טעות פרוידיאנית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף פליטה פרוידיאנית)
המונח "פליטת פה" מפנה לכאן. לערך העוסק במופע יחיד של דודו טופז, ראו פליטת פה (מופע).

טעות פרוידיאנית או פליטת פה פרוידיאנית היא שגיאה בפעולה, דיבור או זיכרון אנושי, שנגרמת על ידי הלא מודע. לרוב השגיאה נראית מהצד כמקרית, יוצאת דופן, מוזרה ושטותית, אך יש לה משמעות עמוקה יותר. דוגמה לטעות פרוידיאנית: יושב ראש הפרלמנט, שבפתיחת ישיבה אומר בחגיגיות "אני מכריז על סיום הישיבה!" (במקום "תחילת הישיבה"). בין מעשי כשל אלו: שכחה, פליטת פה, פליטת קולמוס, שגיאת קריאה וכו'.

קרויה על שם אבי הפסיכואנליזה זיגמונד פרויד, שתיאר את התופעה, וכינה אותה מעשה כשל (Parapraxis), בספרו "תורת הפרעות הנפש של חיי היום-יום" (Zur Psychopathologie des Alltagslebens) שיצא בשנת 1901.

פופולריזציה של המונח דיללה את המשמעות הטכנית שלו. בהקשרים מסוימים טעות פרוידיאנית הפכה לכלול כל פליטת פה, לרוב משתמשים בה בצורה הומוריסטית כדי להראות מניעים וגורמים חבויים או רמיזות מסוימות. זוהי טעות נפוצה עם שמות, כאשר אדם קורא למישהו בשם אחר (לדוגמה, אדם שקורא למישהי בטעות "אמא" או למישהו "אבא", אף שאינם הוריו). לכן, בשימוש יומיומי, משמעות הטעות הפרוידיאנית היא של פליטת פה שלפעמים חושפת את הכוונה או המשמעות האמיתית של הדובר.

למרות שהתיאוריה הפסיכואנליטית מוכרת בפסיכולוגיה הפופולרית, מופנית כלפיה ביקורת לא מעטה. יש הטוענים כי בכללותה היא אינה מבוססת מדעית,[1] ואף יכולה להיחשב לפסאודו־מדע.[2]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Frederick Crews, The Verdict on Freud, Psychological Science 7, 1996-03, עמ' 63–68 doi: 10.1111/j.1467-9280.1996.tb00331.x
  2. ^ Mario Bunge, The philosophy behind pseudoscience, Skeptical Inquirer, 2006, עמ' 29-37
ערך זה הוא קצרמר בנושא פסיכולוגיה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.