פרסי ג'קסון והאולימפיים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פרסי ג'קסון והאולימפיים
סמליל סדרת הספרים פרסי ג'קסון והאולימפיים בהוצאת מרגנית
סמליל סדרת הספרים פרסי ג'קסון והאולימפיים בהוצאת מרגנית
ספרי הסדרה
1. פרסי ג'קסון וגנב הברק
2. פרסי ג'קסון וים המפלצות
3. פרסי ג'קסון וקללת הטיטאן
4. פרסי ג'קסון והקרב על המבוך
5. פרסי ג'קסון ותקוות האולימפוס
6. פרסי ג'קסון וגביע האלים
מידע כללי
מאת ריק ריירדן
שפת המקור אנגלית
סוגה פנטזיה אפית
נושא מיתולוגיה יוונית בימינו
מקום התרחשות ארצות הברית
הוצאה
תאריך הוצאה 2005
הוצאה בעברית
הוצאה זמורה ביתן
סדרה
הספר הבא הגיבור האבוד
מספר ספרים 6

פֶּרְסִי ג'קסון והאולימפייםאנגלית: Percy Jackson & the Olympians) היא סדרת ספרים (פנטלוגיה) מאת הסופר האמריקאי ריק ריירדן (Rick Riordan). עלילת ששת הספרים בסדרה מבוססת על המיתולוגיה היוונית ומתרחשת בימינו. ב-2005 ראה אור הספר הראשון בסדרה. ב-2008 ו-2009 תורגמו לעברית חמשת הספרים על ידי יעל אכמון, בהוצאת גרף צעיר (הסדרה של גילי בר-הלל). גם חברת ההוצאה לאור מרגנית הוציאה את ששת הספרים של סדרת פרסי ג'קסון והאולימפיים. הספר השישי בסדרה יצא לאור ב-26 בספטמבר 2023. ב-18 בינואר 2024 הודיעו על יציאת ספר שביעי לסדרה, בשם: זעמה של האלה המשולשת (כנראה מתייחס להקטה).

הספרים בסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסדרת פרסי ג'קסון והאולימפיים יצאו הספרים:

סדרות המשך[עריכת קוד מקור | עריכה]

ריק ריירדן כתב שלוש סדרות המשך לסדרה המקורית. סדרת ההמשך הראשונה נקראת "גיבורי האולימפוס", והיא מבוססת בנוסף גם על חלק מהמיתולוגיה הרומית. הספרים בסדרה הם:

סדרת ההמשך השנייה לסדרת פרסי ג'קסון היא "גורלו של אפולו" שעוסקת במסעותיו של אפולו ומהווה המשך לגיבורי האולימפוס. הסדרה מונה חמישה ספרים:

בנוסף ישנם ספרי תוספת למיתולוגיה היוונית בידי ריק ריירדן אשר לא תורגמו לעברית:

  • Percy Jackson's Greek Gods (האלים היווניים של פרסי ג'קסון)
  • Percy Jackson's Greek Heroes (הגיבורים היווניים של פרסי ג'קסון)

בנוסף נכתב מפגש בין משפחת קיין לפרסי ג'קסון (שלושה סיפורים קצרים המאוגדים לאחד – demigods & magicians [חצויים ומכשפים]):

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרת פרסי ג'קסון והאולימפיים עוסקת במאבקו של פרסי ג'קסון בקרונוס, אשר רוצה לקחת את השלטון בעולם אשר נלקח ממנו על ידי בניו לפני אלפי שנים, בסיפורי המיתולוגיה. אל קרונוס מצטרף לוק בן הרמס, אשר טוען שהאלים נוראיים ולא מתייחסים יפה אל החצויים, ילדיהם. סיפור הגעתו של לוק למחנה קשור לחברים אחרים של פרסי אשר פעם היו חבריו של לוק, כגון תאליה בת זאוס אשר נהפכה לעץ על ידי אביה לאחר שנפצעה בקרב נגד מפלצות, ואנבת' צ'ייס, בת אתנה, שברחה מביתה בגיל 7 והצטרפה אל תאליה ולוק. שתי אלו וגרובר, הסאטיר אשר ליווה את פרסי למחנה, שמחפש את האל פאן שנעלם לפני 2,000 שנה, הם חבריו העיקריים של פרסי בסדרה.

ישנם בני אלים אחרים שנלחמים למען קרונוס כגון אית'ן נקמורה בן נמסיס. מניעם של חצויים אלה הוא חוסר הקשבה מהוריהם, אשר לא יכולים לעזור להם, ורובם בני אלים משניים אשר מנסים להחזיר את כבוד הוריהם. גם חלק מהאלים המשניים עצמם נלחמים למען כבודם. הטענה העיקרית הנוספת שלהם היא שהאלים משתמשים בהם כבכלי משחק, כמו חיילים. פרסי מסכים עם הטענות ובאמת מתנגד לחלק מההתנהגויות של האלים האולימפיים, אך בכל זאת נלחם למענם. בסיום המלחמה האלים מציעים לפרסי משאלה כפרס על תרומתו, והוא בוחר לוותר על חיי נצח ובמקום זאת דורש מהאלים שישנו את התייחסותם לילדיהם החצויים ובנוסף יתנו יחס טוב יותר לאלים המשניים.

הספר הראשון: גנב הברק[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – פרסי ג'קסון וגנב הברק

פרסי, או בשמו המלא פרסאוס ג'קסון הוא נער בן שתים עשרה בעל דיסלקסיה והפרעת קשב, אשר גר במנהטן, ניו יורק. נקודת האור היחידה בחייו היא אמו, סאלי ג'קסון. סאלי היא מוכרת ממתקים, ונוהגת להביא לפרסי ממתקים כחולים. אמו תמיד נהגה לספר לו כי אביו היה גבר חסון וחזק שאהב את הים, ויום אחד יצא למסע שממנו לא חזר. פרסי למד בפנימיית יאנסי, בית ספר למופרעים. השיעור היחיד אשר באמת מעניין את פרסי הוא שיעור לטינית, שאותו מלמד מורה על כיסא גלגלים, שנקרא מר ברונר. יום אחד, כיתתו יוצאת לטיול למוזאון, ובטיול חייו משתנים. אֵרִינֵיָה אשר התחזתה למורתו למתמטיקה תוקפת אותו, ובמהלך הקרב המורה ללטינית של פרסי מוסר לו עט.

פרסי תופס את העט ומגלה שהעט קסום, כך שכאשר פרסי תפס אותו הוא הפך לחרב מארד שמימי (מתכת המחושלת במיוחד ללחימה במפלצות, כיוון שמתכות רגילות אינן משפיעות עליהן). פרסי מגלה שיש לו כישרון ללחימה בחרב, והוא מביס את האריניה. פרסי לא מבין מה בדיוק קרה. הוא יוצא לחופשת הקיץ עם אמו, אך החופשה נקטעת כאשר גרובר חברו הטוב (הלומד איתו בפנימייה) מאתר אותו. גרובר מתגלה כסאטיר מגונן, ומנסה להציל את פרסי ממינוטאור שרודף אחריו. כאשר פרסי מגיע לעמק בלונג איילנד, אמו נעלמת באור זהוב רגע לפני שהמינוטאור מוחץ אותה בידו, ופרסי מצליח להרוג את המינוטאור. מאז הוא בטוח שאמו מתה. העמק אליו הגיעו דרך כביש 3.141 נקרא מחנה החצויים, מחנה לילדים שהם חצי אלים וחצי בני תמותה. מתברר כי מורו ללטינית, מר ברונר, הוא בעצם הקנטאור כירון וגם מנהל הפעילויות במחנה. במחנה החצויים מתגלה לפרסי שאביו הוא אל. תחילה פרסי לא יודע את זהות אביו, אך בהמשך, במהלך משחק "תפוס את הדגל" במחנה, מתגלה כי פרסי הוא בן פוסידון, אל הים. פרסי מתיידד עם חבריו החדשים, ובעיקר עם לוק בן הרמס, אל הנוודים, ואנבת' צייס, בת אתנה, אלת החוכמה. פרסי נשלח למסע חיפושים ומקבל נבואה מהאורקל:

מערבה תפנה להתייצב מול האל הבוגד
את אשר נגנב תמצא ותשיבו במועד
החברות תכזיב, זוממת היא למעול
סופך שלא תצליח להציל את החשוב מכל

גנב הברק, עמ' 149

.

מטרתו היא למצוא את הברק הראשון של זאוס. זאוס חושד שפרסי הוא זה שגנב את הברק עבור אביו, ופרסי צריך למצוא את הברק כדי להוכיח לזאוס כי פוסידון הוא לא הגנב. את המשימה הזאת יש להשלים תוך עשרה ימים, אחרת תפרוץ מלחמה. אל פרסי מתלווים גרובר, וחניכה מהמחנה - אנבת' צ'ייס. ביחד הם יוצאים מערבה כדי להגיע לשאול. כירון נותן לפרסי את החרב אנקלוסמוס (ביוונית - נחשול), אשר עשויה מארד שמימי ויכולה להשתנות מצורתה המקורית לצורת עט. בדרך הם מותקפים על ידי יצורים שונים מתוך המיתולוגיה היוונית כמו מדוזה, האריניות, וכימרה. הם גם נפגשים עם אל המלחמה, ארס, שמעניק להם תיק עם ציוד לאחר שמילאו את משימתו. כאשר הם מגיעים לשאול מתברר כי בתוך התיק שקיבלו מארס נמצא הברק הראשון, וכי ארס הוא זה שסיכסך בין האלים, בעודו פועל תחת השפעת קרונוס. בסיום הספר מתברר כי לוק הוא הבוגד, הוא זה שגנב את הברק ונתן אותו לארס מלכתחילה. מטרתו היא לעורר את קרונוס מטרטרוס, אך פרסי לא מצליח לעצור בעדו ולוק בורח ממחנה החצויים (ומאז הפך לאחד מאויביו הגדולים של פרסי וחבריו למשך כל סדרת הספרים). בסוף הספר, פרסי עוזב את מחנה החצויים למשך השנה ועובר ללמוד בבית ספר במנהטן.

