פרופיל חדש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פרופיל חדש - תנועה לאזרוח החברה בישראל
סמליל "פרופיל חדש"
תחום ארגון אנטי-מיליטריסטי התנדבותי
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מייסדים רלה מזלי עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1998–הווה (כ־26 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
www.newprofile.org
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פרופיל חדש - תנועה לאזרוח החברה בישראל הוא ארגון אנטי-מיליטריסטי התנדבותי הפועל לביטול שירות החובה בצה"ל ולעידוד הסרבנות בישראל. הארגון מגדיר עצמו כתנועה פמיניסטית המונה נשים וגם גברים הפועל מתוך תפיסה כי מקומו המרכזי של הצבא בחברה הישראלית מעודד פטריארכליות ושוביניזם. התנועה סבורה שהמשטר, החברה והתרבות הישראלים נגועים מיליטריזם, ופועלת לצמצם תופעה זו. התנועה מלווה סרבני מצפון, ונמנעים מגיוס. הארגון הוקם ב-1998 ונרשם כעמותה ב-1999[1].

עקרונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

התנועה טוענת שהחברה בישראל שטופה מיליטריזם, שוביניזם וגזענות ופועלת לצמצום תופעות אלו. לפי התנועה, מצב המלחמה שישראל שרויה בו נובע מבחירה של ממשלות ישראל לדורותיהן. ב"אמנת פרופיל חדש" נכתב: "אנחנו ... יודעות שאפשר לחיות במדינה שהיא לא מדינת חיילים. מדינת ישראל יכולה לנקוט היום מדיניות שלום נחרצת היא יכולה להפסיק להיות מדינת צבא. ברור ונהיר לנו שהילדים שלנו, בני הזוג שלנו, אנחנו עצמנו, לא מוכרחות להמשיך להיות מגויסות, לא מוכרחים לחיות כחיילים". "פרופיל חדש" הוא ארגון פמיניסטי הכולל נשים וגברים[2]. פעילי התנועה מבקשים לשנות את התפיסה הקיימת כיום בחברה הישראלית הרואה בהתחיילות ערך ראשון וחשוב. התנועה קוראת לחזרה לגבולות הקו הירוק ומתנגדת להמשך הכיבוש והשימוש בכוח צבאי ומשטרתי כדי לשלוט מעבר לקו הירוק, או כדי לכפות "שלטון מדכא ומפלה על הפלסטינים בישראל, תוך הריסת בתים, שלילת זכויות בניה ופיתוח, פיזור אלים של הפגנות".

הקמה ופעילות[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרופיל חדש נוסדה בקיץ 1998 על ידי שש נשים שערכו יום לימוד על "היבטים של גיוס והימנעות מגיוס בישראל"[3]. פעילות העמותה נעשית בהתנדבות. על-פי אתר התנועה פעילים בה כארבעים עד חמישים מתנדבים קבועים, המפעילים גם קבוצות לימוד לנוער. התנועה פועלת מפורשות נגד חובת השירות בצה"ל, ומנסה להביא לביטולה. התנועה מפיצה מידע אודות שירות ואי-שירות בצה"ל, ומנסה להפיג את החשש מהדעות הקיימות נגד בעלי פרופיל 21. בין פעולותיה: הצגת תערוכה בשם "ולא ילמדו עוד מלחמה", החושפת נוכחות צבאית בתרבות ובחינוך בישראל[4].

נוסף לכל אלה, התנועה מסייעת לנמנעים מגיוס: באתר האינטרנט שלה היא מפנה באופן בולט לדפי הנחיות למבקשים להימנע מגיוס. בדפים אלו נסקרות דרכים שונות המסייעות בקבלת פטור משירות צבאי, ביניהן: פנייה לרופאי הצבא, בקשה לעמוד בפני ועדת מצפון ופנייה לקצין בריאות הנפש. התנועה תומכת גם בפעילותם של סרבני גיוס אקטיביים וציבוריים הכלואים בבתי הכלא הצבאיים מסיבות פוליטיות או מצפוניות בגין סירובם לשרת בצבא ומעמידה לרשותם מידע, עורכי דין ובעיקר תמיכה נפשית.

