פפסי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף פפסי קולה)
פפסי
הלוגו של פפסי
הלוגו של פפסי
סוג קולה
יצרן פפסיקו
מוצא ארצות הברית
מועד הכנה ראשוני 1898
צבע שחור
טעם קולה

פפסיאנגלית: Pepsi) הוא משקה קולה פופולרי, המיוצר ומשווק ברחבי העולם, על ידי חברת פפסיקו וזכייניה. פפסי היא המתחרה העיקרית של קוקה-קולה.

המשקה הומצא על ידי הרוקח כלב בראדהאם בארצות הברית ב-28 באוגוסט 1898, כמה שנים לאחר המצאת הקוקה-קולה. המותג נרשם ב-16 ביוני 1903 ונמכר מאז תחת השם "פפסי-קולה". מאז פותחו גרסאות רבות של משקה זה על ידי חברת פפסיקו בשם פפסי-מקס, פפסי-סמבה, פפסי-גולד ועוד. ב-2007 הושק ביפן במהדורת קיץ מוגבלת - משקה פפסי קולה בטעם מלפפון.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ייצור הפפסי בבקבוקים החל בשנת 1903 בבית המרקחת של ממציאה. כבר בשנה שלאחר מכן מכרה החברה 19,848 גלונים של המשקה.

בשנת 1906 הומצא הלוגו הראשון של החברה אשר הזכיר מעט בצורתו את זה של קוקה-קולה. ב-1939 שינתה החברה את סמלה וגרסאות שונות במעט שלו היו בשימוש מאז.

ב-1923 פשטה את הרגל החברה בשל התייקרות מחירי הסוכר כתוצאה ממלחמת העולם הראשונה. המותג נקנה על ידי משקיע אך החברה שוב פשטה את הרגל כ-8 שנים מאוחר יותר בשל שינוי מתכון המשקה.

ב-1934, בתקופת השפל הגדול שגשגה החברה בזכות השקת בקבוק גדול יותר אשר היה אטרקטיבי יותר באותה העת.

ב-1964 יצא המשקה דיאט פפסי והיה למשקה הדיאטתי הראשון מסוגו בארצות הברית.

סמליל פפסי[עריכת קוד מקור | עריכה]

סמליל המוצר מ-1906 ועד 1939

סמלילה של פפסי השתנה והתפתח לאורך השנים. משנת ההשקה ועד סוף שנות הארבעים, הלוגו החליף כמה גרסאות, אך שמר על שילוב הצבעים אדום-לבן ועל האותיות המסולסלות.

ב-1942 נעשה השינוי המשמעותי הראשון בלוגו, כשצורתו שונתה לצורה של פקק של בקבוק. באותה שנה גם התווסף ללוגו לראשונה הצבע הכחול. הצבעים אדום, לבן וכחול מלווים את הלוגו של פפסי עד היום.

החל מ-1961 הושמטה המילה "קולה" משם המשקה והלוגו, שהחל להיקרא בפשטות "פפסי". ב-1973 חל שינוי משמעותי נוסף בלוגו, כשבמקום עיגול עם שוליים משוננים כשל פקק, נותר רק עיגול. מאז עבר הסמליל סדרה נוספת של רענונים. העיצוב האחרון של הלוגו נעשה בשנת 2008.[1]

טעמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פפסי פינק

בנוסף למשקה הקולה הקלאסי, חברת פפסי יצרה עשרות וריאציות על המשקה הבסיסי שלה.

ב-1993 יצא לשוק "פפסי מקס", תחילה באנגליה, צרפת, הולנד ואוסטרליה, ומאוחר יותר בארצות נוספות. בארצות הברית נמכר המשקה בשם "דיאט פפסי מקס", ובנוסחה מעט שונה מזו שנמכרת בשאר העולם.

בארצות הברית יצאו לשוק משקאות פפסי בטעם לימון, דובדבן, וניל, תות, פירות טרופיים ועוד. ביפן נמכרו מהדורות מוגבלות של משקה פפסי קולה בטעם שעועית אזוקי, מלפפון ועץ באובב. ברוסיה נמכר משקה פפסי קולה בטעם קפה, ומשקה פפסי קולה בטעם גלידה. באיטליה נמכר משקה פפסי קולה בטעם מוחיטו.

פרסומות ואזכורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בין המוזיקאים שהשתתפו בפרסומות של פפסי: מייקל ג'קסון, מדונה, דייוויד בואי, טינה טרנר, ספייס גירלז, בריטני ספירס, ביונסה, פינק, שאקירה, כריסטינה אגילרה, ג'סטין טימברלייק והכנרת הישראלית מירי בן-ארי.