הספר השני: ים המפלצות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – פרסי ג'קסון וים המפלצות

טייסון, חברו של פרסי מבית ספרו, מתגלה כקיקלופ, בנו של פוסידון ואח - למחצה של פרסי. יום אחד, מגיעים לכיתתו של פרסי נערים מגודלים עם שמות מוזרים, כגון טוחן גולגולות, כותש עצמות, ג'ו בוב וכו'. פרסי מגלה במהלך משחק מחניים עם הנערים המגודלים שהם אינם אלא לייסטריגונים שמנסים להרוג אותו. במהלך הקרב הלייסטריגונים זרקו על פרסי וטייסון כדורי אש לוהטים. טייסון חסם אותם מבלי להיפגע כיוון שקיקלופים חסינים לאש. באותו הזמן, גרובר יוצר קשר עם פרסי דרך החלומות של פרסי. מתברר שגרובר נכלא על ידי פוליפמוס - קיקלופ ענקי. גרובר מצליח לשרוד רק מפני שהקיקלופ חושב שגרובר הוא קיקלופה, והוא אומר לקיקלופה (גרובר) שהם יתחתנו ברגע שהיא (גרובר) תסיים להכין את ההינומה שלה. העץ הקסום של תאליה (השומר על המחנה מפני פולשים) הורעל, והחליש את ההגנות הקסומות של המחנה. כירון פוטר מתפקיד מנהל הפעילויות, וטנטלוס, העולה מהשאול, מחליף אותו. פרסי ואנבת' מצליחים להבין שגרובר מצא את גיזת הזהב, המסוגלת לרפא את העץ של תאליה מההרעלה ולעזור להגן על המחנה. בשל כך קלאריס נשלחת לחפש אותה כדי להציל את המחנה.

לאחר ששוחח עם הרמס וקיבל את עצתו, פרסי בורח מהמחנה עם חברתו אנבת' ואחיו למחצה, טייסון. כדי שההרפיות לא ישיגו את פרסי וחבריו, ויאכלו אותם, פרסי מתפלל לפוסידון, אביו, ששולח היפוקמפוסים, סוסי ים גדולים, ומפני שפרסי מכיר את שפת הסוסים הוא מסוגל לתקשר אתם ומנווט אותם הרחק ממצר לונג איילנד. הם מגיעים לספינת התענוגות "הנסיכה אנדרומדה" ומגלים שהיא שורצת מפלצות, ובנוסף לכך מגלים שקרונוס רוצה לעלות חזרה לפני כדור הארץ בעזרת סרקופג מוזהב שניצב בספינה ולכן בורחים ממנה. לוק מנהיג על הספינה צבא מפלצות גדול. הם רוצים להגיע לים המפלצות (משולש ברמודה), כדי למצוא את גיזת הזהב ולזרז את תחייתו של קרונוס. קלאריס מוצאת את פרסי, אנבת, וטייסון כשהם נלחמים בהידרה והם נכנסים אל ים המפלצות יחד. הספינה של קלאריס, סי. אס. אס ברמינגהם מתפוצצת במהלך קרב וטייסון איתה. הם מגיעים לאי של פוליפמוס, ממנו הם לוקחים את הגיזה, מצילים את גרובר וקלאריס מפוליפימוס ומגלים שטייסון חי, וחוזרים למיאמי. קלאריס טסה למחנה עם גיזת הזהב, כדי לרפא את העץ המורעל מהר ככל האפשר, ואילו פרסי, אנבת' וטייסון נתפסים על ידי לוק. בעזרת הודעת איריס-נט הם מראים לדיוניסוס, אחראי המחנה ואל היין, שלוק הוא האשם בהרעלת העץ של תאליה ושכירון חף מפשע, ודיוניסוס מפטר את טנטלוס. לאחר שפרסי נלחם בלוק ומביס אותו, לוק מורה על אנשיו לחסל אותם ומחליט להשיג את קלאריס עם פגסוס שחור (בלאקג'ק) מכיוון שגם הוא רוצה להשיג את גיזת הזהב. אך הוא לא מצליח לצאת לדרך כי צבא קנטאורים ובראשם כירון מעוררים מהומה שמאפשרת לבלאקג'ק לברוח, ופרסי, טייסון ואנבת' חוזרים על גב הקנטאורים ("חבורת הפונים הפרועים") למחנה, שם כבר ריפאה הגיזה את העץ של תאליה. למזלם, כל תשומת הלב מופנית לקלאריס, ואף אחד לא מעיר להם על כך שברחו כדי לעזור לה במסע החיפושים. טייסון נקרא על ידי פוסידון על מנת לעזור לו בכבשני הקיקלופים מתחת לים, ועוזב את המחנה לעת עתה. הגיזה עובדת טוב יותר משציפו כולם, וימים ספורים לאחר מכן נפלטת תאליה (בת זאוס) מהעץ בהפתעה. זוהי עוד תוכנית של קרונוס שנועדה להוסיף עוד קלף שיכול לשנות את תוצאות הנבואה אשר שאומרת שלבן של אחד משלושת הגדולים (זאוס, פוסידון והאדס) אם ישרוד עד גיל 16, יהיה את הכוח והיכולת להחליט אם להשמיד את האולימפוס או לא.

הספר השלישי: קללת הטיטאן[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – פרסי ג'קסון וקללת הטיטאן

בתחילת הספר פרסי, אנבת' ותאליה בת זאוס (חברת ילדות של לוק ואנבת') נסעו לפנימייה צבאית בשם "ווסטאוובר הול" מפני שגרובר מצא שני חצויים חדשים: ביאנקה וניקו די אנג'לו, שהתבררו כחזקים מאוד. על שני החצויים שם עין מפלצת - המנטיקור, המתחזה לד"ר קוטס. פרסי נקלע למצב שבו הוא מופרד מחבריו וצריך להילחם במנטיקור לבדו. בשנייה האחרונה אנבת', תאליה וגרובר מגיעים אבל המנטיקור ממשיך להיות חזק יותר מהם. לפתע נחלצת לעזרתם האלה ארטמיס - אלת הציד ביחד עם ציידותיה, אך היא אינה מספיקה להציל את אנבת' שנחטפת על ידי המנטיקור. האלה ארטמיס יוצאת לחפש את המפלצת המסוכנת שיכולה להשמיד את האולימפוס, שעליה דיבר המנטיקור, אבל היא נתפסת בטרם גילתה מידע חדש ונהיית שבויה. תאליה, גרובר, ביאנקה (שהפכה לציידת ארטמיס), הבכירה שבציידות ארטמיס, זואי צל-ליל (אחותם של נימפות השקיעה - ההספרידות) ופרסי יוצאים לחפש את ארטמיס, אנבת' ואת המפלצת בעקבות הנבואה שהם שמעו מפי האורקל מדלפי ששוכנת במחנה החצויים בגופה של מומיה:

מערבה, אל אלה כבולה, יצאו החמישה,

אחד מהם יאבד, בארץ גשם לא פגשה,

אימת האולימפוס את הדרך תוביל,

חניכים וציידות - רק איחוד כוחות יציל,

בהתייצבו מול הטיטאן, אחד ישא קללתו,

ואחד אחר ביד הורה ימצא הוא את מותו.

קללת הטיטאן, עמ' 102

הם מחליטים על שילוב של 3 ציידות ו־2 חניכים. התכנון הוא שתאליה, גרובר, זואי צל-ליל, ביאנקה ופיבי הציידת יצאו. אך האחים טראוויס וקונור שוד מותחים את פיבי עם דם קנטאור ופוגעים בה, כך שהיא לא יכולה לצאת למסע החיפושים. פרסי בורח מהמחנה (בעזרת בלאקג'ק) כדי להשתתף במסע במקום פיבי. פרסי והשאר נפגשים לאחר שפרסי מנסה להזהיר את השאר מפני אנשי - שלד שהטיטאן אטלס יצר כדי להרוג אותם. הם נלחמים נגד אנשי השלד, וגם נגד מפלצת, האריה מנמאה. לאחר מכן יוצאים למסע מרובה הרפתקאות והנבואה התקיימה במלואה: ביאנקה די אנג'לו נהרגת במגרש הגרוטאות של הפייסטוס והאלים שנמצא במדבר, אימת האולימפוס הוא האופיאוטאורוס (חצי פרה חצי נחש ים שפרסי מתוך חובותיו בתור בנו של אל הים הציל בתחילת הספר), שאם מישהו יקריב אותו לאלים ויזרוק את קרביו לאש יהיה לו הכוח להשמיד את האולימפוס, והם אכן פוגשים את האופיאוטאורוס (המכונה בידי פרסי "בסי") בנקודות שונות לאורך הדרך. החבורה מוצאים את האלה ארטמיס, אשר הוכרחה להחזיק את השמיים, הנטל הקבוע של אטלס, ופרסי מחליף אותה בהחזקה כדי שתוכל להילחם נגד אטלס. בנוסף לכל זה קרו עוד דברים, כגון הפעם שרכבו על חזיר ענק (ברכת פאן), כשפרסי נאבק בנראוס הזקן כדי לקבל מידע, וכשהוא נפגש עם רייצ'ל אליזבת דר (בת תמותה אשר יכולה לראות דרך הערפול כמו אימו של פרסי) והיא מצילה אותו. לקראת סוף הספר מגלים שזואי צל - ליל הציידת היא אחת ההספרידות (נימפות השקיעה), שהן בנותיו של אטלס והיא אכן נהרגת על ידו. ניקו די אנג'לו מאשים את פרסי במות אחותו, ולאחר התקף זעם מתגלה כבנו של האדס - אל המתים ואדון השאול - אחד משלושת הגדולים. בנוסף מתגלה במהלך הספר שניקו וביאנקה היו לכודים במלון הלוטוס שהזמן בו מהיר איטי יותר. הם הרגישו ששהו במלון חודש לכל היותר, אבל מסתבר שהם הגיעו מתקופת מלחמת העולם השנייה לפני 70 שנה.

