פרנגי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף פרנגים)
יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.
יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.
פרנגי
לוגו "איחוד הפרנגי"
לוגו "איחוד הפרנגי"
לוגו "איחוד הפרנגי"
הופעה ראשונה הפרק "The Last Outpost" של "מסע בין כוכבים: הדור הבא", שנת 1987.
נתונים
מנהיג הגזע הנגוס הגדול זק
הנגוס הגדול רום
טריטוריית מגורים כוכב הלכת פרנגינר

פרנגי הוא גזע חוצנים בדיוני המופיע ביקום הבדיוני של זיכיון "מסע בין כוכבים". הגזע הוזכר לראשונה בפרק "Encounter at Farpoint", בפרק הבכורה/פיילוט של הסדרה "מסע בין כוכבים: הדור הבא" משנת 1987, אך נראה על המסך לראשונה רק בפרק החמישי של סדרה זו - "The Last Outpost", אשר במהלכו הוא יצר מגע ראשון עם הפדרציה המאוחדת של כוכבי הלכת, בשנת 2364 על פני כוכב הלכת "Delphi Ardu".

בני העם הפרנגי והתרבות הפרנגית מאופיינים באובססיביות מרקנטיליסטית כלפי רווח ומסחר, ומאמצם המתמיד לטמון פח לאחרים, בהכניסם אל תוך עסקאות מפוקפקות. כמו כן, הם ידועים בעבור החוש העסקי שלהם ובשנאתם לנשים, הבאה לידי ביטוי בניצול ובאפליה.[1] בין הדמויות הפרנגיות הבולטות ניתן למנות את קווארק, רום, נוג, זק, אישקה ובראנט - כולם הופיעו לראשונה בסדרה "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9".

כוכב הבית שלהם, פרנגינר, הוא המרכז של "הברית הפרנגית", ונשלט על ידי הנגוס הגדול ורשות המסחר, המורכבת בעיקר ממועצת יועצים כלכליים (לשעבר: מועצת כונסי הנכסים). כמו ברוב התרבויות, דתם מבוססת גם על העקרונות של הקפיטליזם: הם מתפללים על מנת לברך את שר האוצר, בתקווה להיכנס עם מותם אל "האוצר האלוהי" ("Divine Treasury" - גרסתם לגן עדן), וחוששים כי את העולם הבא יעבירו ב-"כספת העוני הנצחי" ("Vault of Eternal Destitution" - גרסתם לגיהנום).[2]

קונספט ויצירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנטומיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אטימולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דת[עריכת קוד מקור | עריכה]

כלכלה וסחר[עריכת קוד מקור | עריכה]

שפה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גאוגרפיה וארכיטקטורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרנגינר - כוכב הבית של הפרנגי; מתוך "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9".

הברית הפרנגית[עריכת קוד מקור | עריכה]

טכנולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מסע בין כוכבים: הדור הבא[עריכת קוד מקור | עריכה]

בזמן הכנת תסריטים לעונה הראשונה של מסע בין כוכבים: הדור הבא , הרעיון של הפרנגי הומצא על ידי ג'ין רודנברי והרברט רייט .  המין החייזרי החדש הופיע בתחילה בפרק הרביעי של העונה הראשונה, " המאחז האחרון ", שהתבסס על סיפור מאת ריצ'רד קז'מיאן ומשחק טלפוני מאת רייט.  בסיפור זה, USS Enterprise -D- שהצוות שלו הם הגיבורים הראשיים של הסדרה - יוצר מגע ראשון עם הפרנגי בזמן שהוא רודף אחר אחד מכלי השיט שלהם, שגנב ממיר אנרגיה T-9. שתי הספינות משותקות על פני כוכב לכת לא ידוע, מה שמוביל את שתיהן לשלוח צדדים לחקור, היכן הם נתקלים זה בזה.  אחד השחקנים שגילם פרנג'י ב"המאחז האחרון", ארמין שימרמן , ימשיך לגלם שוב פרנגי בפרק המאוחר יותר "Peak Performance" לפני שלוהק לתפקיד הברמן פרנגי קווארק במסע בין כוכבים: חלל עמוק 9.

התלבושות של פרנגי שעוצבו עבור "המאחז האחרון" כללו עטיפות פרווה.  ככלי נשק, הם קיבלו שוטים כחולים שיגרו ברגי אנרגיה כאשר נסדקו; אלה הושמטו לאחר מכן מהסדרה ולא נעשה בהם שימוש בתיאורים מאוחרים יותר של המין.  מייק אוקודה עיצב את סמל פרנגי כדי להציג את הרעיון של " כלב אוכל כלב ". הוא נצבע בירוק בגלל האסוציאציות של הצבע הזה עם חמדנות, קנאה וכסף.  ספינת פרנג'י שהופיעה בפרק עוצבה על ידי אנדי פרוברט , שהשתמש בסרטן פרסה על שולחנו של רייט כהשראה, כאשר הדגם נבנה אז על ידי גרג ג'ין .

