פלורנס ואמבוגו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פלורנס ואמבוגו
Florence Wambugu
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 23 באוגוסט 1953 (בת 70) עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי בוטניקה, וירולוגיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
מוסדות International Service for the Acquisition of Agri-biotech Applications עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה Africa Food Prize עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פלורנס מורינגי ואמבוגואנגלית: Florence Muringi Wambugu; נולדה ב-23 באוגוסט 1953) היא פתולוגית צמחים ווירולוגית קנייתית.

השכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1975 הייתה לאישה הראשונה בקניה שלמדה באוניברסיטת ניירובי, קניה. שלוש שנים אחר-כך, קיבלה תואר ראשון בבוטניקה וזואולוגיה. היא קיבלה תואר שני בפתולוגיה מאוניברסיטת מדינת צפון דקוטה שבפארגו, דקוטה הצפונית, ארצות הברית ב-1984; ותואר דוקטור מאוניברסיטת באת', סאמרסט, אנגליה, ב-1991.

קריירה מקצועית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ואמבוגו היא המייסדת, המנהלת ויושבת הראש של הקרן הבינלאומית לחקלאות ביוטכנולוגית באפריקה מאז 1994. הקרן היא מוסד ללא כוונת רווח שמשרדיה נמצאים בניירובי, קניה; יוהנסבורג, דרום אפריקה ווושינגטון די. סי.. קודם לכן, היא הקימה וניהלה את הארגון ISAAA שמרכזו בניירובי, קניה. בשנים 1991-1978 עבדה כמנהלת המחקר (פתולוגית) ומתאמת של מחקר הביוטכנולוגיה של הצמח במכון המחקר לחקלאות של קניה. אחרי-כן, בשנים 1994-1991, עשתה פוסט-דוקטורט בחברת מונסנטו.

היא פרסמה למעלה ממאה מאמרים מדעיים.

בעבר שירתה במועצות מנהלים של מספר חברות בכללן ועדת הסקטור הפרטי של CGIAR; כוח המשימה למלחמה ברעב של מכון הפיתוח מילניום, אנגליה; הייתה גם בחרה בוועד המנהל של פורום המחקר הכלכלי של אפריקה (FARA); סגל היועצים הביוטכנולוגי של חברת דופונט, ארצות הברית; המכון הבינלאומי לגנטיקת צמחים (IPGRI, שכיום נקרא Bioversity International) ופורום הפעילים בביוטכנולוגיה באפריקה (ABSF). כיום, היא חברה במועצה של פורום המדע והטכנולוגיה בחברה של יפן (STS); חברת ועדת ההיגוי של ועד הפעולה האירופי למדעי החיים בעולם (EAGLES) ובמועצה המדעית של קרן ביל ומלינדה גייטס.

היא לקחה חלק במחקר על פיתוח זן של תפוחי אדמה מתוקים. ב-2004, דיווח כתב העת New Scientist שהפרויקט נכשל.

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פלורנס ואמבוגו זכתה בפרס המכון הבינלאומי לחקלאות טרופית, ניגריה, 1981; פרס המדע של המכון הקוריאני לחקר התעופה והחלל למדען המצטיין של השנה, 1989; מענק אזורי של המרכז הבינלאומי לתפוחי האדמה, 1989; פרס התמיכה לחוואים מהנהלת Pyrethrum של קניה, 1990; פרס על עבודת הדוקטור המצטיינת ביחידה לווירולוגיה של המחקר הבינלאומי של ההורטיקולטורה באנגליה ובמכון הקוריאני לחקר התעופה והחלל, 1991; פרס על ביצועים מעולים בחברת מונסנטו, 1992, 1993; זוכת מדליית הזהב, פרסי הרשת לפיתוח עולמי של המכון הקוריאני לחקר התעופה והחלל, 2000; פרס הרשת לפיתוח עולמי של הבנק העולמי עבור גידול תרבית רקמה של בננה בקניה, ופרס אשת השנה מטעם המכון הביוגרפי האמריקאי, 2002-03.

היא זוכת פרס יארה מטעם קרן יערה הנורווגית לשנת 2008 עבור תרומתה המיוחדת למלחמה ברעב ובעוני באפריקה.

נבחרה במקום ה-83 במשאל 100 האינטלקטואלים המובילים בעולם שערכו כתבי העת Prospect (הבריטי) ו-Foreign Policy (האמריקאי) בשנת 2005.

חייה האישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פלורנס ואמבוגו היא אם חד-הורית ואמא לשלושה ילדים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]