ב-2011 פפסי הפכה לנותנת החסות הרשמית של אקס פקטור האמריקאית. לצד הפרסים המובטחים לזוכה, פורסם כי הוא גם יככב בפרסומת הסופרבול של פפסי, שתשודר במהלך המשחק בפברואר 2011. יוצר ומנחה התוכנית, סיימון קאוול צוטט כשהוא מתייחס לפרס: "זה רק יעזור לזוכה להפוך לכוכב. אני נפעם מהעובדה שפפסי הציעו דבר כזה... בהתחשב בעבר המוזיקלי של פפסי, זה המותג היחיד שיכול לעשות דבר כזה. המסר שזה מעביר למתחרים הוא שיש כאן הזדמנות ענקית שיכולה לשנות את חייהם".[2]

הביטוי "מלחמות הקולה" הוזכר בשירו של בילי ג'ואל "We Didn't Start the Fire". השורה "Rock & Roll and Cola Wars" מתייחסת למאבק של שתי החברות לגייס מוזיקאים מובילים לפרסומות שלהם.

בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

פפסי לא שווק בישראל עד לשנת 1991 עקב כניעת החברה לחרם הערבי. היעדרות המוצר הותירה את השוק לשליטה מוחלטת של קוקה-קולה המתחרה, והובילה בין השאר לקשיי קליטה של פפסי בישראל. מאז כניסתה לישראל, נותר נתח השוק של פפסי בדרך כלל על אחוזים בודדים. פפסי מיוצר ומשווק בישראל על ידי חברת טמפו משקאות.

היריבות עם קוקה-קולה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במסגרת התחרות עם קוקה-קולה לאורך השנים שהחלה בעיקר בשנות השבעים, פפסי הנהיגה מבחני טעימה עיוורים בחנויות שנקראו "אתגר הפפסי". המבחנים הראו שיותר צרכנים העדיפו את הטעם של פפסי על פני הטעם של קוקה-קולה. בעקבות מבחני הטעימה, המכירות של פפסי החלו לטפס, והחברה הרחיבה את פעילות "אתגר פפסי" בארצות הברית. היריבות זכתה לכינוי "מלחמת הקולה".

ב-1985, חברת קוקה-קולה שינתה את הנוסחה שלה, והציגה את "הקולה החדשה" (the new coke). תגובת הצרכנים למשקה החדש הייתה שלילית, והמשקה החדש הפך לכישלון שיווקי. שלושה חודשים לאחר השקת המשקה החדש, חברת קוקה-קולה החזירה לשוק את המשקה המקורי, הפעם כשהוא מכונה "הקלאסי" (classic). היו שהציעו שהמשקה החדש של קוקה-קולה הומצא כתגובה לאתגר פפסי. תאוריה אחרת גרסה שמדובר היה בתעלול שיווקי, שכל מטרתו הייתה לעורר כעס בקרב הצרכנים וליצור ביקוש גדול לקוקה-קולה המקורי.

בשונה מחברת פפסי, שמראשיתה השתמשה בסלבריטאים וידועים לצורך שיווק ופרסומות, כולל סלבריטאים הוליוודים ומבוליווד, חברת קוקה-קולה בשנים הראשונות והמשמעותיות השתמשה באנשים מגוונים, מכלל ענפי החיים והמעמדות ובעיקר ממעמד הפועלים.[3][4]

ב-2018 השיק המותג את "מבחן הטעם" בישראל, עם דוכני טעימה עיוורת בין פפסי מקס לקוקה-קולה. לטענת המותג, 58% מהטועמים בקיץ 2018 העדיפו את הטעם של פפסי מקס.[5] בעקבות ההצלחה, מבחן הטעם חזר גם בקיץ 2019.[6]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פפסי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ A History of Pepsi Logos
  2. ^ 'The X Factor' U.S. 2011 winner will star in Pepsi's Super Bowl commercial, examiner.com
  3. ^ https://www.youtube.com/watch?v=z5GVljsL8yg
  4. ^ pepsi ads
  5. ^ Pepsi Max - מבחן הטעם (2018-07-12), חמישים ושמונה אחוזים כבר גילו, נבדק ב-2019-06-10
  6. ^ מבחן הטעם הבינלאומי של פפסי מקס חוזר לישראל, באתר מגזין שותים, ‏10 ביוני 2019