פנלופי דלתא

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פנלופי דלתא
Πηνελόπη Δέλτα
פנלופי דלתא, בגיל 33, עם בתה התינוקת
פנלופי דלתא, בגיל 33, עם בתה התינוקת
לידה 1874
אלכסנדריה, מצרים העות'מאנית
התאבדה 2 במאי 1941 (בגיל 67 בערך)
אתונה, יוון
שם לידה פנלופי בנאקיס
מדינה יוון עריכת הנתון בוויקינתונים
לאום יוונים
שפות היצירה יוונית
בן או בת זוג
צאצאים וירגיניה דלתא, סופיה דלתא, אלכסנדרה דלתא עריכת הנתון בוויקינתונים
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פנלופי דלתאיוונית: Πηνελόπη Δέλτα; ‏1874, אלכסנדריה, מצרים העות'מאנית - 2 במאי 1941, אתונה, יוון) הייתה סופרת ילדים ונוער יוונייה, ככל הנראה הראשונה בתרבות היוונית המודרנית. היא חיברה רומנים היסטוריים שזכו להצלחה והשפיעו על תפיסות עממיות של זהות לאומית בקרב הקוראים היוונים.

בשל הקשר ההדוק שלה למהפכן איון דרגומיס, נקלעה דלתא לסערות הפוליטיקה היוונית של ראשית המאה ה-20, החל מהמאבק המקדוני ועד לקרע הלאומי. דלתא התאבדה ביום כניסת צבא גרמניה הנאצית לאתונה בזמן מלחמת העולם השנייה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דלתא נולדה באלכסנדריה לעמנואל בנאקיס, סוחר כותנה עשיר, ולוירגיניה בנאקיס לבית כורמי.[1] היא הייתה שלישית בין שישה ילדים. היא הנציחה את תעלולי אחיה המבוגרים אלכסנדרה ואנטוניס בספרה "טרלאנטוניס". צעירים ממנה היו קונסטנטינוס, שמת בינקותו, אלכסנדר, וארגיני.

משפחת בנאקיס עקרה זמנית לאתונה בשנת 1882, שם נישאה פנלופי לסטפנוס דלתא, איש עסקים אמיד מאיסטנבול, שהיה אחיינו של המתמטיקאי קונסטנטין קרתיאודורי. לזוג נולדו שלוש בנות: וירגיניה זאנה, סופיה מאברוגורדאטו, ואלכסנדרה פפדופולו. הזוג שב לאלכסנדריה בשנת 1905, ושם פגשה דלתא את איון דרגומיס, שהיה אז סגן הקונסול של יוון באלכסנדריה. על רקע זיקתם המשותפת לכתיבתם על המאבק המקדוני, נקשר בין דלתא ודרגומיס קשר רומנטי לזמן מה. לטובת ילדיה, החליטו דלתא ודרגומיס להפסיק להתראות, אך קיימו חליפת מכתבים נלהבת עד 1912, עת פיתח דרגומיס קשר רומנטי עם שחקנית התיאטרון מריקה קוטופולי. באותה תקופה ניסתה דלתא להתאבד פעמיים.

דלתא עקרה עם משפחתה לפרנקפורט בגרמניה בשנת 1906, בעקבות עסקיו של בעלה, ושם חיברה את הרומן הראשון שלה, για την πατρίδα ("למען המולדת"), שיצא לאור בשנת 1909. עלילת הרומן מתרחשת בימי האימפריה הביזנטית, ובעקבותיו החלה דלתא בהתכתבות עם ההיסטוריון גוסטב שלומברגר, מומחה לאימפריה הביזנטית. על בסיס הדיונים עמו, חיברה את הרומן השני שלה, Τον καιρό του Βουλγαροκτόνου, "בעידן קוטל-הבולגרים", אשר מתרחש בימי הקיסר בסילאוס השני. בשנת 1911 פרסמה את הרומן השלישי שלה, Παραμύθι χωρίς όνομα, ("מעשה ללא שם").

בשנת 1913 שבה דלתא עם משפחתה לאלכסנדריה, ובשנת 1916 עקרה לאתונה, שם הפך בינתיים אביה ראש העירייה, ונשארה שם כל ימיה. באתונה התיידדה דלתא עם אלפתריוס וניזלוס, שהיה בעל ברית פוליטי של אביה. אביה אף שימש שר אוצר בממשלת וניזלוס הראשונה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פנלופי דלתא בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ דף על דלתא (אנגלית) במוזיאון בנאקי, יוון.