פרגי (זמרת)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פרגי
Fergie
פרגי, 2014
פרגי, 2014
לידה 27 במרץ 1975 (בת 49)
וינטרי, קליפורניה, ארצות הברית
שם לידה סטייסי אן פרגוסון
שם במה Fergie עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום הקמה ויטייר עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1984
סוגה דאנס, רית'ם אנד בלוז, פופ, רוק, היפ הופ, סול
סוג קול סופרן עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים A&M Records
בן או בת זוג ג'וש דוהאמל (10 בינואר 20092017) עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 1 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה פרס גראמי לביצוע הראפ/שירה הטוב ביותר (2012) עריכת הנתון בוויקינתונים
www.fergie.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פרגי דוהאמלאנגלית: Fergie Duhamel; נולדה כסטייסי אן פרגוסון ;27 במרץ 1975), ידועה בעיקר בשם הבמה שלה, פרגי (Fergie), היא זמרת אמריקאית, דוגמנית ושחקנית.

פרגי התפרסמה בזכות חברותה בלהקת "בלאק אייד פיז" (שאליה הצטרפה בשנת 2003) ולאחר הצטרפותה הלהקה זכתה להצלחה עולמית עצומה לאחר שמכרו 63.5 מיליון אלבומים וסינגלים[דרושה הבהרה], זכו בשמונה פרסי גראמי, והצליחו להכניס שלושה שירים למקום הראשון במצעד הבילבורד האמריקאי ויותר מעשרה שירים לעשירייה הפותחת.

בשנת 2006 החלה פרגי בקריירת הסולו שלה, לאחר שהוציאה את אלבום הבכורה, "The Dutchess". האלבום זכה להצלחה בינלאומית ומכר למעלה משמונה מיליון עותקים בעולם (מתוכם ארבעה מיליון עותקים בארצות הברית), הסינגלים מהאלבום גם זכו להצלחה כאשר חמישה מהם נכנסו לעשירייה הפותחת במצעד האמריקאי ושלושה מהם הגיעו למקום הראשון, דבר שמעט מאוד אומנים הצליחו לעשות.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

1975-2006: ילדות ותחילת קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולדה בקליפורניה לפטריק וטרי פרגוסון. אחותה, דנה, היא שחקנית. בילדותה למדה בבית ספר קתולי.

במהלך השנים 19841985 פרגיי נתנה הזמרת לעתיד את קולה לדמותה של "סאלי בראון" בסדרות וסרטים המבוססים על הקומיקס "פינאטס". במהלך השנים הבאות הופיעה פרגי לעיתים מזדמנות כשחקנית משנה או דמות אורחת בסרטי קומדיה ואימה שונים.

ב-1991, כשהייתה פרגי בת 16 הצטרפה ללהקה "Wild Orchid". היא עזבה את הלהקה בשנת 2001, שלוש שנים לפני התפרקותה.

ב-2003 הצטרפה ללהקה "בלאק אייד פיז" כסולנית. היא החליפה את קים היל, זמרת רקע שעזבה את הלהקה בשנת 2000, מהצטרפותה ללהקה היא זכתה להצלחה עולמית, אך גם לביקורת מצד חלק מהמעריצים הוותיקים, שטענו שמאז הצטרפותה הלהקה "התמסחרה".

2006–2012: The Dutchess[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-19 בספטמבר 2006 פרגי הוציאה אלבום סולו ראשון, שנקרא "The Dutchess". הסינגל הראשון מתוך האלבום, "London Bridge", הפך ללהיט מיידי והצליח להגיע למקום הראשון במצעד הבילבורד האמריקאי תוך שלושה שבועות בלבד, ואף נכנס לרשימת שלושת הגדולים באוסטרליה ובבריטניה. הסינגל אף הגיע למעמד של פלטינה כפולה בארצות הברית ופלטינה בקנדה.

הסינגל השני מהאלבום היה "Fergalicious" גם הוא הפך ללהיט מיידי והגיע למקום השני במצעד הבילבורד האמריקאי, והגיע למעמד של פלטינה פלטינה.

הסינגל השלישי מהאלבום היה "Glamorous" שהפך ללהיט ענק בארצות הברית והגיע למקום ראשון במצעד הבילבורד, זהו הסינגל השני של פרגי שהגיע למקום ראשון במצעד, השיר אף נכנס לעשירייה הפותחת של המצעד השנתי של אותה שנה ומכר למעלה משלושה מיליון עותקים בארצות הברית.

הסינגל הרביעי מהאלבום, "Big Girls Don't Cry" הפך לסינגל הכי מצליח של פרגי, לאחר שגם הוא הגיע למקום ראשון במצעד הבילבורד האמריקאי ולמקום ראשון בעוד יותר מעשרה מצעדים בעולם. זהו הסינגל השלישי של פרגי שהגיע למקום ראשון במצעד הבילבורד, השיר הגיע למקום רביעי במצעד השנתי של אותה שנה ולמקום 13 במצעד העשור. הסינגל גם הצליח בישראל לאחר שהגיע למקום ראשון במצעד השבועי של גלגלצ, הסינגל הגיע למעמד של פלטינה משולשת בארצות הברית.

