פרופסור קלקולוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פרופסור קלקולוס
Tryphon Tournesol
סוג דמות קומיקס
שם ספר הרפתקאותיו של טינטין
הופעה ראשונה אוצרו של רקהם האדום
הופעה אחרונה טינטין והפיקורוס
יוצרים ארז'ה
מידע
גיל 50 בערך
מין זכר
מקצוע פיזיקאי
מהנדס
מהנדס טילים
תואר פרופסור
מומחיות מתמטיקה, פיזיקה ואסטרונאוטיקה
כלי נשק ear trumpet עריכת הנתון בוויקינתונים
אזרחות בלגיה
מקום מגורים בריסל, בלגיה
דמויות קשורות
חברים טינטין (דמות)
קפטן האדוק
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פרופסור קאתברט קלקוּלוּס (השם המקורי בצרפתית: Tryphon Tournesol, בחלק מהתרגומים לעברית מכונה פרופסור חשביה) הוא דמות הפרופסור המפוזר, החירש למחצה, מסדרת הספרים הרפתקאותיו של טינטין. הוא מופיע לראשונה בספר אוצרו של רקהם האדום וממשיך להיות דמות מרכזית ועגולה בכל הספרים הבאים, כאשר הוא אחת משלוש הדמויות הראשיות (יחד עם טינטין וקפטן האדוק) בספרים המאוחרים בסדרה. הוא מאופיין בהיותו לרוב הדמות הקומית כשהוא כבד שמיעה עד מאוד, וכשקפטן האדוק מנסה לדבר איתו בחביבות הוא מפרש את דבריו באופן שגוי הגורם לקפטן להתרגז עד מאוד. דמותו של הפרופסור מבוססת על הפיזיקאי אוגוסט פיקאר.[1]

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תיאור חיצוני[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרופסור קאלקולוס הוא אדם מבוגר,[2] נמוך קומה, בעל קרחת ומעט שיער שחור, זקן מחודד ושפם שחור, שנוהג ללבוש מעיל ארוך בצבע ירוק כהה ולחבוש כובע עגול בצבע זהה. הוא משתמש במשקפיים עגולות, ולעיתים נעזר במכשיר שמיעה.

מקצוע ומיומנויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאורך הסדרה מתגלים כישורים רבים של הפרופסור. הוא מחזיק בשלושה דוקטורטים בפיזיקה גרעינית ותאורטית, ובאסטרונומיה פלנטרית. הוא גם מהנדס, בוטניקאי וכימאי מנוסה. במהלך הספרים הוא מפתח המצאות שונות. רבות מההמצאות שלו קודמות או משקפות התפתחויות טכנולוגיות דומות בעולם האמיתי (בעיקר "טיל הירח" שמופיע בספרים 'הטיסה לירח' ו'החוקרים על הירח', שהופיע לראשונה כמה שנים לפני הנחיתה הראשונה על הירח, אך גם הניסיון הכושל שלו ליצור מכשיר טלוויזיה צבעוני[3] הקדים בשנים רבות את התפתחותה של הטלוויזיה הצבעונית).

הפרופסור מעיד על עצמו בכמה הזדמנויות כי בצעירותו היה אתלט מקצועי בעל כישורים רבים.[4]

אישיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפרופסור הוא אדם טוב לב, המבקש להועיל למין האנושי באמצעות המצאותיו. בספר פרשת קלקולוס הוא מסרב לייצר נשק להשמדה המונית, אף שסירובו כמעט עלה לו בחייו.

בדרך כלל הוא אדם חביב ומנומס, אך נוטה להיות מעט מסוגר וחשדני. לעיתים נדירות הוא חווה התפרצויות זעם, כאשר הוא חש שפוגעים בכבודו; למשל, לאחר שבספר הטיסה לירח קפטן האדוק כינה אותו "גולם". הוא מעט שכחן ונוטה לאבד חפצים.