בשנת 2008, בתגובה לקמפיין "ישראלי אמיתי לא משתמט", פתחה התנועה בקמפיין תחת הכותרת "חושבים לפני הגיוס". במהלך הקמפיין יצרה אירועים ציבוריים כנגד כניסה של קצינים לבתי-ספר, פרסום באנרים המציגים באור חיובי אנשים שלא התגייסו לצבא, וחילקה חוברת שאלות ותשובות על גיוס צבאי בה מוצגת הימנעות מגיוס כאלטרנטיבה אפשרית.

ב-15 בספטמבר 2008, הורה היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, לפתוח בחקירה משטרתית כנגד התנועה, בחשד שבפעולותיה יש עבירות של הסתה להשתמטות מגיוס[5]. כחלק מהחקירה המשטרתית כנגד התנועה, נעצרו בחודש אפריל 2009 כשבעה מפעילי "פרופיל חדש", ונחקרו בחשד של הסתה להשתמטות משירות צבאי ועזרה למשתמטים. החשודים שוחררו בערבות, ונאסר עליהם ליצור קשר למשך 30 יום עם חברים אחרים ב"פרופיל חדש". גם המחשבים האישיים של חלק מהחשודים הוחרמו על ידי חוקרי המשטרה[6]. באותו זמן הייתה תלויה ועומדת עתירה לבג"ץ של "התנועה לשוויון בנטל", בתביעה לסגור את עמותת פרופיל חדש. באוקטובר 2009 הוחלט על סגירת תיקי החקירה שנפתחו, בחלק מהמקרים בשל חוסר אשמה ובחלק אחר בגלל חוסר ראיות[7]. רשם העמותות החליט שלא לפרק את העמותה והעתירה לבג"ץ כנגד החלטה זו נדחתה[8].

בינואר 2009 נמנתה "פרופיל חדש" על ארגונים שונים שחתמו על מודעה שכינתה את פעולות צה"ל במהלך מבצע עופרת יצוקה "פשעי מלחמה" ו"פשעים כנגד האנושות" וקראה "לנקוט בכל האמצעים האפשריים לעצור את הזוועות נגד העם הפלסטיני"[9].

תקציב[עריכת קוד מקור | עריכה]

סך התרומות לעמותה עמד בשנת 2007 על 315,999 שקלים וב-2008 על 832,496 שקלים. רוב התרומות לעמותה מגיעות מחו"ל. עם הגופים התורמים ב-2007 נמנו: הקוויקרים בבריטניה, SIVMO (הולנד), CordAid (הולנד), קואליציית נשים לשלום, גוש שלום וזוכרות.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ רותי גליק, ‏לא מוכנות לעבוד בשביל הצבא, באתר גלובס, 18 בספטמבר 2000
  2. ^ על התנועה, באתר "פרופיל חדש"
  3. ^ רלה מזלי 2003, בתוך: אחיות לשלום: קולות בשמאל הפמיניסטי, עורכת חדוה ישכר, רסלינג: תל אביב, עמ' 21-26
  4. ^ אמהות נגד מיליטריזם, באתר הארץ, 18 ביולי 2001
  5. ^ אביעד גליקמן ורועי מנדל, היועמ"ש: עידוד מתגייס להורדת פרופיל - הסתה, באתר ynet, 15 בספטמבר 2008
  6. ^ עמוס הראלו יובל גורןו תומר זרחין, המשטרה פשטה על בתי מנהיגי הסרבנים בחשד להסתה להשתמטות, באתר הארץ, 27 באפריל 2009
  7. ^ יובל אזולאי, נסגר תיק החקירה נגד עמותה שנחשדה בסיוע למשתמטים מגיוס, באתר הארץ, 4 בנובמבר 2009
  8. ^ בג"ץ 4830/08 הפורום לשוויון בנטל נ' ראש רשות התאגידים רשם העמותות
  9. ^ יהודי העולם קוראים לחיילי ישראל למנוע ביצוע פשעי מלחמה