלאש" ושמר על חברות בקבוצת הטיטאנים הצעירים. לאחר מותו של בארי הוא אימץ את זהותו של הפלאש ב-Crisis on Infinite Earths #12, וקיבל סדרה משלו החל מהכרך השני בשנת 1987. כתוצאה מהמיני סדרה "המשבר האינסופי" והקפיצה שנה אחת קדימה בזמן יקום DC,‏ DC קומיקס ביטלה את הכרך השני בשנת 2006, כאשר החוברת האחרונה הייתה מספר 230. סדרה חדשה החלה ב-21 ביוני 2006 בשם The Flash: The Fastest Man Alive, ונכתבה על ידי דני בילסון ופול דימאו (שהיו צמד הכותבים גם לסדרת הטלוויזיה משנת 1990), והיא נמשכה 13 חוברות בלבד. בסדרה זו הוצג נכדו של בארי, בארט אלן, היורש הבא לשושלת מאיצי השני.

לאחר ביטול הכותר, הכרך השני המשיך בהרצתו מהיכן שהפסיק, כשאת מלאכת הכתיבה לקח מארק וייד. וייד גם כתב את All-Flash #1, שגישר בין שתי סדרות הכותרים. בשנת 2009, בארי אלן שב לתפוס את מקומו כפלאש במיני סדרה בת שישה חלקים, "פלאש: לידה מחדש". באתחול המחודש "ה-52 החדשים", שנעשה לאחר אירועי פלאשפוינט, דמותו של הפלאש אופסה מחדש לבארי אלן.

ביוגרפיה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

תור הזהב[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – ג'יי גאריק

ג'יי גאריק היה תלמיד מכללה שקיבל את כוחותיו על ידי שאיפה של אדי מים כבדים בעת שנימנם במעבדתו, שבה עישן. כתוצאה מכך הוא גילה שביכולתו לרוץ במהירות גבוהה, מה שעזר לו להתקבל לנבחרת הפוטבול במכללה בה למד. לאחר קריירה קצרה ככוכב נבחרת הפוטבול, הוא החל ללבוש חולצה אדומה וקסדה בעלת שתי כנפיים (בהשראת תמונות של האל הרומי מרקוריוס) והחל ללחום בפשע כפלאש. ג'יי הצליח לשמור על זהותו בסוד ללא מסיכה בכך שבפומבי נהג לרטוט את גופו כך שכל תמונה בה מצלמים את פניו תהיה מטושטשת. ממייסדי חברת הצדק של אמריקה והאיטי מבין השלושה ואף פעם לא עבר את מהירות הקול בכוחות עצמו אלא רק על ידי שימוש ביכולתו "לגנוב" מהירות מגיבורים אחרים.

תור הכסף[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – בארי אלן

בארי אלן הוא מדען העובד בשורות המשטרה שקיבל את כוחותיו לאחר שמדף מלא בכימיקלים נפל עליו כתוצאה ממכת ברק. הוא גילה שביכולתו לרוץ במהירויות על והיו לו רפלקסים דומים. הוא לבש חליפה אדומה עם סמל ברק בחזה (בדומה לקפטן מארוול), כינה עצמו פלאש בהשראת גיבור ילדותו ג'יי גאריק, ולחם בפשע. מאוחר יותר התגלה כי אותו ברק מסתורי שפגע במדף הכימיקלים היה הוא עצמו מן העתיד. בארי אלן הוא הפלאש המהיר ביותר מבין כל הפלאשים.

העידן המודרני[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – וולי וסט

וולי וסט הוא אחיינו של בארי אלן מנישואין. כאשר היה בן 10, וולי ביקר במעבדת המשטרה של דודו, כאשר תאונה זהה לזו שנתנה לאלן את כוחותיו חזרה על עצמה. אימץ את הזהות "קיד פלאש" והיה מהחברים המייסדים של הטיטאנים הצעירים. לאחר מאורעות המשבר בעולמות האינסופיים שבה נהרג בארי אלן, וולי וסט אימץ את זהות הפלאש. לפני שדמותו הפסיקה להתפרסם בעקבות אירועי פלאשפוינט, וסט היה חבר בליגת הצדק.