בסוף הספר, תאליה מצטרפת לציידות ארטמיס יום לפני יום הולדתה ה-16 כדי לא להיות החצויה מהנבואה, וגרובר מקבל הודעה מהאל פאן שאומרת: "אני ממתין לך".

הספר הרביעי: הקרב על המבוך[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – פרסי ג'קסון והקרב על המבוך
לאחר שהותקף על ידי מעודדות אמפוזות בבית ספרו החדש ומצליח לחסל רק אחת מהן בעזרת רייצ'ל אליזבת דר, חוזר פרסי ג'קסון למחנה החצויים על מנת ללמוד על המבוך העצום אשר נבנה על ידי האדריכל היווני דיידלוס מתחת לאדמה. כשהוא מגיע למחנה, הוא פוגש את מורה קרב החרבות החדש, קווינטוס. במהלך קרב נגד עקרבי ענק במחנה במקום משחק תפוס את הדגל, מוצאים אנבת' ופרסי במקרה את הכניסה למבוך. לאחר כניסה למבוך ויציאה ממנו, מבין פרסי בעזרת דפנה, חברתו של גרובר, כי לוק כבר השתמש במבוך והוא מתכוון להוביל את צבאו דרכו כדי לתקוף את מחנה החצויים. הנבואה היא:

באפילת מבוך האינסוף תצללו
האבוד, המת והבוגד יעלו
אדון הרפאים יחרוץ גורלות
ואחרית נצר אתנה עתידה להתגלות
חורבן סופי עם מות בן אלמוות
על אהוב ייגזר גורל מר ממוות

הקרב על המבוך, עמ' 86-87

על ידי שימוש במבוך, מוכרחים אנבת', פרסי, גרובר וטייסון למצוא את דיידלוס ולשכנעו לא לערוק אל כוחותיו של לוק, בשביל שלא ימסור את חוטה המכושף של הנסיכה אריאדנה, שינחה אותו ואת כוחותיו במבוך. לאחר ניווט קל במבוך, נפגשים פרסי ורעיו בקאמפה - מחצית אישה ומחצית מפלצת-דרקון ולאחר קרב משחררים את אסירה, בריאראוס בעל־מאה־הידיים, בן משפחתו של טייסון ואלילו הרוחני. למרות הערצתו של טייסון כלפי בעל מאה הידיים ה"אימתני", מאכזבו בריאראוס בכך שמסרב לעזור להם כאשר הפחד מניע אותו. לאחר מפגש עם האלה האולימפית הרה ועם האל הזוטר יאנוס וקרב בחוותו של גריאון, מתאחדת הקבוצה עם ניקו די אנג'לו, בן האדס, אשר מאשים את פרסי כגורם למות אחותו, ביאנקה. לאחר מכן, בהוראתו של האל הפייסטוס, משתמשים פרסי והקבוצה במבוך על מנת להגיע להר סנט הלן. שם, מרגיש גרובר בנוכחותו של האל פאן ויוצא בעקבותיו יחד עם טייסון. פרסי ואנבת' מתפצלים ויוצאים אל נפחיית הטלקינים, שדים דמויי הכלבים אשר משרתים את הטיטאן קרונוס. הטלקינים מוצאים אותו ותוקפים אותו. זמן קצר לפני ההתקפה, נפגשים פרסי ואנבת' ומתווכחים לגבי אפשרות לבריחתה של אנבת'. אנבת' מנשקת את פרסי ובורחת. פרסי משתמש בכוחו השולט במים וגורם להתפרצות הר הגעש, ובורח בעזרת מים מההר כדי להשאיר את הטלקינים חסרי אונים. לאחר התרגיל הוא נשאר מחוסר הכרה ואנרגיה.

לאחר מכן, מתעורר פרסי באי המכושף של קליפסו, אוגיגיה. קליפסו נכלאה באי לאחר מלחמת הטיטאנים הראשונה, לאחר שעזרה לאביה, הטיטאן אטלס. כחלק מעונשה הנצחי, כל אלף שנה מופיע חצוי על חופי האי של קליפסו; היא מתאהבת בו, אך מסיבה כלשהי הוא לא יכול להישאר באוגיגיה לנצח. כמו החצויים האחרים שעזבו את קליפסו, עוזב אותה פרסי ומפליג למחנה החצויים על רפסודה. כשהוא מגיע למחנה, הוא משבש את טקס ההספד שלו, לאחר שכולם חשבו שנהרג. פרסי ואנבת' מאתרים ומבקשים עזרה מבת האנוש רייצ'ל אליזבת' דר, שיכולה לראות מבעד לערפול, אשר מונע מבני אנוש לראות את העולם המיתולוגי. הקבוצה הכוללת את פרסי, אנבת', ואת רייצ'ל נכנסת למבוך בשנית, מוצאת את גרובר וטייסון ופוגשת סוף סוף את האל פאן. לאכזבתו של גרובר, במקום לקום ממקום מחבואו ולשקם את הטבע ההרוס בעולם, פאן גוסס ומסביר שאינו יכול לעזור להציל את הטבע כיוון שהוא רק צל של מה שהיה בעבר. במקום, הוא מורה על גרובר להעביר הלאה בשורה האומרת שרק ברשות הסאטירים האפשרות לשקם את הטבע. לאחר המפגש עם פאן, מגלה הקבוצה שקווינטוס, מורה החרב המסתורי במחנה החצויים הוא בעצם דיידלוס, שהעניק לעצמו חיי נצח כאשר שריין את גופו כאוטומטון. דיידלוס מבשר כי לוק הוא בעצם נושא רוחו של קרונוס, וקרונוס מנצל את לוק על מנת לחזור לחיים. קרונוס מגלה שניקו הוא בנו של האדס והדמות האופציונלית מן הנבואה הגדולה. הקבוצה מגלה שלוק הקדים את חבריו והשיג את חוט אריאדנה; לאחר מכן, שולח לוק את צבאו הגדול לקרב במחנה החצויים דרך המבוך. לאחר קרב בו המחנה נהרס כמעט לגמרי, בריאראוס ודיידלוס מגיחים מן המבוך ומחסלים את הקאמפה. גרובר משלים את עבודתם של השניים ומעורר פאניקה בצבאות האויב בעזרת כוח שניתן לו על ידי פאן. הפאניקה מבריחה את הצבא של לוק. לאחר הקרב, מקריב דיידלוס את חייו כדי לסגור את המבוך. מועצת זקני הפרסות לא מאמינה לעדותו של גרובר בנוגע למות פאן, ודורשת להגלותו. לאחר הצבעה בה משתתפים גם דיוניסוס וכיירון (חבר כבוד במועצה), מגיעה המועצה לתיקו ומתפרקת בעצתו של דיוניסוס. אנבת' הולכת ללמוד בבית ספר פרטי בסן פרנסיסקו, כדי להשגיח על הר טאם, מבצר הטיטאן קרונוס שהוקם שנה קודם לכן.

הספר החמישי: תקוות האולימפוס[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – פרסי ג'קסון ותקוות האולימפוס

הספר מספר על המלחמה האחרונה בין האלים לבין קרונוס. הספר מתחיל ביציאה של פרסי וצ'ארלס בקנדורף מביתן הפייסטוס למשימה על ספינת 'הנסיכה אנדרומדה'. בסופו של דבר הספינה מתפוצצת ובקנדורף ולוחמים ספורים מצבאו של קרונוס נהרגים. פרסי מתעורר בממלכתו של פוסידון, ומגלה שפוסידון נמצא במצור על ידי הטיטאן אוקיינוס. הוא חוזר למחנה ומעביר את ההודעה על מותו של בקנדורף, ושומע לבסוף את הנבואה הגדולה:

שש עשרה שנים ימלאו חרף כל המכשולים,
לצאצאם החצוי של האלים הגדולים,
סביבו ישקע עולם בשינה שאין לה סוף,
להב מקולל את נפש הגיבור יקטוף.
בחירה גורלית את חייו תקפד,
את משכן האלים לקומם או לאבד.

במהלך שיטוט ביער הוא רואה את ניקו, דפנה והסאטיר לנאוס, שדנים בהיעלמותו הבלתי מוסברת של גרובר. ניקו מדבר עם פרסי והם מחליטים ללכת לשאול, על מנת שיוכל פרסי לקפוץ לסטיקס ולהיות בלתי מנוצח. הם הולכים לבית אמו של לוק, שמתגלה כמטורללת ומשונה. היא מסבירה לשניים שלוק בא לבקש את ברכתה והם מבינים שגם לוק הפך לבלתי פגיע. הם חוזרים לביתו של פרסי, שם אמו נותנת לו את ברכתה גם כן. לאחר שהם פוגשים את גרובר בסנטרל פארק, הם נכנסים לשאול דרך שער אורפאוס, ומתעמתים עם האדס. פרסי קופץ לסטיקס ונהיה חסין ובלתי מנוצח מלבד נקודה בגב שלו. בתור משהו שיעגן אותו לעולם בני האנוש, הוא חושב על אנבת' ששולה אותו מהנהר. ניקו נשאר בשאול, בעוד פרסי עולה ותופס פיקוד על כל החצויים שבאים להילחם בקרונוס ובצבאו, והציידות, בהנהגת תאליה, מחליפות את תפקידם של ביתן ארס.

קרונוס מעיר את המפלץ טיפון בסנט הלן, וכך כל האולימפיים - חוץ מדמטר ופרספונה, שמתחבאות עם האדס בשאול, ומפוסידון, שנערך עליו מצור - יוצאים להילחם בו. האולימפוס נשאר כמעט בלי הגנות, וקרונוס לוקח את כל הצבא שלו לניו יורק כדי להשמיד את האולימפוס. האל הזוטר מורפיאוס מרדים את כל בני התמותה, ורק מחנה החצויים נשאר להגן על תרבות המערב כולה, אחרת קרונוס ישמיד את האולימפוס, מקום משכנם של האלים. קלאריס, נציגת ביתן ארס, רבה עם מייקל יוּ מביתן אפולו, ומשום כך קלאריס וביתן ארס מסרבים להשתתף בקרב ונשארים במחנה, כי 'נמאס לה שמשתמשים בחצויי ארס למלחמות בלי הכרת תודה'. עם זאת, מתברר שלקרונוס יש מרגל במחנה שמעביר אליו את כל המידע האסטרטגי החשוב של צבא החצויים.