בניגוד לדימויו ומקצועו הריאלי, הפרופסור מפגין סנטימנטליות וחולמנות, ולעיתים מדבר באופן פיוטי. כמו כן, הוא הדמות היחידה בסדרה שמראה סימני משיכה כלשהם לנשים. הדבר בולט במיוחד ביחסיו עם ביאנקה קסטאפיורה, זמרת מפורסמת שכלפיה הוא מגלה חיבה רבה.[5] בספר תעלומת תכשיטי הזמרת הוא מפתח סוג חדש של ורד וקורא לו על שמה.[6]

לקות שמיעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפרופסור סובל מלקות שמיעה קשה, הגובלת בחירשות, אך טוען שהוא רק "קצת כבד שמיעה באוזן אחת" ולכן מסרב להשתמש במכשיר שמיעה, למעט בספר החוקרים על הירח, אז הרכיב מכשיר שמיעה כדי לשמוע היטב את השידורים מכדור הארץ, ובכך הפך לדמות רצינית יותר, אך לאחר סיום ההרפתקה לא השתמש בו שוב.[7] חירשותו של הפרופסור מהווה אתנחתא קומית בעלילת הסדרה, משום שהוא נוטה לפרש את מה ששמע באופן הכי פחות מתקבל על הדעת, ולהגיב בהתאם.[8]

יחסים עם שאר הדמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

יחסיו של הפרופסור עם שאר הדמויות בסדרה מגוונים במיוחד בגלל לקות השמיעה שלו, שהופכת את התקשורת איתו למסובכת ביותר.

הרבה מהעבודה המסוכנת יותר של הפרופסור זוכה לביקורת על ידי קפטן האדוק, אם כי הפרופסור בדרך כלל מפרש זאת הפוך: חירשותו מובילה אותו לעיתים קרובות לפרש את דבריו של האדוק באופן שגוי, ומונעת ממנו לשמוע את דעתו האמיתית.

למרות רטינותיו הרבות של קפטן האדוק, חבריו ממשיכים לתמוך בו ולהיות לצידו, לעיתים אף במחיר סיכון חייהם. הקפטן מצהיר עליו כמעט בכל ספר כעל "ידידו הקרוב" או "חברו הטוב".

אוגוסט פיקארד, הבסיס לדמותו של פרופסור קלקולוס

השראה לדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

עיצובו של פרופסור קלקולוס מבוסס בחלקו על הממציא והפיזיקאי אוגוסט פיקארד (18841962).[9] בריאיון ל- Numa Sadoul בשנת 1961 אמר ארז'ה כי: "קלקולוס הוא למעשה פיקארד בקטן, שכן אוגוסט פיקארד [האמיתי] היה גבוה מאוד. היה לו צוואר ענק שיצא מתוך הצווארון שהיה הרבה יותר מדי גדול... כשציירתי את קלקולוס עשיתי קריקטורה 'גוצית' של פיקארד, כי אחרת הייתי צריך להגדיל את מסגרות הרצועה המצוירת." בספר תעלומת תכשיטי הזמרת, הזמרת ביאנקה קסטאפיורה מזכירה כי קלקולוס מפורסם בכך ש"נסע למסעות נועזים בכדור פורח", התייחסות אירונית לפיקארד.

פיליפ גודין הציע רעיון שלפיו חירשותו של קלקולוס נכתבה דווקא בהשראת פול איידט, שאותו הכיר ארז'ה במערכת עיתון "Le Petit Vingtième", שם הופיעו לראשונה הרפתקאותיו של טינטין. שמו הצרפתי המקורי של הפרופסור קלקולוס הוא "Tryphon Tournesol", כאשר Tryphon היה שמו של השרברב של ארז'ה. באנגלית שמו הוא משחק מילים שנובע משיבוש המילה "Calculer", שפירושה לחשב.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פרופסור קלקולוס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Els Rommes & Baldwin Van Gorp, Scientists in Belgian comics: typology, chronology and origins, Journal of Graphic Novels and Comics 5, 2014, עמ' 154-169
  2. ^ כנראה בשנות החמישים לחייו.
  3. ^ ראו בספר "תעלומת תכשיטי הזמרת" עמ' 48
  4. ^ Michael Farr, Tintin & Co, עמ' 48
  5. ^ Muchael Farr, Tintin & Co, עמ' 46
  6. ^ "תעלומת תכשיטי הזמרת" עמ' 21
  7. ^ למעט פאנל אחד בספר "תעלומת תכשיטי הזמרת", שם נראה הפרופסור מדבר עם טינטין דרך חצוצרת האוזניים שלו.
  8. ^ פרופסור קלקולוס, באתר האתר הרשמי של טינטין (באנגלית)
  9. ^ Michael Farr, Tintin & Co, עמ' 49