הסינגל החמישי של פרגי "Clumsy" הפך גם הוא ללהיט והגיע למקום החמישי במצעד הבילבורד האמריקאי, ולמעמד של פלטינה כפולה.

אלבום הבכורה של פרגי הפך לאלבום השביעי מזמרת סולו שהביא חמישה להיטים גדולים במצעד הבילבורד האמריקאי, שמתוכם שלושה סינגלים במקום הראשון.

בשנת 2007 הופיעה בתפקיד קטן בסרט "פלאנט טרור" של רוברט רודריגז, החלק השני של מיזם ה"גריינדהאוז" שלו ושל קוונטין טרנטינו.

בדצמבר 2009 יצא הסרט "Nine" שבו שיחקה פרגי לצד פנלופה קרוז, ניקול קידמן, ג'ודי דנץ', קייט הדסון, סופיה לורן, דניאל דיי-לואיס ומריון קוטיאר. בנוסף פרגי תרמה את קולה לשיר הנושא של הסרט: "Be Italian" שנכנס גם לפסקול הסרט.

ב-2010 היא תרמה את קולה לפרויקט הסולו של גיטריסט ההארד רוק המפורסם, סלאש. שיתוף הפעולה ביניהם הוביל לשני שירים, "Beautiful Dangerous", וגרסת כיסוי ללהיט של להקת גאנז נ' רוזס, "Paradise city", יחד עם חברי סייפרס היל. גרסת הכיסוי יצאה כרצועת בונוס בחלק מהוצאות האלבום.

2013–הווה: Double Dutchss[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2013 הקליטה פרגי סינגל מתוך הפסקול של הסרט "גטסבי הגדול", "A Little Party Never Killed Nobody (All We Got)‎" הסינגל זכה להצלחה בינונית, והגיע לעשירייה הפותחת בחמש מצעדים בעולם.

בשנת 2014 פרגי הוציאה את הסינגל "L.A. Love". בגרסת הרמיקס של אותו השיר השתתף הראפר YG. פרגי הופיעה עם הסינגל בטקס פרסי ה-"AMA".

בשנת 2016 בריאיון עם בעלה ג'וש, אמר כי האלבום יקרא "Double Dutchess". בהמשך השנה, הוציאה פרגי את הסינגל הראשון מהאלבום, שמו "$ M.I.L.F". בקליפ השתתפו דוגמניות רבות, המפורסמת מביניהן קים קרדשיאן. כבר בשבוע הראשון של יציאת השיר זכה להצלחה רבה, אך הדעות עליו חלוקות.

בשנת 2018 נבחרה להנחות את תוכנית המציאות האמריקאית "The Four" (אנ'), המבוססת על הריאליטי השירה הישראלי "The Four". התכנית, אשר בין השופטים שלה נמנו שון קומבס, די ג'יי חאלד ומייגן טריינור, ירדה מן האוויר לאחר 2 עונות.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2004, החלה פרגי לצאת עם השחקן ג'וש דוהאמל וב-10 בינואר 2009 הם התחתנו. ב-29 באוגוסט 2013 נולד לזוג ילד ראשון. ב-2009 פרג'י יצאה מהארון כביסקסואלית.

בספטמבר 2017 הודיעו פרגי וג'וש דוהאמל שהם נפרדים אחרי שמונה שנות נישואים.

פרגי במצעד הבילבורד[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרגי הצעידה 6 שירים במקום הראשון במצעד הבילבורד: שלושה מאלבום הבכורה שלה כאמנית סולו, ושלושה כחברה בהרכב Black Eyed Peas. היא מדורגת בראש רשימת הזמרות שהצליחו להכניס הכי הרבה שירים למקום ראשון במצעד יחד עם ריהאנה, ביונסה ומריה קארי.

שירים שהגיעו למקום ראשון בקריירת סולו:

שירים שהגיעו למקום ראשון במסגרת הלהקה (Black Eyed Peas):

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומי אולפן[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיני-אלבומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • 2007: As Cinco Melhores
  • 2008: The Dutchess Deluxe EP

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה שם הסרט דמות סוג הסרט
1984 It's Flashbeagle, Charlie Brown סאלי בראון אנימציה/משפחה/מוזיקלי
1985 Snoopy's Getting Married, Charlie Brown סאלי בראון אנימציה
1987 Monster in the Closet לוסי קומדיה/אימה
2005 בי קול את עצמה קומדיה
2006 פוסידון גלוריה הרפתקאות/אקשן
2007 פלאנט טרור תמי ויסטן אימה
2009 תשע סרג'ינה מוזיקלי

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פרגי בוויקישיתוף