פרדריקטון

פרדריקטון
Fredericton
סמל פרדריקטון
סמל פרדריקטון
דגל פרדריקטון
דגל פרדריקטון
קתדרלת פרדריקטון, הקתדרלה העתיקה ביותר בצפון אמריקה
קתדרלת פרדריקטון, הקתדרלה העתיקה ביותר בצפון אמריקה
קתדרלת פרדריקטון, הקתדרלה העתיקה ביותר בצפון אמריקה
מדינה קנדהקנדה קנדה
פרובינציה ניו ברנזוויקניו ברנזוויק ניו ברנזוויק
ראש העיר קייט רוג'רס
תאריך ייסוד 1785
על שם הנסיך פרדריק, דוכס יורק ואלבני עריכת הנתון בוויקינתונים
שטח 130.68 קמ"ר
גובה 20-100 מטרים
אוכלוסייה
 ‑ בעיר 63,116 (2021)
 ‑ במטרופולין 105,688 (2011)
 ‑ צפיפות 386.7 נפש לקמ"ר (2011)
קואורדינטות 45°57′00″N 66°40′00″W / 45.95°N 66.666666666667°W / 45.95; -66.666666666667 
אזור זמן UTC -3
www.fredericton.ca
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פרדריקטוןאנגלית: Fredericton) היא עיר הבירה של הפרובינציה הקנדית ניו ברנזוויק. העיר היא מרכז תרבותי, אמנותי וחינוכי חשוב בפרובינציה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השטח בו בנויה העיר, שימש בעבר כשטחי חקלאות עונתית של השבטים הילידים באזור, כאשר הגידול העיקרי היה תירס. כמו כן, מספר קילומטרים ממיקומה הנוכחי של העיר, שכן ישוב מרכזי של השבטים.

ההתיישבות הצרפתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

במלחמת המלך ויליאם שהתרחשה בסוף המאה ה-17 בנתה ממשלת אקדיה הצרפתית את מבצר נאשוואק (Fort Nashwaak) במפגש הנהרות סנט ג'ון ונאשוואק. המבצר שימש כמרכז ההתיישבות הצרפתית המקומית וכבסיס לפשיטות יזומות על ההתיישבויות הבריטיות באזור[1]. לאחר כמה שנים העביר מושל אקדיה את עיר הבירה שלו למבצר נאשוואק[2] והדבר הוביל ללחץ גדול על ההתיישבויות הבריטיות בניו אינגלנד. בתגובה יצאו הבריטים ב-1696 לקרב על המבצר, אולם הפסידו לכוחות הצרפתיים המבוצרים, וספגו 8 הרוגים ו-17 פצועים לעומת הרוג צרפתי אחד ושני פצועים. לאחר מות המושל הצרפתי ב-1700 ולאחר שיטפון הרסני, נטשו הצרפתים את המבצר.
לאחר שאקדיה עברה לידי הבריטים במסגרת הסכם אוטרכט, הוקמה התיישבות של גולים צרפתים במרחק של מיל מהמבצר ונקראה סיינט אן פוינט. ב-1759, במסגרת מלחמת הצרפתים והאינדיאנים כבשו הבריטים את ההתיישבות ושרפו אותה עד היסוד. ניסיונות התיישבות בריטית במקום לא צלחו, בגלל עוינות הגולים האקדים ושבטי הילידים.

ההתיישבות הבריטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1783 ייסדו במקום לויאליסטים בריטים שנמלטו מהמהפכה האמריקאית מושבה, ובשנה הראשונה מתו רבים מהם בגלל החורף הארוך והקשה של אותה שנה.
ב-1784, כשניו-ברנזוויק הוגדרה כקולוניה נפרדת מנובה סקוטיה, הפכה סיינט אן פוינט לבירתה והיא הועדפה על פני עיירות אחרות בגלל מיקומה המוגן יחסית מפני התקפות מכיוון ארצות הברית. תכנון רחובות העיר החל, נוסד קולג' שכיום הוא אוניברסיטת ניו ברנזוויק ושמה שונה לפרדריק טאון, על שמו של בנו השני של ג'ורג' השלישי, הנסיך פרדריק אוגוסטוס. זמן קצר לאחר מכן, קוצר שמה לפרדריקטון וכך, תוך שלוש שנים, הפך האזור ממיושב חלקית לבירת הקולוניה. ב-1882 נבנה בעיר בית המחוקקים של ניו ברנזוויק שממלא תפקיד זה עד היום.

גאוגרפיה ואקלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרדריקטון בנויה בשפך נהר סנט ג'ון ורובה מורכב מפרוורים שנבנו לאחר מלחמת העולם השנייה משני צידיו של הנהר. החלקים שאינם מיושבים בעיר, מיוערים בצפיפות.
האקלים בעיר הוא מושלג - ממוזג קר והוא מתון יחסית למרביתה של קנדה, למרות ריחוקה של העיר מהחוף שגורם לטמפרטורות קיצוניות יותר משל שאר ערי קנדה שבאזור האוקיינוס האטלנטי. הטמפרטורה הממוצעת בחודש ינואר (החודש הקר) היא -9.8 °C ובחודש יולי (החודש החם) הטמפרטורה הממוצעת היא 19.3°C[3]. כמות המשקעים השנתית הממוצעת היא 1,100 מ"מ, כשבין נובמבר לאפריל הם יהיו בדרך כלל בצורת שלג שנשאר על הקרקע החל מדצמבר. באביב עולה על גדותיו הנהר וגורם לשיטפונות שמציפים את השכונות הנמוכות של העיר.

כלכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במאה ה-19 ותחילת המאה ה-20 התבססה כלכלת העיר על תעשיית העץ ומוצרים נלווים. במהלך המאה ה-20 קטנה מאוד תעשיית העץ ואת מקומה תפסו ממשלת המחוז והאוניברסיטה כמעסיקים ראשיים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פרדריקטון בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]