החצויים ממשיכים להילחם, ורובם נפגעים וחלקם מתו. רק פרסי - המוגן בקללת אכילס - לא נפגע ולא נשרט אפילו שריטה קלה. קרונוס מצליח להגיע לכניסת בניין האמפייר סטייט ופתאום האדס מגיח מאדמה עם דמטר, פרספונה וניקו עם צבא מתים ומתחילים להילחם נגד קרונוס, אך הוא מצליח להגיע לאולימפוס ושם קרונוס ופרסי נאבקים זה בזה. אנבת' נפצעה קשה, מפני שספגה את המכה של איתן נקמורה במקום פרסי, כי איתן כיוון ישר לנקודת התרופה של פרסי. אנבת' מבינה שלוק עוד מנסה להאבק בקרונוס ששוכן בגופו, ומביאה לפרסי את הסכין שלה כדי שימסור אותו ללוק, שיוכל לדקור את עצמו בנקודת התורפה שלו - האזור היחיד בגופו שבו הוא פגיע. פרסי מתלבט האם לבטוח בלוק ולתת לו את הסכין כדי שיתאבד ובכך יקטול את קרונוס, או שהוא משקר לו וקרונוס יהפוך לצורתו האמיתית שתחריב את העולם בקלות. פרסי מביא ללוק את הסכין ולוק מתאבד, כשהוא דוקר את עצמו בנקודה מתחת לזרועו השמאלית. בזכות פוסידון, האלים מביסים את טיפון וחוזרים לאולימפוס, האדס מתקבל בהתלהבות רבה, ולאחר שאלות הגורל באת לשאת את התכריכים של לוק - פרסי, אנבת', תאליה, טייסון וגרובר מקבלים כל אחד מתנה מהאלים. תאליה מקבלת עזרה בגיוס ציידות חדשות, והאדס מוודא שהציידות שמתו יובלו לשדות אליסיום. טייסון נמנה כמשרת גנרל צבאות האוליפוס ומקבל נבוט חדש. גרובר נמנה כחבר במועצת זקני הפרסות וכאדון הפרא החדש לאחר מות פאן בספר הקודם. אנבת' מקבלת את המשרה להיות אדריכלית האולימפוס ולשקם אותו לאחר שנהרס במלחמה, ופרסי מקבל את ההזדמנות להפוך לבן אלמוות - לאל. פרסי דוחה את ההצעה המפתה, ומבקש במקום זאת לקיים את בקשתו האחרונה של החצוי הזוטר אית'ן נקמורה (בן נמסיס) ממנו - שיכירו בכל בני האלים לכל היותר עד גיל שלוש עשרה, ושהילדים של האלים הזוטרים יקבלו מקום מכובד במחנה. בסוף הספר רייצ'ל הופכת לאורקל החדשה של מחנה החצויים, ואנבת' ופרסי נהיים בני זוג. ובסוף הספר רייצ'ל האורקל החדשה דוברת את הנבואה הבאה:

שבעה חצויים ייענו לאתגר.
עולם ומלואו יסער או יבער.
נדרים לקיים עד כלות הנשימה,
בשערי המוות תגעש מלחמה.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

חצויים ויצורים מיתולוגיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • פרסאוס "פרסי" ג'קסון - הדמות הראשית. בנם של פוסידון וסאלי ג'קסון. פרסי מתואר כנער בעל שיער שחור סתור ועיניים בצבע טורקיז ים, ואחת ממידותיו היא נאמנות לחבריו בכל מחיר (זהו גם הפגם הבסיסי באופיו). פרסי מפגין שליטה בכוחות הקשורים לאביו כגון: שליטה במים, דיבור עם סוסים (או חיות דומות), להרעיד את האדמה וליצור סערות. הוא החבר של אנבת' צ'ייס. נשקו של פרסי הוא ה"אנקלוסמוס" (שפרושה ביוונית עתיקה הוא "נחשול"). מי שמגלם את פרסי בסרט הראשון הוא לוגאן לרמן.
  • אנבת' צ'ייס - חברתו הטובה ביותר של פרסי (מלבד גרובר), ובת גילו. בעלת תלתלים בלונדיניים ארוכים ועיניים אפורות כסערה, אחד מסימני ההיכר של אמה, אתנה, אלת החכמה והקרב - שיריבה הוא פוסידון, אביו של פרסי. הפגם היסודי באופייה של אנבת' הוא גאווה - היא חושבת שהיא מסוגלת לעשות את הכל באופן הטוב ביותר. בסוף הספר החמישי היא נהפכת לחברתו של פרסי. חלומה הגדול ביותר הוא להיות אדריכלית. מאחר שאמה היא אלת החוכמה, אנבת' חכמה במיוחד. נשקה של אנבת' הוא פגיון עשוי ארד שמימי שלוק נתן לה. בנוסף, יש לה כובע בייסבול המסוגל להפוך אותה לבלתי נראית (דומה לקסדת האופל). מי שמגלמת את אנבת' בסרט הראשון היא אלכסנדרה דדריו.
  • גרובר אנדרווד - סאטיר, חברו הטוב ביותר של פרסי. בספר הראשון הוא בן 28 (סאטירים גדלים פיזית לאט יותר מאשר בני אדם). בעל שיער מתולתל, פצעוניי בגרות על פניו וזקנקן קטן. גרובר נהיה חבר של דפנה, נימפת היער. מתמנה על ידי פאן להיות אדון הפרא. יש לגרובר כוחות מיוחדים בנופי הפרא - שמיעתו מתחדדת, הוא יכול להרגיש גורם מפריע בנופי הפרא ועוד. בסוף הספר החמישי הוא מקבל כיסא במועצת זקני הפרסות. מי שמגלם את גרובר בסרט הראשון הוא ברנדון ט. ג'קסון.
  • לוק קסטלאן - בנו של הרמס. מבוגר מפרסי ב־7 שנים. בעל שיער בלונדיני קצוץ וצלקת מעל שפתו, שנגרמה לו מטופר של דרקון. היה המדריך של ביתן הרמס בספר הראשון ולפניו. לוק חשב שאביו לא נענה לתפילותיו, ולכן בגד באולימפוס ובמחנה החצויים ועבר להילחם לטובת הטיטאנים. הוא כושף על ידי קרונוס. נשקו של לוק היא חרב שנקראת "נשכנית". להבה מורכב מארד שמימי לקטילת מפצלות ובמתכת רגילה להריגת בני תמותה. בסרט הוא מגולם על ידי ג'ייק אייבל.
  • תאליה גרייס - בתו של זאוס. מבוגרת מפרסי בשנה (מאחר שנשמתה הייתה כלואה בתוך עץ). בעלת שיער שחור קצר מסופר בתספורת גותית ועיניים כחולות-חשמליות. מצטרפת לחבורת הצייד של ארטמיס. בסוף הספר השלישי היא נהפכת להיות מנהיגת הציידות לאחר מותה של זואי צל - ליל. מאחר שתאליה היא בת זאוס, יש לה את היכולת להטיל ברקים. משתמשת במגן הקסום שלה, אייגיס, שבגוף המגן יש פרצוף של המפלצת מדוזה, ובחנית חשמלית. לאחר שנהפכה לצידת, השתמשה בקשת עם חצים מכסף.
  • טייסון - צעיר מפרסי ב-6 שנים. קיקלופ, ולפיכך אח למחצה של פרסי. בשל העובדה שטייסון הוא קיקלופ גופו חסין לאש. טייסון יורד לממלכתו של פוסידון בתוך האוקיינוס ושם בונה נשק לצבאו של אביו. מקבל תפקיד בתור מנהיג צבא הקיקלופים של אביו.
  • ניקו די-אנג'לו - חצוי, בנו של האדס ואחיה הקטן של ביאנקה. צעיר מפרסי ב-4 שנים. הפסיד שנים מחייו כשבילה עם אחותו בקזינו לוטוס שבו הזמן עומד מלכת. בספר הרביעי הוא נחשב למנודה מהמחנה, משום שלאביו אין ביתן שם, ונודד (גם משום שהוא כועס על פרסי שהבטיח לשמור על אחותו בחיים אחרי שנהפכה לציידת, ובכל זאת היא מתה). הנשק של ניקו הוא חרב העשויה מברזל סטיגאי, המתכת המאפיינת את בני האדס, שחושלה בנהר הסטיקס.
  • קלאריס לה - רו - בתו של ארס. מבוגרת מפרסי בשנתיים. בעלת שיער חום מדובלל ושרירית. המדריכה של ביתן ארס והמבוגרת והחזקה ביותר מבין ילדיו. קלאריס שונאת את פרסי ואת אנבת' ומתנכלת לפרסי מיום הגיעו למחנה. ביומו הראשון של פרסי במחנה קלאריס מנסה להכניס את ראשו של פרסי לתא בשירותים. בספר השני קלאריס נאלצת לשתף פעולה עם אנבת', פרסי וגרובר כדי לחזור למחנה ממסע החיפושים שלה. בספר השלישי קלאריס יוצאת למשימה סודית במבוך, שם מוצאת גם את כריס רודריגז שהיה בצבא של קרונוס, מעבירה אותו לצד שלהם והם מתחילים לצאת ביחד. בספר החמישי היא הורגת את הדרקון הלידי. נשקה של קלאריס היא חנית חשמלית אדירה שנתן לה אביה. בספר הרביעי של גיבורי האולימפוס מתגלה שסאטיר בשם גליסון
  • הדג' (סאטיר לוחמני מאוד שהצטרף לחצויים של נבואת השבעה, אך עזב בסוף הספר) הוא מי שהביא אותה למחנה החצויים.
  • ביאנקה די - אנג'לו - חצויה, בתו של האדס ומריה די אנג'לו ואחותו הגדולה של ניקו. קטנה מפרסי בשנתיים. את ביאנקה וניקו מוצא גרובר בפנימיה צבאית בשם "וסטאובר הול". לאחר שהיא פוגשת את ארטמיס היא מחליטה להצטרף לציידות, בתור ציידת היא מקבלת מסע חיפוש כדי להציל את ארטמיס. במהלך המסע היא מוצאת את מותה.
  • צ'ארלס בקנדורף - בנו של הפייסטוס ומדריך הביתן. בספר החמישי, בקנדורף יוצא עם פרסי למשימה בספינת "הנסיכה אנדרומדה" ובשל כך נהרג. בספרים קודם, תואר כי הוא בן זוגה של סילנה בוריגרד. מבוגר מפרסי בשנתיים. מתואר כבעל שרירים וחזק. לפני שמת, הוא וסילנה התאהבו.
  • סילנה בוריגרד - בתה של אפרודיטה וראש הביתן. חברה טובה של קלאריס. לפני מותה, מגלה סילנה כי שימשה כמרגלת של האויב. מגולמת בסרט הראשון על ידי סלין סימונס. מבוגרת מפרסי בשנתיים. לפני שבקנדורף מת, היא ובקנדורף התאהבו.
  • קונור וטראוויס שוד - בניו של הרמס וראשי הביתן לאחר לוק. אף על פי שהם אינם תאומים, הם נראים דומים מאוד אחד לשני. שמם אכן מתאים להם, הם אוהבים לנהל פשיטות קטנות על חנויות ומילאו תפקיד לא קטן במלחמה על האולימפוס. קונור גדול בשנה מטראוויס על אף שלא נודע גילם.
  • לי פלטשר - מנהיג ביתן אפולו עד לסוף הספר הרביעי. נהרג בקרב על המבוך.
  • מייקל יו - בנו של אפולו ומדריך הביתן מתחילת הספר החמישי. מייקל נהרג במהלך הקרב על האולימפוס. לא נודע מהו גילו לאורך כול הספר.
  • קסטור ופולוקס - הבנים התאומים של דיוניסוס. מבוגרים מפרסי בשנתיים. קסטור נהרג בקרב על המבוך בספר הרביעי.
  • ויל סולאס - בנו של אפולו. נהיה מדריך ביתן אפולו לאחר מותו של מייקל יו.
  • ג'ייק מייסון - בנו של הפייסטוס ומחליפו של בקנדורף בניהול ביתן הפייסטוס מתחילת הספר החמישי.
  • קייטי גרדינר - בתה של דמטר ומדריכת הביתן.
  • כריס רודריגז - מוזכר בספר השני אך מופיע לראשונה בספר הרביעי. קלאריס מצאה אותו במבוך כאשר הוא לא יודע כלום, השתגע. הוא וקלאריס הופכים לבני זוג.
  • מלקולם פייס. בן של אתנה סגנה של אנבת צייס
  • אית'ן נקמורה - מופיע לראשונה בספר הרביעי כאשר פרסי אמור להילחם מולו. פרסי מציל אותו אבל למרות זאת הוא נשאר בצבא קרונוס. הוא בצבא הטיטאנים מכיוון שאימו, נמסיס, היא אלה זוטרה ולא מתייחסים אליה ואליו. בספר החמישי הוא נרצח על ידי קרונוס לאחר שבגד בצבא קרונוס לטובת פרסי וחבריו.

