פסיכוגריאטריה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף פסיכוגריאטר)

פסיכוגריאטריה הוא מושג ברפואה המשלב בין פסיכיאטריה לבין גריאטריה.

רופא פסיכו-גריאטרי הוא פסיכיאטר או גריאטר שהתמחה בטיפול בהפרעות נפשיות אצל זקנים, באבחון של מחלות ניוון מוחיות המופיעות אצל אנשים מבוגרים (כגון שיטיון) ובטיפול בהן תוך התחשבות בבעיות משפחתיות וכלכליות מהן סובל הקשיש ומתן דעת גם להשלכות המשפטיות של מצבים אלו.

בשנת 1935 נוסד השרות הגריאטרי הראשון על ידי ד"ר מרג'ורי וורן, שהדגישה את עקרונות הטיפול הרב מקצועי, ההערכה והמעקב, והגישות הכוללניות (הוליסטיות) - שהן במידה רבה הליבה של הגריאטריה היום. בתקופה זו נדרשו הגריאטרים הן לצרכים הרפואיים והן לצרכים הנפשיים של המטופלים ולמעשה היוו את ה'פסיכוגריאטרים' הראשונים. היוזמה לשירותים אלו עברה בהמשך לפסיכיאטריה בשנות ה-1950, והפכו ל'פסיכיאטריה של הגיל המבוגר' (old age psychiatry) באנגליה ול'פסיכיאטריה גריאטרית' בצפון אמריקה. בשנות ה-1970, החלו ממשלות לחייב יצירת יחידות פסיכוגריאטריות בבתי חולים כלליים, והחל עידן חדש.[1] באנגליה יכול פסיכיאטר מורשה לרכוש התמחות בפסיכוגריאטריה על ידי הכשרה של 3-4 שנים מטעם האיגוד הפסיכיאטרי המלכותי (Royal College of Psychiatrists)[2]. בארצות הברית, המועצה לפסיכיאטריה ונוירולוגיה וכן המועצה האוסטאופתית לנוירולוגיה ולפסיכיאטריה מנפיקות רישיונות לפסיכיאטריה גריאטרית. כמו כן קיימות השתלמויות (fellowships) רבות לפסיכיאטריה-גריאטרית.

בישראל אין התמחות מוכרת בפסיכוגריאטריה ואין לה מעמד משפטי. המושג משמש לעיתים למחלקות אשפוז או מרפאות פסיכיאטריות המיועדות לזקנים ולעיתים לשירות של גריאטר או רופא אחר שהשתלם בתחום. למעשה, מומחה בגריאטריה אמור להכיר, לאבחן ולדעת לטפל גם בבעיות מנטאליות (נפשיות וקוגניטיביות) שכיחות של הגיל המבוגר (כגון דיכאון תגובתי, חרדה, בלבול חריף ודמנציה מסוג אלצהיימר או אחר). כמו כן, מומחה בפסיכיאטריה של מבוגרים אמור לדעת לטפל בקשישים עם מחלות פסיכיאטריות ולהתאים את הטיפול לגילם ולמצבם התפקודי והרפואי הכולל.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Mark J. Rapoport, Zahinoor Ismail, Corinne E. Fischer, Geriatric Psychiatry or Psychogeriatrics? Partnership at the CAGP/CCSMH 2012 Scientific Meeting, Canadian Geriatrics Journal 16, 2013-01-17, עמ' 3–5 doi: 10.5770/cgj.16.66
  2. ^ Lynsey McAlpine, Alex Bailey, Kate Milward, Charlotte Blewett, Recruitment into old age psychiatry, BJPsych Bulletin 43, 2019-6, עמ' 131–135 doi: 10.1192/bjb.2018.112
ערך זה הוא קצרמר בנושא רפואה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.