ערך מורחב – בארט אלן

בארט אלן הוא נכדו של בארי אלן מהעתיד, שסבל מתהליך הזדקנות מואצת וגדל במכונת מציאות מדומה, בה נלקח חזרה בזמן לתקופתו של וולי וסט. בעזרתו של וולי, תהליך ההזדקנות שלו הואט והוא לקח על עצמו את הזהות 'אימפולס'. לאחר שנורה בפיקת הברך בידי דת'סטרוק, בארט שינה הן את גישתו והן את תלבושתו והפך ל'קיד פלאש'. במהלך אירועי המשבר האינסופי, כוח המהירות (ג'יי גאריק, בארי אלן, וולי וסט, ג'וני קוויק ומקס מרקורי בין היתר) נעלם ואיתו כל הפלאשים למעט ג'יי גאריק. בארט חזר, כעת מבוגר יותר בארבע שנים, ולמשך שנה טען כי כוחותיו התבטלו כתוצאה מהאירוע. אולם מתברר, כי כוח המהירות לא נעלם לחלוטין, ושגופו של בארט אכלס את כל כוחותיהם. מעט לאחר שנטל את זהותו של הפלאש, בארט נהרג בידי הנבלים בחוברת האחרונה של The Flash: The Fastest Man Alive. הוא הוחזר מאוחר יותר לחיים באירועי המשבר האחרון בידי ברייניאק-5 במאה ה-31, כדי להילחם בסופרבוי פריים ובלגיון נבלי-העל (גרסה עתידית של לגיון גיבורי-העל).

לאחרונה, בארט חזר לזמן ההווה באירועי "פלאש: לידה מחדש" ושב לזהותו של קיד פלאש בקבוצת הטיטנים.

כוחות ויכולות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כל גלגוליו של הפלאש יכולים לנוע, לחשוב ולהגיב במהירות על-אנושית ובעלי יכולת ריפוי על אנושית. כמה מהם, בעיקר המאוחרים יותר, מסוגלים לרטוט כה מהר עד שהם יכולים לעבור דרך קירות, לנסוע בזמן ומסוגלים להשאיל ולשאול מהירות מאחרים.

במקרים מסוימים, הפלאש וסופרמן ערכו ביניהם תחרות כדי לבדוק מי מהם הוא המהיר ביותר או כדי לעצור איום משותף, אם כי מרוצים אלה נגמרו בשוויון, לרוב בגלל גורם חיצוני. אולם, הפלאש אכן מנצח את סופרמן בחוברת Adventures of Superman #463 שלאחר המשבר.

הפלאשים מהתקופות השונות מסוגלים לקרוא במהירות עצומה, ובכך להשיג כמויות אדירות של מידע. יכולתם לחשוב מהר מאפשרת להם להיות חסינים בפני קריאת מחשבות, משום שמחשבותיהם רצות במהירות כה גבוהה, שאינה מאפשרת לקוראי מחשבות כהצייד ממאדים לקרוא או להשפיע על מוחם. פלאשים מסוגלים לדבר ביניהם גם במהירות-על, דבר יעיל אם הם רוצים שהצד השני לא ידע את תוכניותיהם.

נבלי-העל של הפלאש[עריכת קוד מקור | עריכה]

כמו רוב גיבורי העל של DC, גם הפלאש ידוע בגלריית נבלי-העל הרחבה שלו. במקרה של הפלאש, כמה מנבלי-העל הקימו אף קבוצה בשם הנבלים, שחבריה השתנו במשך השנים. הם ידועים בסגנון חייהם השיתופי, התחברותם לעיתים תכופות ופעילות לפי קוד מוסרי נוקשה שנאכף ביד קפטן קור, מנהיג "הנבלים". גלריית נבלי-העל של פלאש כוללת בין היתר את קפטן קור, מאסטר המראות, קפטן בומרנג, טריקסטר, אשף האוויר, החלילן, טופ, גל חום, אברה קדברה, גורילה גרוד ודוקטור אלכימיה בנוסף לפלאשים ההפוכים זום, קיד זום ואויבו המושבע פרופסור זום, המכונה הפלאש ההפוך.

