פרדריק סוואן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פרדריק סוואן
Frederick Swann
לידה 30 ביולי 1931
Lewisburg, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 13 בנובמבר 2022 (בגיל 91)
פאלם דזרט, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
תקופת הפעילות 1941–2022 (כ־81 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת נורת'ווסטרן, Staunton High School, בית הספר למוזיקה של בינן עריכת הנתון בוויקינתונים
עיסוק נגן עוגב, מנצח
שפה מועדפת אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה עוגב
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פרדריק סוואןאנגלית: Frederick Swann;‏ 30 ביולי 193113 בנובמבר 2022) היה נגן עוגב כנסייה וקונצרטים ומנצח מקהלות אמריקאי. סוואן כיהן כנשיא איגוד נגני העוגב האמריקאי בשנים 2002–2008. במהלך הקריירה ארוכת-השנים שלו, בת למעלה מיובל, ניגן סוואן על רוב עוגבי הצינורות הנודעים בעולם והקליט מספר רב של תקליטורים. סוואן, אחד מחשובי נגני העוגב באמריקה של המאה ה-20 ושל תחילת המאה ה-21, היה נגן עוגב אמריטוס של קריסטל קתדרלה ושל "כנסיית הקהילה הראשונה" בלוס אנג'לס.

סוואן התגורר בפאלם דזרט שבקליפורניה, וכיהן כנגן הבית של כנסיית סנט מרגרט מ-2001 עד מותו ב-2022, וכן שימש כנגן ומורה אמן לעוגב באוניברסיטת רדלנדס קודם לפרישתו ב-2018.[1]

ילדות, נעורים ולימודים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרדריק סוואן נולד בלואיסבורג, וירג'יניה המערבית. כבנו של הבישוף המתודיסטי תאודור מ. סוואן, החל ללמוד נגינה בפסנתר בגיל חמש, אצל נגן העוגב בכנסייה המתודיסטית בווינצ'סטר, וירג'יניה, שם כיהן אביו ככומר בשנים 1937 עד 1943. בראיון בשנים הבאות סיפר, שמקלדת העוגב הפנטה אותו ממבט ראשון ועד מהרה התחיל לקבל שיעורי נגינה בעוגב. בגיל עשר החל סוואן לנגן בעוגב הכנסייה בטקסי התפילה, כאשר מורו מת באופן פתאומי.

אחיו הבכור של סוואן, אדגר, גם הוא נגן עוגב, נהרג בראשית מלחמת העולם השנייה.

בשנת 1943 עברה משפחת סוואן לסטאונטון, וירג'יניה, ופרדריק המשיך ללמוד אצל העוגבאי ד"ר קרל ברומאן, פרופסור למוזיקה בקולג' מרי בלדווין. השיעורים התקיימו על עוגב "אמונס הווארד" בכנסיית טריניטי האפיסקופאלית. אחרי סיום בית הספר התיכון בסטאונטון, שם ליוה בפסנתר את מקהלת בית הספר, למד סוואן באוניברסיטת נורת'ווסטרן. בשנת 1952 קיבל תואר מוסמך למוזיקה מאוניברסיטת נורת'ווסטרן ובשנת 1954 קיבל תואר מוסמך למוזיקת קודש מבית הספר של הסמינר התאולוגי בניו יורק.[2]

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נגינה בעוגב[עריכת קוד מקור | עריכה]

סוואן מילא תפקיד מרכזי בחיי המוזיקה בכנסיית ריברסייד המפורסמת בניו יורק, משנת 1952 עד 1982, תחילה כנגן עוגב מחליף (1952-57), אחר כך כנגן עוגב (1957-65) לצד וירג'יל פוקס, עד לפרישתו של פוקס בשנת 1964. בין 1966 ל-1982 כיהן סוואן כנגן עוגב, מנצח מקהלה ומנהל מוזיקלי בריברסייד.[3]

החל בשנת 1982, היה סוואן נגן עוגב ומנהל מוזיקלי בקתדרלת קריסטל בגרדן גרוב, קליפורניה. בתקופת כהונתו בקתדרלת קריסטל (1982-98) נחשב על דעת רבים כנגן העוגב הנצפה ביותר בעולם, כיון שמיליונים בכל עיר גדולה ביותר מ-165 ארצות ברחבי העולם ראו ושמעו אותו מדי שבוע בטקסי התפילה ששודרו בטלוויזיה.[4]

לאחר זאת כיהן סוואן כנגן העוגב של כנסיית הקהילה הראשונה (First Congregational Church) בלוס אנג'לס בין 1998 ל-2001, שם ניגן באחד עוגבי הכנסייה הגדולים בעולם. הכלי אדיר הממדים היה מצויד ביותר מ-20,000 צינורות נפרדים.

