פרג' פרי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף פרי פרג')
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
פרג' פרי
לידה 1936 (בן 88 בערך)
עיראק עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה פרג' בלבול עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך עלייה 1951
תחום יצירה צילום עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה יקיר העיר תל אביב-יפו (2017) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
המצלמה הראשונה של פרג' פרי בפתח תקווה

פרג' פרי (נולד ב-1936) הוא צלם ישראלי ומייסד פוטו פרג'.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרג' פרי נולד בעיראק בשם פרג' בלבול. בן ראשון (אחרי שלוש בנות) למשפחה דלת אמצעים ומרובת ילדים. בגיל 9 נאלץ לצאת לעבוד על מנת לעזור בפרנסת המשפחה, כאשר המשיך את לימודיו בבית הספר בשעות הערב. כך הגיע פרג' לעבוד אצל צלם ארמון המלוכה, שם נחשף לראשונה לתחום הצילום. אצל אותו צלם גם למד את אמנות הריטוש וביצוע כל העבודות המקצועיות במעבדה.

כאשר החלה העלייה לישראל נאסר על היהודים להמשיך לעבוד. פרג' פרי החל בצילום לתמונות פספורט את אלפי יהודי בגדאד בדרכם לישראל. החנות הייתה בקרבת בית-הכנסת בו נרשמו היהודים לבקשת עלייה לישראל וויתור על אזרחותם העיראקית. לאחר שצילם כמעט את כל יהדות בגדאד במשך כשמונה חודשים, פרג' עצמו עלה לישראל בשנת 1951 יחד עם בני משפחתו. בישראל התגוררו במעברת פתח תקווה. הוא עבד בכל עבודה מזדמנת, מחקלאות ועד בניין.

לאחר סיום השירות הצבאי בדובר צה"ל, עבד כצלם סטילס באולפני חביב בסרט "באין מולדת", העוסק בעלייתם של יהודי תימן (והיה הסרט הישראלי הראשון שצולם בצבע) בהשתתפותם של שייקה אופיר ושושנה דמארי.

בשנת 1955 פתח פרג' פרי עם אחיו סמי את פוטו-פרג', חנות הצילום הראשונה שלהם בפתח תקווה. חלון הראווה היה אמצעי הפרסום הטוב ביותר ופרג' הפך לשם דבר. בשנת 1958 צילום של פרג' בשם "כמיהה" המראה דיוקן של ילד מעברה, נבחר מבין מאות צילומים להיות מוצג בתערוכה ב"בית העיתונאים" בתל אביב וזכה בפרס. התערוכה הייתה על שמם של הצלמים הבינלאומיים קאפה וסים[דרושה הבהרה], הידועים בצילומיהם ממלחמת קוריאה ומבצע סואץ. מספר שנים לאחר מכן, תצלום נוסף של פרג' מתערוכת "בליבך ירושלים" השתתף וזכה בפרס בתערוכת ה"פוטוקינה" בגרמניה, תערוכת הצילום הבינלאומית הגדולה בעולם.

בשנת 1962 החליט פרג' ביחד עם אחיו לפתוח סטודיו נוסף בתל אביב, ברחוב בן-יהודה. היה זה סטודיו בממדים גדולים בהרבה ממה שהיה מוכר בתחום הצילום ובארץ בכלל. את הפתיחה החגיגית כיבדה בנוכחותה חנה רובינא, הגברת הראשונה של התיאטרון הישראלי.

פרג' פרי ואחיו היו הראשונים בארץ בעלי מעבדות לפיתוח תמונות בצבע, וגם היחידים למשך שנים רבות. הוא ואחיו נסעו לגרמניה ללמוד את הטכניקה ולהביא את המכונות. למעשה, פרג' פרי ואחיו הביאו את הצילום הצבעוני לישראל.

באמצע שנות ה-60 הביא לארץ את פיתוח התמונות המהיר, "מהיום למחר". פרג' פרי צילם סרט פרסומת בחרמון והשתתף בפסטיבל קאן לסרטי פרסומת בכותרת "מהיום להיום". בעקבות צילום הסרט יצא עם הסיסמה של פיתוח תמונות "מהיום להיום", המזוהה איתו עד היום והפכה למטבע לשון בשפה ובתרבות הישראלית. במשך כעשר שנים, פרג' פרי ואחיו היו היחידים בארץ ובזירה הבינלאומית של ענף הצילום שהוביל את הפיתוח המהיר "מהיום להיום".

בשנת 1971 רכשו האחים פרג' את קולנוע "ארמון דוד" בתל אביב ורבים הופתעו כשהפך את הבניין לאולפני הצילום הגדולים ביותר במזרח התיכון, שכללו מעבדות פיתוח תמונות וגלריה לאמנות. אלו "אחים פרג' אולפני צילום" ברחוב דיזנגוף פינת ארלוזורוב שבתל אביב עד היום. לפתיחה החגיגית בחסותו של ראש עיריית תל אביב, יהושוע רבינוביץ', הגיע קהל רב שכלל חברים טובים, צלמים, אמנים ואנשי ציבור.

פרג' פרי המשיך לשמור על מעמדו כאמן צילום. הציג לא אחת את מומחיותו בצילום משפחות, ילדים, דיוקנים, צילומי פרסום ואופנה ואף את מלכות היופי של ישראל, כולל מיס תבל רינה מור, במשך מספר שנים רצופות. בנוסף, פרג' צילם וערך תערוכות צילומים מרהיבות בישראל ומחוצה לה. שלוש מתערוכותיו הוצגו בגבעת הקפיטול שבארצות-הברית בתמיכת משרד החוץ הישראלי ובחסות חברי קונגרס וסנאט. הוא התקבל בחום בבית-הלבן עם התערוכות: "שלום לך סיני", "בליבך ירושלים" ו"מסע בחוג הקוטב הצפוני". פרג' פרי הוא הצלם הישראלי הראשון בקוטב הצפוני.

בשנת 1986 קיבלת תעודת הוקרה מארגון הנשיונל ג'אוגרפיק על קידום המחקר בעקבות צילומיו באפריקה.

במשך השנים צירף פרג' פרי לעסק בהדרגה את האחים מתוך אמונה בערכי המשפחה. אף שינה את שם העסק, שהיה נקרא על שמו הפרטי, מ"פוטו פרג'" - ל"אחים פרג'". בשנות ה-80 נפרדו דרכם. פרג' המשיך את העסק המקורי שייסד – את האולפנים והמעבדות ברחוב דיזנגוף בתל אביב. ואילו האחים בחרו להמשיך ולעסוק בצילום, אבל בדרך של הקמת חנויות עצמאיות ונפרדות, שאינן קשורות לפרג'.

בשנת 2011 החל בעידוד צלמים צעירים להציג בתערוכות צילום בגלריה לאמנות שלו בתל אביב.

בשנת 2017 הוענק לו תואר יקיר העיר תל אביב-יפו[1].

בשנת 2017 הוענקה לו תעודת הוקרה מאיגוד הצלמים והאמנים על תרומתו בתחום הצילום מאז קום המדינה.

פרג' ממשיך לנהל ולפתח את פרג' אולפני צילום, בסיוע רעייתו, שתיים מבנותיו ושתי נכדותיו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פרג' פרי בוויקישיתוף

קבוצת הפייסבוק של פרג' אולפני צילום, ברשת החברתית פייסבוק

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]