פרויקט הכבשים: הטבע כאמנות והאמנות כטבע

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף פרויקט הכבשים)
פרויקט הכבשים: הטבע כאמנות והאמנות כטבע
פרטים
מקום תצוגה איטליה עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך פתיחה 2 ביולי 1978 עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך סגירה 15 באוקטובר 1978 עריכת הנתון בוויקינתונים
שנה 1978
אוצר אמנון ברזל עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

"פרויקט הכבשים: הטבע כאמנות והאמנות כטבע" היא שמה של תערוכה ומיצב שהציג האמן הישראלי מנשה קדישמן בשנת 1978. בפרויקט יצר קדישמן מכלאת צאן בתוך הביתן הישראלי לביאנלה של ונציה ובה 18 כבשים שעל גבם צייר קדישמן מרובע בצבע כחול.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

נושאה של הביאנלה של שנת 1978 הוקדש ליחס בין אמנות כטבע ובין טבע כאמנות. אוצר התערוכה הישראלית, אמנון ברזל, הזמין את האמן מנשה קדישמן ליצור את "פרויקט הכבשים: הטבע כאמנות והאמנות כטבע", שהיווה חלק משורה של עבודות בהן צבע קדישמן חלקי טבע בעזרת צבע כגון, ריבוע צבע צהוב בעמק המצלבה (1977). קדישמן קנה את הכבשים באזור העיר קורטינה (Cortina d'Ampezzo) והן הובאו לביתן הישראלי, שם נבנתה עבורן מכלאה עשויה עץ. קדישמן, ששימש כרועה צאן בעברו, נהג לרעות את העדר הקטן בשטח הביאנלה.

על גבן של הכבשים נצבע כתם בצבע כחול. קדישמן תיאר בדיעבד את אקט הצביעה כניסיון ליצירת מעין "ציור קינטי", שבו הכתמים יוצרים "קומפוזיציות שונות של כתמי צבע".[1] הסימון בצבע מאזכר את אקט הסימון של בעל העדר על הכבשים, אולם הוא גם ביקש לבחון את העימות שבין האמנות לתרבות, על ידי שימוש בטכניקות אמנות השאובות מן האמנות המינימליסטית והמושגית.[2] בנוסף למכלאה יצר קדישמן הדפסי משי ועליהם תצלומים שלו עם הכבשים המוכתמים בכתמים צבעוניים עזים.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ עומר, מרדכי (עורך), תיקון, הגלריה האוניברסיטאית לאמנות ע"ש גניה שריבר, אוניברסיטת תל אביב, תל אביב, 1998, עמ' 206-207.
  2. ^ ראו: עומר, מרדכי (עורך), גבולות השפה, מוזיאון תל אביב לאמנות, תל אביב, 1998, עמ' 135.