בני תמותה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • סאלי ג'קסון - אימו בת התמותה של פרסי ובעלת מתת הראייה - היכולת לראות דרך ערפול. מגולמת בסרט הראשון על ידי קתרין קינר.
  • רייצ'ל אליזבת דר - בת תמותה בעלת מתת הראייה. בעלת שיער אדמוני ומקרוזל, עיניים ירוקות והמון נמשים. אביה הוא איש עסקים עשיר. רייצ'ל פוגשת את פרסי לראשונה בספר השלישי, אך מתחילים להיות חברים טובים בספר הרביעי, בו היא עוזרת לחבורה לנווט במבוך של דיידלוס. בספר החמישי, רייצ'ל הופכת להיות האוראקל החדשה של מחנה החצויים ומדקלמת לראשונה את הנבואה הגדולה החדשה. אנבת' קינאה בה בגלל פרסי עד שהפכה לאורקל. בת גילו של פרסי.
  • פול בלופיס- אביו החורג של פרסי מתחילת הספר החמישי. פול הוא מורה במקצועו.
  • גייב 'המסריח' אגליאנו - אביו החורג של פרסי עד סוף הספר הראשון. התאבן לאחר שראה את ראשה של מדוזה, ונמכר כפסל על ידי סאלי
  • פרדריק צ'ייס - אביה בן התמותה של אנבת'. טייס לשעבר. נחלץ לעזרתם של פרסי וחבריו בספר השלישי.
  • מריה די אנג'לו - אימם המנוחה של ניקו וביאנקה. בספר החמישי, מוזכר מותה.
  • מאי קסטלאן - אימו בת התמותה של לוק. גרה בקונטיקט. בצעירותה, היא רצתה להיות האורקל של דלפי, אך לא יכלה משום שהאדס קילל את האורקל לאחר מות אהובתו, מריה די אנג'לו. לאחר שרוח האורקל לא נכנסה בה, היא הפכה לאישה משוגעת. לוק התבייש בה כל חייו ועזב את הבית בגלל זה. מאי מכינה המון כריכים חמאת בוטנים וריבה, בתקווה שיבוא יום והוא יחזור הביתה ויפסיק להתבייש בה.
  • האורקל מדלפי - האורקל מדלפי היא רוח העתידות של האלים. בתחילת מלחמת העולם השנייה חתמו זאוס ופוסידון הסכם לגבי הילדים של הגדולים שכללו גם את האדס, וזאוס והאורקל ניסו להרוג את ילדיו של האדס. לכן האדס הטיל קללה שלפיה איש לא יוכל להפוך לאורקל החדשה ושזו תהיה כלואה בגוף מומיה. בספר החמישי רייצ'ל הופכת לאורקל אחרי שבוטלה הקללה.
  • מר דר - אביה של רייצ'ל, קבלן עשיר שהורס את אזורי הפרא לטובת בנייה.

אלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • זאוס (צורה רומית: יופיטר) - אל השמיים ומלך האלים. אחד משלושת הגדולים, ומשנים-עשר האולימפיים. מופיע לראשונה בספר הראשון, כאשר פרסי מחזיר לו את הברק שלו. בספר השלישי, זאוס מנהל הצבעה האם יש צורך להרוג את פרסי על מנת שהנבואה הגדולה לא תתגשם. בעל דעות שליליות על פרסי, ולא בוטח בו. חובב חליפות פסים מחויטות, תוכניות ריאליטי ואת המסעדה הסינית ברחוב 23. זאוס הוא אביה של תאליה. בסרט, מגולם על ידי שון בין. חיה מקודשת: עיט. סמל כוחו הוא הברק הראשון המתואר כגליל דחוס בחומר נפץ.
  • פוסידון (צורה רומית: נפטון) - אל הים ורעידות האדמה. אחד משלושת הגדולים, ומשנים-עשר האולימפיים. מופיע בספר הראשון, השלישי, הרביעי והחמישי. לרוב לובש חולצות הוואי ומכנסי ברמודה. סמל הכוח שלו הוא קלשון בעל שלושה חודים. מגולם בסרט על ידי קווין מק'קיד. חיה מקודשת: סוס.
  • הרה (צורה רומית: יונו) - אלת הנישואים והמשפחה. אחת משנים-עשר האולימפיים. מופיעה בספר השלישי, הרביעי והחמישי. בעלת יחס קר כלפי אנבת' ופרסי. אלה ערמומית השנואה על הרבה דמויות בסדרה. נאמנה לזאוס, ולכן שונאת את בניו שאינם ילדיה. בסרט הראשון מגולמת על ידי אריקה סרה. חיה מקודשת: פרה.
  • האדס (צורה רומית: פלוטו) - אל המתים והשאול. אחד משלושת הגדולים. ממעט להוליד חצויים. לאחר שזאוס הרג את אשתו בת התמותה בעקבות הנבואה הגדולה הטיל האדס קללה על האורקל שניבאה אותה. שונא את פרסי ובספר החמישי מנסה להרוג אותו. מופיע לראשונה בספר הראשון. סמל הכוח: קסדת האופל. מסייעת להפוך לבלתי נראה ואף לאפלה.
  • ארס (צורה רומית: מארס) - אל המלחמה, המאהב של אפרודיטה. אחד משנים-עשר האולימפיים. מופיע לראשונה בספר הראשון כדמות מרכזית. שם את הברק של זאוס בתיק של פרסי לפני הליכתו לשאול, כדי שכולם יחשבו שהוא גנב הברק. נלחם בסוף הספר כנגד פרסי, ומפסיד לו. בעל דעות שליליות לגבי פרסי. מופיע בספר הראשון, השני, השלישי והחמישי. חיה מקודשת: חזיר בר.
  • אפרודיטה (צורה רומית: ונוס) - אלת האהבה, אשתו של הפייסטוס אך בוגדת בו עם ארס. אחת משנים-עשר האולימפיים. מופיעה לראשונה בספר השלישי. מתואר כי המראה שלה משתנה לפי מי שרואה אותה. החיה המקודשת לה היא היונה. נהנית לסבך את חיי האהבה של חצויים. מגולמת בסרט על ידי סרינדה סוואן.
  • אתנה (צורה רומית: מינרווה) - אלת החוכמה והאסטרטגיה, אמה של אנבת'. אחת משנים-עשר האולימפיים. מופיעה לראשונה בספר השלישי. אתנה לא אוהבת את הקשר שבין פרסי לבין בתה אנבת' ומזהירה אותו בספר השלישי שלא יעז להתקרב לבתה, אך בספר החמישי אנבת' ופרסי נהיים זוג. ממעטת לקחת סיכונים. חיה מקודשת: ינשוף. בתולה (ילדיה נולדים כתוצאה ממחשבות).
  • דיוניסוס (צורה רומית: בכחוס) - אל היין, שונא את פרסי. אחד משנים - עשר האולימפיים. בעונש במחנה עקב כך שחשק בנימפת יער אסורה, וזאוס הטיל עליו עונש להיות מנהל במחנה החצויים במשך מאה שנה. בסוף הספר החמישי העונש מתקצר לחמישים שנה בלבד. חובב פקמן ויין אך בשל האיסור על שתיית אלכוהול שזאוס הטיל עליו הוא מסתפק בדיאט קולה. מתואר כגבר שמן. חיות מקודשות: דולפין ונמר.
  • הרמס (צורה רומית: מרקוריוס) - שליח האלים ואביו של לוק. אחד משנים-עשר האולימפיים. מופיע לראשונה בספר השני. הוא מופיע גם בספר השלישי והחמישי. סמל הכוח שלו הוא הקדוקאוס שבימינו מוצג כטלפון נייד שעליו מלופפים שני הנחשים מרתה וג'ורג'. הרמס מתואר כאדם עסוק שרוב הזמן נאלץ לענות לשיחות, ולמרות כל העבודה הזאת, שאר האלים לא מעריכים אותו אפילו שהמציא את האינטרנט. הרמס מגולם בסרט על ידי דילן ניל.
  • אפולו (צורה רומית: אפולון/פויבוס) - אל השמש, השירה והמוזיקה, הריפוי, והירי בחץ וקשת. אחד משנים-עשר האולימפיים. אחיה התאום של ארטמיס. מופיע לראשונה בספר השלישי. אפולו מופיע כדמות מגניבה ורגועה ועוזר לפרסי וחבריו במסעם. כותב מושבע של שירי הייקו (בעבר חמשירים) ונוהג במרכבת השמש. יהיר במיוחד. נוטה לריב עם אחותו ולפלרטט עם הציידות שלה.
  • ארטמיס (צורה רומית: דיאנה) - אלת הירח, הציד והירי בחץ וקשת. אחת משנים-עשר האולימפיים. בתולה מושבעת, כמו ציידותיה. אחותו התאומה של אפולו איתו היא מרבה להתווכח. מופיעה לראשונה בספר השלישי. מנסה לשכנע את ביאנקה די אנג'לו ואת תאליה להצטרף אליה ואל חברותיה הציידות ולזכות בחיי נצח, אך להפסיד אהבה וגברים. חובבת ארנבוני צבי.
  • פרספונה - אלת האביב והפרחים. מחבבת את פרסי ואוהבת את אמה, הנגררת אחריה לשאול. אשתו של האדס.
  • דמטר (צורה רומית: קרס) - אלת התבואה. אמה של פרספונה ואחות האדס. אחת משנים - עשר האולימפיים. חובבת דגני בוקר.
  • הסטיה - אלת האח המבוערת, מייצגת את המשפחה והחמימות. בעבר הייתה משנים - עשר האולימפיים, אך ויתרה על מקומה לטובת דיוניסוס. הסטיה פגשה את פרסי בספר החמישי ועזרה לו וחיבבה אותו. לקראת סוף הספר פרסי מעניק להסטיה מתנה - כד פנדורה, המוזכר במיתולוגיה בתור תיבת פנדורה.
  • הפייסטוס (צורה רומית: וולקן) - אל האש ועבודות המתכת. אחד משנים-עשר האולימפיים. מופיע בספר השלישי, הרביעי והחמישי. בעלה של אפרודיטה, בנה של הרה שזרקה אותו מראש האולימפוס בשל כיעורו. אחראי על רשתות הטלוויזיה באולימפוס ורוב התוכניות שמשודרות שם הן קטעים בם הוא תופס (פשוטו כמשמעו) את אפרודיטה שמנסה לבגוד בו עם ארס. נכה וגיבן.
  • פאן (צורה רומית: פאונוס) - אל נופי הפרא, סאטיר. הסאטירים ובתוכם גרובר מחפשים אחריו בכל ספרי הסדרה. בסוף הספר הרביעי גרובר וחבריו מוצאים אותו. פאן מבקש ממנו לשמור על הנופים עם שאר הסאטירים ולאחר מכן מתפוגג, מה שקורה לאל שכל ממלכתו נשכחת מהעולם.
  • הליוס (צורה רומית: סול) - אל השמש היווני. הוחלף על ידי אפולו.
  • טריטון - בנו של פוסידון ויורשו. מתואר כבן ים בעל שני זנבות דגים.
  • יאנוס - אל דו פרצופי המציק לפרסי ולחבריו במבוך. בסוף הספר הרביעי, הוא מצטרף לצבא קרונוס.
  • מורפיאוס - אל החלומות והשינה. נלחם לצד קרונוס והרדים את כל בני התמותה במנהטן.
  • נמסיס - אלת השילם והנקם אימו של אית'ן נקמורה. נלחמה לצד קרונוס.
  • הקטה - אלת הקסמים, נלחמה לצד קרונוס.
  • איריס - אלת הקשת בענן. האחראית על שיחות האיריס-נט, בהן חצויים מרבים להשתמש.
  • גאיה (צורה רומית: טרה) - אלת האדמה ואם הטיטאנים והענקים.
  • אוראנוס - התגלמות השמיים.

טיטאנים וצאצאיהם[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • כירון - קנטאור ובנו של קרונוס. בספר הראשון כירון נכנס לגוף בן אדם ושימש בתור המורה ללטינית של פרסי, מר ברונר. כירון הוא גם המורה, המדריך ואחראי הפעילויות במחנה. כירון הוא בן אלמוות וחי כבר 2,000 שנה. הוא לימד את אכילס, הלוחם האדיר בכל הזמנים. אף שכירון הוא בנו של קרונוס, הוא מתעב את אביו ואף נלחם נגדו.
  • קרונוס - מלך הטיטאנים. אביהם של זאוס, האדס, פוסידון, הרה, הסטיה, דמטר, כירון וסבו של פרסי. עד לסוף הספר השלישי, מנסה לגבש את צורתו ולחזור לחיים, כדי לכבוש את האולימפוס ולנקום את נקמתו באלים. מופיע בספר הראשון בחלומותיו של פרסי, אך לוקח חלק עיקרי בספר הרביעי כאשר נשמתו משתלטת על גופו של לוק (שמתגלה כבוגד בספר הראשון), כתהליך הכנה עד שיגיע לצורתו המלאה. בספר החמישי, רוחו של קרונוס מתפוררת לאחר שלוק הורג את עצמו כדי להציל את חבריו.
  • טיפון - הוא מפלצת אגדית מן המיתולוגיה היוונית. לפי האגדה, הוא חי בהר הגעש סנט הלן ויורק אש וסלעי מגמה. בספר החמישי הוא משתחרר ולאורך כל הספר הוא נלחם באלים והם לא מצליחים להביסו. בסוף הספר החמישי בעזרת פוסידון האלים ניצחו את טיפון והוא נשלח לטרטרוס (המקום הנורא ביותר בשאול).
  • זואי צל-ליל - ביתם של הטיטאן אטלס ופלאיונה, שהיא אלת ים. בעבר הייתה אחת ההספרידות, עד המטלה האחת-עשרה של הרקולס. בעלת עור בצבע נחושת ושיער כהה. היא הופיעה בספר קללת הטיטאן בתור אחת הציידות של ארטמיס וסגניתה הראשית. אחרי שארטמיס נחטפת ואנבת' נעלמת זואי, תאליה, פרסי, גרובר וביאנקה יוצאים לחפש אותן. בסוף הספר היא נהרגת בקרב מול אביה, אטלס, בזמן שהגנה על ארטמיס. לאחר מותה הפכה אותה ארטמיס לקבוצת כוכבים, לאות תודה וכבוד.
  • קליפסו - בת אטלס ופליאונה, תמכה באביה במלחמת הטיטאנים הראשונה ונענשה על ידי האלים. עונשה היה לחיות באי מבודד (אוגיגיה) וטרופי, ובכל דור יגיע אליה גיבור חשוב. היא תתאהב בו והוא יאלץ לעזבה כדי להציל את העולם. בספר הרביעי היא פגשה את פרסי וטיפלה בו כאשר עף מהר הגעש. הוא נאלץ לעזוב כדי להציל את מחנה החצויים מקרונוס והבטיח לדרוש מהאלים לשחררה.
  • אטלס - טיטאן וסגנו לשעבר של קרונוס. מחזיק את השמים. בספר השלישי נעשה ניסיון להחליף אותו בהחזקת השמים, אך נכשל.
  • היפריון - טיטאן אש וסגנו של קרונוס. נלחם בקרב על האולימפוס והובס על ידי פרסי וגרובר. היפריון נזכר גם בסדרת ההמשך של פרסי ג'קסון, בספר "בית האדס".
  • פרומתאוס - טיטאן. במלחמת הטיטאנים - אלים הראשונה תומך באלים ובשנייה בטיטאנים. בנוסף מוזכר כי הוא גנב אש ונתן אותה לבני האדם כדי שיוכלו להתפתח.

אחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • דפנה (באנגלית: ג'וניפר - Juniper) - נימפת עץ (דריאדה) יפהפייה. בת זוגו של גרובר.
  • המלך מינוס - רוח רפאים שאותה ניקו מזמן בספר הרביעי. ניקו מזמן אותו משום שחשב שיעזור להחזיר את ביאנקה, אך למעשה מינוס השתמש בו כדי לנסות לחזור לחיים.
  • דיידלוס - האדריכל האדיר ביותר בכל הזמנים, כיוון שבנה את המבוך הענק שמתרחב כל הזמן ועוד המצאות. בסוף הספר הרביעי שבו הוא מופיע, דיידלוס שם קץ ולחייו וכך גם למבוך שמקושר לחיו, ואילו את כתביו ותוכניותיו נתן לאנבת', שמגלה אותן כמועילות בספר החמישי.
  • בריאראוס - ענק בעל מאה ידיים המופיע לראשונה בספר הרביעי. ניצל מהשבי על ידי פרסי ועוזר לו בקרב על המבוך. בסוף הספר הרביעי, בריאראוס עוזב את המחנה על מנת להילחם בטיטאן אוקיינוס.
  • לנאוס - מנהיג מועצת זקני הפרסות עד לספר החמישי. נחשב למי שנידה את גרובר מהמחנה, ולא האמין לו שפאן מת. גרובר הוא הממשיך שלו. לנאוס נהרג בקרב על האולימפוס. לפני זה, גרובר שיקר ואמר לו שבזכותו הם ניצחו במלחמה (לפני שהיא נגמרה). לנאוס הפך לעץ דפנה, אשר נחשב לעץ מקודש.

חיות קסומות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בלאקג'ק הפגסוס - חבר טוב של פרסי. פגסוס שחור. תמיד קורא לפרסי "בוס", מכיוון שפרסי סייע לו לברוח מהספינה "הנסיכה אנדרומדה". בספר השלישי, הוא עוזר לפרסי להתחמק ממחנה החצויים ולעקוב אחר שאר הצוות. בלאקג'ק הוא דמות קומית לא חכמה במיוחד ובדומה לניקו, הוא נוטה לכנות את דיוניסוס בתור "ההוא של היין". בספר אות אתנה בעט בראשו של פרסי לאחר שפייפר מקלין ביקשה ממנו לעשות זאת, לא כמעשה בגידה, אלא כדי לעצור אותו מלהרוג את ג'ייסון גרייס, בנו של יופיטר.
  • פורקפי וגווידו הפגסוסים - חבריו הפגסוסים של בלאקג'ק (הפגסוס של פרסי) ממחנה החצויים.
  • גברת אולירי - כלבת שאול ענקית המופיעה לראשונה בספר הרביעי. גברת אולירי היא חיית המחמד של דיידלוס, אך לאחר מות דיידלוס, היא בטיפולם של פרסי וצ'ארלס בקנדורף.
  • קשת - חברו הטוב ביותר של טייסון. קשת הוא היפוקמפוס המופיע לראשונה בספר השני, כאשר הוא עוזר לפרסי.
  • בסי האופיאוטאורוס - מופיע לראשונה בספר השלישי, מתחבר לפרסי, שנתן לו את שמו. בסי הוא חציו פרה וחציו נחש. בספר השלישי, לוק מנסה להרוג אותו משום שנאמר כי מי שיהרוג אותו, יקבל את הכוח לשלוט באולימפוס. במהלך הספר פרסי ניסה להסתיר את העובדה שנתן לבסי את שמו, אך פוסידון מגלה זאת.
  • ג'ורג' ומרתה - צמד נחשים וחיות המחמד של הרמס. מרתה טוענת שהמציאה את האינטרנט וג'ורג' מבקש כל הזמן עכברושים מפרסי.
  • המינוטאור - חטף את אמו של פרסי בגבעת החצויים, אך לאחר מכן נהרג על ידי פרסי. מופיע שנית במלחמה במנהטן, כאשר צבאו של קרונוס מגיע כדי לפלוש אל האולימפוס, ונהרג שוב על ידי פרסי.

חפצים קסומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוב כלי הנשק הקסומים עשויים מארד שמימי שמחושל על ידי הקיקלופים או בביתן הפייסטוס. כלי נשק של בני האדס/פלוטו עשויים מברזל סטיגאי, שחושל במי נהר הסטיקס. חצי הציידות של ארטמיס עשויים כסף טהור, הקדוש לארטמיס/דיאנה שגם הוא עשוי להרוג מפלצות, ואנשי זאב במיוחד. כלי נשק של חצויים רומיים עשויים מזהב קיסרי שמחושל במקדש יופיטר על גבעת הקפיטולין ברומא. לרוחות רפאים של גאיה יש כלי נשק ממתכת רפאים סגולה.

  • אנקלוסמוס: החרב של פרסי שהופכת לעט וחוזרת לבעלים. בגלגולה הקודמת הייתה סיכת ראש שהייתה שייכת לפליאונה, שהייתה אלת מים, שעברה לבתה זואי צל-ליל. זואי נתנה אותה להרקולס שהפך אותה לחרב.
  • כובע ההיעלמות: שייך לאנבת', שקיבלה אותו מאמה האולימפית אתנה. הכובע יכול לגרום לחובש אותו להיעלם לגמרי. למעשה, כוחו דומה לכוחה של קסדת האופל של האדס.
  • נשכנית: החרב של לוק, העשויה חציה מארד שמיימי וחציה מפלדה רגילה, לכן הורגת בני תמותה ומפלצות כאחד.
  • חליל פאן: כלי מוזיקלי קדוש לסאטירים. כשהסאטירים מנגנים בחליל הפאן, הם שולטים בטבע אם מנגנים את השיר הנכון, בצורה הנכונה. גרובר השתמש בו בכל אורך הסדרה, לא תמיד בצורה הנכונה.
  • הנעליים של הרמס: הם נעליים מכונפות, כלומר, הן יכולות לעוף. לוק נתן לפרסי זוג אחד מקולל לפני שהתגלה כבוגד, אך פרסי נתן אותן לגרובר.
  • אייגיס: המגן של תאליה. בגוף המגן מוטבע הפרצוף של המפלצת מדוזה, ההופכת אנשים לאבן, מה שגורם אצל המפלצות בהלה, ובשביל תאליה, יתרון בקרב.
  • הברק הראשון של זאוס: זהו הנשק החזק ביותר ביקום אשר הקיקלופים יצרו אותו לקראת המלחמה בטיטאנים. בספר הראשון, לוק גנב את הברק בהוראת קרונוס כדי שיגרום למלחמת אלים.
  • הקלשון של פוסידון: זהו הכלי אשר האחראי על הגאות והשפל, רעידות האדמה והתחלת סערות בים. בספר הרביעי מצוינת השערה אשר הטלקינים, שדים דמויי הכלבים אשר משרתים את הטיטאן קרונוס, חישלו את הקלשון.
  • הקסדה של האדס: זוהי קסדה אשר גורמת לחובשה להתמזג עם הצללים. היא יכולה להעלים את החובש, יכולה לגרום לכך שחובש הקסדה יקרין פחד ואימה, בכך שהוא הופך לאפלה, והיא תוכל לשנות את צורתה לחפץ תמים בן רגע.
  • החרמש של קרונוס: את הנשק הזה נתנה גאיה, אמם של הטיטאנים, לקרונוס כדי לנסות להרוג את אביהם, אורנוס. בשלהי מלחמת האלים נגד הטיטאנים, חתך זאוס את קרונוס בעזרת חרמשו שלו לאלף חתיכות והשליך אותם לטרטרוס. בסוף הספר הרביעי, הטלקינים (שדי ים) חישלו אותו מחדש.
  • המפצפצת: חנית חשמלית אשר שייכת לקלאריס לה-רו, בתו של ארס. שאר החניכים במחנה החצויים מכנים אותה "המפספסת", חנית אשר פרסי השמיד במשחק מלחמה מול קלאריס.
  • תיבת פנדורה: "פיתוס" (כד) אשר פרומתאוס הביא לפרסי במלחמה הגדולה בניו יורק.
  • צעיף האלה אפרודיטה: צעיף משי ורוד שככל הנראה יכול לגרום להתאהבות. הצעיף מוזכר בספרים 1 ו-3.

תאריכים חשובים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • 21 ביוני: יום אמצע הקיץ. ראש השנה היווני והיום בו האלים בשיא כוחם.
  • 24 ביוני: חג פורטונה/טיכה. ביום זה מוחלט האם לרומאים יהיה מזל בשנה הקרובה.
  • 1 ביולי: חג הרה/יונו ויום הולדתו של ג'ייסון גרייס.
  • 1 באוגוסט: חג ספס/אלפיס, אלת התקווה הרומית/יוונית (בהתאמה) שנשארה בתיבת פנדורה.
  • 21 בדצמבר: יום אמצע החורף. כינוס האלים השנתי.
  • ימי הולדת נוספים:
3 ביוני - פייפר מקלין
5 ביוני - גרובר אנדרווד, פרנק ז׳אנג (וגם של ריירדן בעצמו)
7 ביולי - ליאו ואלדס
12 ביולי - אנבת' צ'ייס
18 באוגוסט - פרסי ג'קסון
17 בצדמבר - הייזל לבסק
22 בדצמבר - תאליה גרייס
28 בינואר - ניקו די אנג'לו
כמו כן, יום העצמאות האמריקאי (4 ביולי) נחגג קבוע עם זיקוקי דינור במחנה החצויים. יום הולדתה של ארטמיס/דיאנה(בשם הרומאי שלה), 24 במאי, מוזכר גם.

הנבואות הגדולות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנבואה הגדולה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך הספרים מוזכרת "הנבואה הגדולה" כמה פעמים, לפעמים בהסברים כואבים בהם אנבת' וכירון מספרים לפרסי שאסור היה לו להיוולד. הנבואה הגדולה הייתה הנבואה שהאורקל סיפרה לכירון בסוף מלחמת העולם השנייה, ובגללה החליטו שלושת האלים הגדולים להפסיק להוליד חצויים. בהסבר פשוט סיפרו לפרסי במהלך הספרים: "כשתגיע לגיל שש-עשרה תאלץ להחליט את גורל האולימפוס, לטוב או לרע" בצורה שונה ולעיתים קרובות בהן פרסי חושב שאינו חשוב או מאוכזב מעצמו. הנבואה הגדולה מסופרת לראשונה בשלמותה לאחר הרבה רמזים, בספר החמישי "פרסי ג'קסון ותקוות האולימפוס". בסוף הספר החמישי מתגלה שפרסי הוא בכלל לא הגיבור מהנבואה, אלה רק שותף לה.