הפרנגי היו בשימוש חוזר לפרק התשיעי של העונה, " הקרב ", המבוסס על סיפור מאת לארי פורסטר שרייט המיר למשחק טלפוני.  פרק זה שודר לראשונה בנובמבר 1987.  בו, פרנגי בשם DaiMon Bok נותן לקפטן האנטרפרייז ז'אן -לוק פיקארד ( פטריק סטיוארט ) את הספינה הנטושה שהאחרון ניהל בעבר, ה- Stargazer . במהלך הפרק, מתגלה שזה חלק מהתוכנית של בוק לנקמה, שכן הוא מחזיק בפיקארד אחראי למותו של בנו שנים רבות לפני כן. מתווה העלילה הראשון של פורסטר כלל סצנות שונות על סיפון ספינת החלל פרנגי, אך אלה לא נכנסו לפרק.  כותב הסדרה ריק ברמן ציין מאוחר יותר שבגלל "מנת הטיפשות" שלהם, הפרנגי הפך ל"אכזבה כיריב גדול".

לפרק העונה השנייה " Peak Performance ", שנכתב על ידי דייוויד קמפר וביים רוברט שייר, ה-USS- Enterprise -D מתואר נתקל בספינת פרנג'י עוינת תוך כדי תרגיל תרגול.  מדי פרנגי תוקנו עבור הפרק הזה, ונוספו חריצים חדשים לצווארון כדי לייעד את הדרגות השונות שלהם.  פרק העונה השלישית " המחיר ", שנכתב על ידי האנה לואיז שירר, בבימויו של רוברט שייר, ושודר לראשונה בנובמבר 1989, כלל גם דמויות של פרנגי. בו, שני צירי פרנגי מתחרים מול עמיתיהם בפדרציה כדי לקבל גישה לחור תולעת יציב שהתגלה לאחרונה; בהמשך הפרק, מתגלה שחור התולעת לא היה ממש יציב והפרנגי נתקעו בצד השני שלו, בחלק מרוחק של הגלקסיה.  "המחיר" הוא הפרק הראשון בו כונתה ספינת כוכבים של פרנגי כ"שודד".

מסע בין כוכבים: חלל עמוק תשע[עריכת קוד מקור | עריכה]

כשהכותבים הרכיבו את הנחת היסוד של מסע בין כוכבים: Deep Space Nine , הם החליטו להציג דמות חוזרת של פרנגי שתאכלס את תחנת החלל Deep Space Nine שהייתה התפאורה המרכזית לתוכנית. היוצר המשותף של התוכנית, מייקל פילר , ציין מאוחר יותר כי: "היה לי ברור שהחזקת פרנגי על סיפון Deep Space 9 תספק לתוכנית הומור מיידי וקונפליקט מובנה עם איש הפדרציה שאחראי על התחנה".  יוצרי התוכנית פיתחו את דמותו של קווארק, ברמן פרנגי, שלפי פילר יהיה "קוץ תמידי בעין של החוק והסדר, אבל יש לו חוש הומור לגבי זה. פילר והאחרים רצו במודע לגלם את דמות הקווארק נגד שוטר התחנה, אודו ( רנה אוברז'ונואה ); לפי פילר, "הרעיון של אודו וקווארק היו מסוכסכים היה קיים מהיום הראשון".

דרך דמותם של קווארק ומשפחתו, Deep Space Nine פיתח את התרבות והפוליטיקה של הפרנגי בפירוט מסוים. פרקים של הסדרה מתארים את הדגש ההיפר-קפיטליסטי של הפרנגי על רווח ונורמות חברתיות סקסיסטיות (בתחילת הסדרה, נקבות פרנגי אינן מורשות להרוויח רווחים או אפילו ללבוש בגדים), ואת ההתפתחות ההדרגתית של החברה הרחק מהנורמות הללו, כמו, לדוגמה, אמו של קווארק הופכת לאשת עסקים מכובדת וקוארק בא לסבול את העובדים שלו להקים איגוד .

בעונה השלישית של Deep Space Nine , אחיינו של קווארק נוג הופך לפרנגי הראשון שמצטרף לצי הכוכבים , זרוע הצבא והחקירה של הפדרציה המאוחדת של כוכבי הלכת . התפתחות זו עוררה דיונים על רשימות דיוור אלקטרוניות שהוקדשו למסע בין כוכבים . פרשנים שונים הציעו שלאור איך נוג התנהג בפרקים הקודמים, מפתיע שצי הכוכבים ייקח אותו. הם הציעו שזה עשוי להצביע על כך שלצי הכוכבים הייתה מדיניות כלשהי של אפליה מתקנת לטובת מינים שאינם מיוצגים כיום בצי הכוכבים. פרשנים מקוונים אחרים טענו שנקודת המבט הזו היא גזענית, ושנוג היה מתקבל כצוער בצי כוכבים בגלל שהיה כשיר, לא בגלל זהותו הגזעית.

דמויות פרנגיות בולטות[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרשנויות של הפרנגי כפרודיה על היהדות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Booker, M. Keith (2004). Science Fiction Television: A History. Greenwood Publishing Group. p. 118. ISBN 0-275-98164-9.
  2. ^ Näser, M.A. Marion (2007). Die Inszenierung von Ethnizität in der Science Fiction am Beispiel Star Trek. GRIN Verlag. p. 21. ISBN 3-638-63978-9.