כעוגבאי קונצרטים בעל שם עולמי, הרבה להופיע ברסיטלים בצפון אמריקה, אירופה והמזרח הרחוק. באחת מעונות הקונצרטים, לא מכבר, ניגן סוואן ביותר מ-40 רסיטלים בצפון אמריקה ובשני סיורי קונצרטים באירופה, שכללו הופעות מיוחדות בקתדרלת נוטרדאם בפריז, בקתדרלת סנט פול בלונדון ובקתדרלה של פאסאו בגרמניה. במהלך הקריירה הארוכה שלו יצאו לסוואן מוניטין של חונך עוגבים חדשים, בלמעלה מ-600 כנסיות ואולמות קונצרטים, וכך נבחר לחנוך את הכלים החדשים ב"אורקסטרה הול" בשיקגו, אילינוי, עם התזמורת הסימפונית של שיקגו, בשנת 1981 וב"דייוויס סימפוני הול" בסן פרנסיסקו עם התזמורת הסימפונית של סן פרנסיסקו, בשנת 1984.[5] ב-9 בספטמבר 2003 חנך את העוגב הגדול ביותר באסיה, בסיאול, קוריאה הדרומית. ב-30 בספטמבר 2004 ניגן סוואן בקונצרט החגיגי לחנוכת העוגב בן 6,125 הצינורות של התזמורת הפילהרמונית של לוס אנג'לס באולם הקונצרטים על שם וולט דיסני. כעבור חודש ניגן בעוגב הצינורות הגדול ביותר בברמודה, בכנסייה האנגליקנית באי.

הוראה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סוואן נמנה עם סגל המורים בסמינר התאולוגי למוזיקת קודש בניו יורק ובמכללה להוראה של אוניברסיטת קולומביה ובמשך עשר שנים עמד בראש מחלקת העוגב של בית הספר מנהטן למוזיקה. בימים אלה הוא נגן הבית ומורה אמן לעוגב באוניברסיטת רדלנדס בקליפורניה.

נשיאות איגוד נגני העוגב האמריקאי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2002 נבחר סוואן לנשיא איגוד נגני העוגב האמריקאי (AGO). הוא נבחר שוב בשנת 2006 לתקופת כהונה שלישית של שנתיים כנשיא הארגון בן 25,000 החברים.

בשנת 2002 העניק לו סניף ניו יורק של AGO את התואר "המבצע הבינלאומי של השנה". ב-13 באפריל 2008 הכתיר אותו האיגוד ברסיטל חגיגי בכנסיית הקהילה הראשונה בלוס אנג'לס בתואר "נסיך הכתר של מלך כלי הנגינה" על "שירות מסור... במשך למעלה מיובל שנים". ב-1 ביולי 2008 החליפה איילין גנטנר את סוואן בתפקיד נשיאת איגוד נגני העוגב האמריקאי. בוועידה הארצית של האיגוד, ביולי 2010, בוושינגטון הבירה, קיבל סוואן את "פרס אדוארד האנסן" על הנהגה מצטיינת מאת סגן הנשיא, ג'ון ווקר (נגן עוגב).

יצירות שיצאו לאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

יצירותיו של סוואן שיצאו לאור כוללות את Let the Whole Creation Cry ו"נעימה לחצוצרה ברה מז'ור" (1991), לצד עיבודים לעוגב של מזמורי תפילה נודעים כמו חסד מופלא, How Great Thou Art, Fairest Lord Jesus ו-O God Our Help in Ages Past.

הקלטות של יצירות לעוגב ולמקהלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • At Riverside Church
  • Easter – The Way to Emmaus
  • Four Organ Masterworks
  • Great Organs of 1st Congregational Church
  • Hymns on the Crystal Cathedral Organ
  • Music from Riverside (4 vols.)
  • Mystic Organ
  • O Magnify the Lord
  • Riverside Revisited
  • Sing We Now of Christmas
  • Swann at the Organ of the National Shrine
  • Swann plays Franck at Riverside Church
  • We Sing the Power
h

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פרדריק סוואן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ t. Margaret's News, Frederick Swann Honored, Internet archive, ‏April 27, 2018 (באנגלית)
  2. ^ צ'ארלס קרינגבאום, "פרדריק סוואן", מילון גרוב למוזיקה ומוזיקאים אונליין
  3. ^ קרינגבאום, גרוב
  4. ^ קרינגבאום, גרוב
  5. ^ קרינגבאום, גרוב