פרסיאן השני (שליט בולגריה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פרסיאן השני
Пресиян II
פרסיאן השני
פרסיאן השני
לידה 996
אוחריד, האימפריה הבולגרית הראשונה
פטירה 1061 (בגיל 65 בערך)
העיר מיכאלובצה, ממלכת הונגריה, בימינו סלובקיה-משוער[1].
מדינה האימפריה הבולגרית הראשונה
מקום קבורה מיכאלובצה, ממלכת הונגריה
בת זוג לא נישא
שושלת קומטופולי
תואר קיסר בולגריה
אב איוואן ולדיסלב, שליט בולגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
אם מריה עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים אין
קיסר בולגריה
פברואר 1018 – אוגוסט 1018
(כ־26 שבועות)

פרסיאן השניבולגרית: Пресиян II; ‏996, אוחריד, בירת האימפריה הבולגרית הראשונה - 1061, ממלכת הונגריה) היה שליטה האחרון של האימפריה הבולגרית הראשונה. ב-1018, לאחר מות אביו איוואן ולדיסלב כיהן פרסיאן לזמן קצר כשליט האחרון של האימפריה, עד שהודח בידי צבא האימפריה הביזנטית.

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרסיאן היה בנו בכורו של איוואן ולדיסלב אשר נהרג בקרב מול הכוחות הביזנטיים בפיקודו של הקיסר בסיליוס השני בעת המצור על העיר דורס, (בשטחי אלבניה המודרנית). לאחר קרב זה הפכה מרבית האצולה הבולגרית ווסאלית של הקיסר הביזנטי וזה מיהר לנוע עם כוחותיו אל תוך האימפריה הבולגרית ולהשתלט על מרבית שטחיה.

אלמנטים מסוימים מהצבא והאצולה הבולגרית נותרו נאמנים לפרסיאן והכירו בו כיורש החוקי וביחד עם אחיו אלוסיאן שהיה מצביא מחונן, ניהלו קרב מאסף מול הצבא הביזנטי ברכסי ההרים האלבניים. בקיץ 1018 נאלצו הבולגרים להיכנע ובכך הקיץ הקץ על האימפריה הבולגרית הראשונה אשר הייתה לפרקים אויב מר של הביזנטים. הבולגרים איבדו את עצמאותם המדינית למשך 167 השנים הבאות[2].

פרסיאן ואחיו הובלו לקונסטנטינופול, נטמעו באצולה הביזנטית, זכו בתוארי אצולה והיו מעורבים במשחקי הכוח הפוליטיים של חצר המלוכה. ב-1029, היה פרסיאן מעורב בקשר לרציחתו של הקיסר הביזנטי קונסטנטינוס השמיני. המזימה נחשפה וכעונש, עוור פרסיאן ובהמשך, ב-1030 הפך לנזיר.

גורלו נחשב לא ידוע, עד שב-1978 במהלך חפירות ארכאולוגיות ליד העיר מיכאלובצה, אז בצ'כוסלובקיה ובימינו בסלובקיה, נחשף קברו של אציל בן התקופה. על הקבר היה כיתוב המציין כי הנקבר הוא: "הנסיך פרסיאן אשר נולד בשנת 996/997 ומת בשנת 1060/1061". חלק מהחוקרים טוענים כי אם פועלים בשיטת האינדוקציה, הרי שלא מוכר בכתבים או במסורות איש אצולה בלקני בשם זה ובתקופה זו, מלבד פרסיאן השני ומאחר והשטח היה בשליטת ממלכת הונגריה, מניחים שפרסיאן היגר לממלכה ומת בשטחה[1]. הנחה זו נתונה במחלוקת.

167 שנות הכיבוש הביזנטי באו אל קיצן כאשר ב-1185, הרימו האחים פטר ואיוואן אסן את נס המרד ויסדו את האימפריה הבולגרית השנייה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פרסיאן השני בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 פלמן פבלוב "פרסיאן השני, השליט האחרון של האימפריה הבולגרית הראשונה", באתר liternet.bg (בבולגרית).
  2. ^ Finlay, George, History of the Byzantine Empire from DCCXVI to MLVII, 2nd Edition, Published by W. Blackwood, 1856, page 444-445.


הקודם:
איוואן ולדיסלב
שליטי האימפריה הבולגרית הראשונה
פברואר 1018 - אוגוסט 1018
הבא:
אין, האימפריה הביזנטית. השליט העצמאי הבא, פטר הרביעי, קיסר בולגריה, האימפריה הבולגרית השנייה