כיוון שטבעם של קבוצת הנבלים היה שמרני יחסית, היה להם קשה לצרף את פרופסור זום ואת אברה קדברה לשורותיהם מפאת טבעם הפסיכוטי והרצחני.

עיבודים למדיות אחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשך שישים שנות ההיסטוריה של הדמות, הפלאש עובד למגוון מדיות - סרטים וסדרות אנימציה, סדרת טלוויזיה לייב אקשן, כמו גם משחקי מחשב בה מופיעה הדמות, לרוב אלה העוסקים בקבוצת גיבורי-העל ליגת הצדק.

סדרות טלוויזיה ואנימציה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרטי קולנוע ואנימציה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ניסיונות לעבד את דמותו של הפלאש למסך הגדול היו עוד מדצמבר 2004, כאשר התסריטאי דייוויד ס. גויר (שכתב גם את "העורב: עיר המלאכים", סרטי "בלייד", "באטמן מתחיל") הציע לעמוד בראש הכתיבה ובימוי סרט קולנוע על פלאש. גויר הביע התעניינות בראיין ריינולדס ("בלייד טריניטי", הרימייק ל"אימה באמיטוויל") כמועמד מתאים לתפקיד הראשי של וולי וסט. אולם, בפברואר 2007, גויר עזב את הפרויקט בטענה לחילוקי דעות עם האולפנים. תסריטו של גויר נחשב אפל מידי וכלל גם את בארי אלן וגם את וולי וסט. בפברואר 2007, נודע כי הבמאי שון לוי יעמוד בראש הפרויקט ובכתיבת תסריט חדש שיכלול אלמנטים שונים מתסריטו של גויר. ראיין ריינולדס הביע שוב התעניינות לשחק בתפקיד אם דמות הפלאש תהיה מבוססת על וולי וסט. ב-28 באוקטובר 2007 הביע הבמאי דייוויד דובקין ("לדפוק חתונה") נכונות לעמוד בראש הסרט החדש, וכי הסרט יתרחש באותו יקום שבו מתקיימת עלילת הסרט ליגת הצדק החדש.

ב-9 ביוני 2010 נודע, כי התסריטאים של הסרט גרין לנטרן יעמדו על מלאכת הכתיבה לסרט על הפלאש, בדמותו של בארי אלן.

דמותו של בארי אלן הופיעה בסרטי האנימציה של DC קומיקס "ליגת הצדק: הגבול החדש", "ליגת הצדק: אבדון" ו"ליגת הצדק: פארדוקס פלאשפוינט" ווולי וסט הופיע ב"ליגת הצדק: משבר בשני העולמות".

את דמותו של פלאש בטלוויזיה גילמו ג'ון וסלי שיפ בסדרה משנת 1990 וגרנט גאסטין בסדרה משנת 2014.

מ-2016 עד 2023, במסגרת היקום הקולנועי של DC, עזרא מילר גילם את הפלאש, אשר לוקח חלק בליגת הצדק.[1][2] דמותו הוצגה בסרט "באטמן נגד סופרמן: שחר הצדק" והוא הופיע לאחר מכן ב"ליגת הצדק (2017)" ובגרסה המורחבת והמקורית של הסרט ("ליגת הצדק: גרסת סניידר") שהופץ בשנת 2021. מילר גילם את הדמות גם בהופעת קמע בסרט "יחידת המתאבדים" וגילם גם את הדמות בסרט "הפלאש" אשר יצא לאקרנים בשנת 2023.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פלאש בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]