פסטיבל אידפא

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פסטיבל אידפא
International Documentary Film Festival Amsterdam
סוג ארגון, פסטיבל קולנוע עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הולנדהולנד הולנד
מיקום אמסטרדם עריכת הנתון בוויקינתונים
מועדים
תאריכי פעילות 1988–הווה (כ־36 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
www.idfa.nl
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
לוגו הפסטיבל

פסטיבל הסרטים התיעודי הבינלאומי באמסטרדם (אידפא)אנגלית: International Documentary Film Festival Amsterdam,‏ בראשי תיבות: IDFA) הוא פסטיבל קולנוע תיעודי המתקיים מדי שנה מאז 1988 באמסטרדם. הפסטיבל נערך בתחילה באזור ליידספליין במרכז אמסטרדם. מאז הוא התפשט ומתקיים במספר אזורים נוספים. הוא נחשב לפסטיבל היוקרתי בעולם לקולנוע תיעודי.

מטרת אידפא היא לקדם יצירת סרטי תעודה ולהציג אותם בפני קהל רחב ככל האפשר. הוא התחיל כפסטיבל קטן וגדל לפסטיבל בן אחד עשר יום, המקרין מעל 200 סרטי תעודה ומושך קרוב ל-120,000 מבקרים.

פרט לתוכנית הסרט הבינלאומי, מגוון סוגות והצגות בכורה אירופאיות ועולמיות שמתקיימות מדי שנה, הפסטיבל גם מארח דיונים, פורומים וסדנאות.

בשנת 2005 סרט ישראלי שאדיה זכה לציון לשבח בפסטיבל זה.

בשנת 2023 בצל מלחמת חרבות ברזל שלושה אקטיביסטים פרצו לבמה בטקס הפתיחה של הפסטיבל, הניפו שלט שנשא את הכיתוב "מהנהר עד הים, פלסטין תהיה חופשית", וזכו לתשואות ומחיאות כפיים, גם של המנהל האמנותי של הפסטיבל, אורווה ניראביה.[1]

הפורום הדוקומנטרי בישראל גינה את את האירוע וכתבו: ״אנו קוראים להנהלת הפסטיבל לגנות בצורה ברורה, לדחות ולהוקיע את קריאות הללו לאלימות - ולא לתת במה לכל מי שמסית ביודעין להשמדת ישראל, מעודד אלימות ומעורר רגשות אנטישמיים נגד יהודים בכל מקום״[2]. יום לאחר מכן הפסטיבל פרסם הצהרה כי "הסיסמה הזו לא מייצגת אותנו, ואנחנו לא תומכים בה בשום צורה. אנחנו באמת מצטערים שזה פגע ברבים".[3]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פסטיבל אידפא בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "קולנוענים ישראלים תקפו את פסטיבל הדוקו הגדול בעולם שתמך בקריאה למחיקת ישראל". הארץ. נבדק ב-2023-11-10.
  2. ^ רשף, דביר (2023-11-10). "מפגינים קראו למחיקת ישראל בפסטיבל הדוקו הנחשב; הקהל הריע, הישראלים הגיבו בבוז". Ynet. נבדק ב-2023-11-10.
  3. ^ Ben Dalton2023-11-10T15:39:00+00:00, IDFA apologises for “hurtful” slogan shown by activists at opening ceremony, Screen (באנגלית)