פלייבק (ספר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פלייבק
Playback
עטיפת הספר בהוצאת כתר, 2014.
עטיפת הספר בהוצאת כתר, 2014.
מידע כללי
מאת ריימונד צ'נדלר עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מתח, רומן
הוצאה
הוצאה הוטון מיפלין הארקורט, Hamish Hamilton עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הוצאה 1958 עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה בעברית
הוצאה הוצאת כתר
תאריך 2014
תרגום אסף שור
מספר עמודים 202
סדרה
ספר קודם שלום ולא להתראות עריכת הנתון בוויקינתונים
הספר הבא Poodle Springs עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 003721823
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פלייבקאנגלית: Playback) הוא רומן מאת ריימונד צ'נדלר, שיצא בשנת 1958. גיבור הספר הוא גיבורו הקבוע של צ'נדלר, הבלש הפרטי פיליפ מרלו ולשעבר חוקר במשרד התובע המחוזי של לוס אנג'לס[1].

עלילת הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

עלילת הספר נפתחת כאשר הבלש הפרטי פיליפ מרלו[2] נשכר ידי קלייד אומני, עורך דין מכובד, לעקוב אחרי בטי מייפילד, יפהפייה מסתורית הנמלטת ממשהו לתחנת רכבת. אומני מייצג לקוח המתעקש להישאר אנונימי ומסרב לחשוף את הסיבה לחקירה, מה שמעורר מיד את חשדו של הבלש. שני גברים נוספים עוקבים אחר אותה אישה, וגם הם לא מעוררים את חשדו של מרלו. החקירה מביאה את מרלו בעקבות היפהפייה המסתורית לעיירת הנופש "אזמרלדה", ולמשחק של שקרים וזהויות מתחלפות. מרלו נדרש לתמרן בין שתי חקירות ולהתמודד עם נבלים מסוגים שונים ובכלל זה שוטרים מושחתים, שיכורים, סחטנים ואנשי החברה הגבוהה של העיירה, המנסים למנוע את גילוי סודותיהם הכמוסים.

מרלו מתואר בספר כגבר קשוח, ציני וחד לשון, המתנגש לעיתים קרובות עם אנשי המשטרה המרובעים, פועל בסביבה העירונית המאוכלסת בלוס אנג'לס, ונע בין בתי פאר של לקוחות עשירים לבין הסמטאות האפלות בשולי הכרך. גובהו כמטר ושמונים והוא שוקל כשמונים וחמישה קילוגרם. הוא שותה ויסקי (בעיקר בורבון) וברנדי. אף כי הוא שותה כמויות גדולות של אלכוהול ואם זאת כמעט אף פעם אינו משתכר עד אובדן שליטה מלא או חלקי. למעשה האלכוהול לא מאט אותו כלל, רק מקהה את הכאב על מנת לאפשר לו להמשיך ללא לאות במרדף אחר פתרון התעלומה שלפניו. הוא לא בררן לגבי טיב המשקה שלו פרט לכך שיוגש בכוס אם כי גם את העיקרון הזה הוא מוכן לנטוש לעיתים עבור משקה הגון. הוא צלף הבקי היטב בשימוש באקדח וכן בעל מיומנות גבוהה בקרב מגע ואיגרוף[3].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ריימונד צ'נדלר, השינה הגדולה, הוצאת כתר, שנת 2005, פרק 2 עמוד 11, "אני בן שלושים ושלוש, למדתי פעם במכללה ואני עדיין מסוגל לדבר אנגלית אם יש צורך. במקצוע שלי כמעט אין בכך צורך. עבדתי בעבר אצל מר ויילד, התובע המחוזי, כחוקר. החוקר הראשי שלו אדם בשם ברני אולס, התקשר אלי ואמר שאתה רוצה לפגוש אותי. אני לא נשוי כי אני לא אוהב נשות שוטרים".
  2. ^ ריימונד צ'נדלר, "פלייבק", הוצאת כתר, שנת 2014, עמודים 98-99.
  3. ^ ריימונד צ'נדלר, "פלייבק", הוצאת כתר, שנת 2014, עמוד 42.