שש עשרה שנים ימלאו חרף כל המכשולים,

לצאצאם החצוי של האלים הגדולים,

סביבו ישקע עולם בשינה שאין לה סוף,

להב מקולל את נפש הגיבור יקטוף.

בחירה גורלית את חייו תקפד,

את משכן האלים לקומם או לאבד.

הנבואה מתבצעת במלואה כך:

  • פרסי - בנו של פוסידון, אחד משלושת הגדולים, חוגג את יום הולדתו השישה עשר ב-18 באוגוסט, היום בו הנבואה מתקיימת במלואה. ("שש עשרה שנים ימלאו חרף כל המכשולים לצאצאם החצוי של האלים הגדולים")
  • האל מורפיאוס מטיל כישוף על העיר מנהטן וכל בני התמותה נכנסים לשינה עמוקה. ("סביבו ישקע עולם בשינה שאין לה סוף").
  • הלהב המקולל - הסכין של אנבת' (מאחר שלוק הפר את ההבטחה שלו לאנבת' ובגד בחבריו הלהב מקולל) הורגת את לוק ("להב מקולל את נפש הגיבור יקטוף").
  • הגיבור מהנבואה - לוק, שהורג את עצמו ובכך מציל את האולימפוס.
  • הבחירה של החצוי מהנבואה (פרסי) - האם הוא מאמין שעל לוק עדיין מוטל כישוף שהטיל קרונוס או שבתוכו הוא עדיין לטובת האולימפוס - האם לתת לו את הסכין של אנבת' ולסמוך עליו שיעשה את בחירה הנכונה וימות ביחד עם קרונוס.

("בחירה גורלית את חייו תקפד, את משכן האלים לקומם או לאבד").

הנבואה הגדולה השנייה (נבואת השבעה)[עריכת קוד מקור | עריכה]

נבואה זאת אומרת רייצ'ל דר בתור האורקל החדשה, לאחר שרוח האורקל תפסה בה אחיזה, בסוף הספר החמישי. פרסי חושב שנבואה זו תתקיים רק דורות רבים אחריהם, כמו הנבואה הגדולה הקודמת - שהתקיימה רק אחרי קרוב לשבעים שנה לאמירתה. (אף על פי שבמחנה יופיטר הכירו את הנבואה הרבה לפני.)

שבעה חצויים ייענו לאתגר.

עולם ומלואו יסער או יבער.

נדרים לקיים עד כלות הנשימה,

בשערי המוות תגעש מלחמה.

הנבואה כוללת רק ארבע שורות, אף על פי שלרוב הנבואות, מלבד הנבואות בספר הראשון והשני - כוללות שש שורות. למשל, בספר הרביעי אנבת' מספרת לפרסי רק חמש שורות, ופרסי יודע שחסרה עוד שורה.

זה משאיר שאלה גדולה - האם לא כל הנבואה נחשפה.

נבואה זו מתגשמת בסדרת ההמשך, "גיבורי האולימפוס".

התגשמות הנבואה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחמשת הספרים שיצאו לאור בסדרה הבאה "גיבורי האולימפוס" מובהרת הנבואה.

  • שבעה חצויים יענו לאתגר - שבעה חצויים ממחנה החצויים וממחנה יופיטר יפליגו לרומא ולבסוף ליוון כדי להציל את האולימפוס. הגיבורים - פרסי ג'קסון (בן פוסידון), אנבת' צ'ייס (בת אתנה), פייפר מקלין (בת אפרודיטה), ג'ייסון גרייס (בן יופיטר), הייזל לבסק (בת פלוטו), פרנק ז'אנג (בן מארס) וליאו ואלדז (בן הפייסטוס).
  • עולם ומלואו יסער או יבער - ביוונית עולם זה מילה נרדפת לגאיה (אלת האדמה) וג'ייסון יכול ליצור סערות וליאו אש. במילים אחרות, גאיה תיכנס למלחמה עם ג'ייסון או ליאו.
  • נדרים לקיים עד כלות הנשמה - קיימים שני פירושים לכך:
  1. מי שלא ילחם בגאיה בחלק בנבואה "עולם ומלואו יסער או יבער", ימות.
  2. כל נדר שהגיבורים ינדרו במהלך המסע הם יהיו חייבים לקיים. לדוגמה, הנדר שנדר ליאו ואלדס לנימפה/אלה קליפסו - לשחררה מכלאה באי אוגיגיה.
  • בשערי המוות תגעש מלחמה - יד ימינו של פלוטו, אל המוות תנטוס, נחטף. תפקידו הוא לשמור על האנשים הנמצאים בשאול, שיישארו שם ולא יברחו דרך שערי המוות שהם כמו מעברים קטנים וסודיים בגבול שבין השאול ומחוצה לו. לאחר שאלקיאוניאוס חוטף אותו אין מי שישמור על שערי המוות וגאיה משתלטת עליהם ומאפשרת רק לבני האדם הנבזיים ביותר לצאת. בספר בן נפטון פרסי, הייזל ופרנק משחררים את תנטוס אך שערי המוות עדיין נשארים בידי גאיה והם צריכים לשחרר אותם. מיקומם של שערי המוות לא נודע אך ניקו מצא אותם ולרוע מזלו גאיה לכדה אותו. בסוף הספר אות אתנה פרסי, פייפר וג'ייסון מצילים אותו. בסוף הספר אות אתנה ניקו מגלה להם איפה שערי המוות (הם נמצאים בבית האדס שהוא מקדש תת-קרקעי באפירוס),בספר הרביעי "בית האדס" מתגלה שהמלחמה הייתה למעשה קרב משני צדדי שערי המוות (שמסתבר שנראים כמו המעלית שמובילה לאולימפוס), בטרטרוס שלתוכו נפלו פרסי ואנבת' הם נלחמים יחד עם טיטאן שפרסי התחבר איתו והענק הטוב היחיד (הענק שאמור להיות אויבו והיפוכו של ארס אל המלחמה, ולפיכך שוחר שלום) שם הם נלחמים בהתגלמות הכביכול "אנושית" של טרטרוס. פרסי ואנבת' בורחים בקושי בזמן שהענק והטיטאן מקריבים את חייהם במלחמה נגד טרטרוס (קיים סיכוי שהם עוד בחיים, אך זה לא מוזכר בספר). בצד השני של שערי המוות (כלומר בעולם האנושי), הייזל לבסק (בעזרתם של חבריה ושל האלה הקטה) מנתצת את השלשלאות שקיבעו את שערי המוות במקום ובכך מונעת עליה של עוד מפלצות מטרטרוס.

ספר שישי[עריכת קוד מקור | עריכה]

באוקטובר 2022 פרסם ריק ריירדן שספר חדש בשם "פרסי ג'קסון והאולימפיים: גביע האלים" (Percy Jackson & the Olympians: The Chalice of the Gods) שמהווה המשך ישיר לסדרה יצא ב־26 בספטמבר 2023[1].

סדרת המשך[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – גיבורי האולימפוס

באוקטובר 2010 הוציא לאור ריק ריירדן סדרת המשך חדשה, "גיבורי האולימפוס" שבה שישה גיבורים חדשים מתווספים לסדרה והם: ג'ייסון, פייפר, ליאו, ריינה, פרנק והייזל, בנוסף לפרסי ואנבת' שממשיכים בסדרה זו וניקו שמקבל תפקיד יותר מרכזי.

בעברית יצאו לאור חמישה ספרים: "הגיבור האבוד", "בן נפטון", "אות אתנה", "בית האדס" ו"דם האולימפוס". בנוסף יש את הספר "The Demigod Diaries"- יומני החצויים.

בנוסף, יצאה סדרה שלישית בשם "גורלו של אפולו", המונה חמישה ספרים ספרים, "האורקל הנסתר", "הנבואה האפלה" "המבוך הבוער", "קברו של הרודן" ו"המגדל של נירון".

סדרות קשורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרות נוספות מפרי עטו של ריירדן, "משפחת קיין והאלים המצריים" וכן "מגנס צ'ייס והאלים של אוסגרד", מתקיימות באותו יקום בדיוני של סדרת פרסי ג'קסון והאולימפיים. דמות הפרוטגוניסט בסדרת מגנס צ'ייס הוא בן דודה של אנבת' צ'ייס. דמויות מסדרת משפחת קיין נפגשו לראשונה עם פרסי בספר "בן סובק".

עיבוד קולנועי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים מורחבים – פרסי ג'קסון וגנב הברק (סרט), פרסי ג'קסון וים המפלצות (סרט)

עד כה יצאו שני סרטים המבוססים על סדרת ספרי פרסי ג'קסון והאולימפיים: ב-2010 יצא לאקרנים סרט הקולנוע "פרסי ג'קסון וגנב הברק" בבימויו של כריס קולומבוס, ובאוגוסט 2013 יצא לאקרנים סרט המשך, "פרסי ג'קסון וים המפלצות" בבימויו של תור פרוינדנטל בעוד שקולומבוס הפך למפיק הסרט. הסרטים הם בכיכובם של לוגאן לרמן בתפקיד פרסי ג'קסון, ברנדון ט. ג'קסון בתפקיד גרובר אנדרווד, אלכסנדרה דדריו בתפקיד אנבת' צ'ייס וג'ייק אייבל בתפקיד לוק קאסטלאן. הסרטים לא קיבלו ביקורות טובות מהמבקרים, וביקורת חריפה יותר ממעריצי הספרים, מפני שהעלילה שונה מאוד מעלילת הספרים, עיצוב הדמויות שונה, וסצנות חשובות נמחקו מהעלילה.

סדרת טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – פרסי ג'קסון והאולימפיים (סדרת טלוויזיה)

בשנת 2020 ריק ריירדן ואשתו בקי העלו סרטון לטוויטר המאשר באופן רשמי הפקת סדרה המבוססת על סדרת הספרים פרסי ג'קסון והאולימפיים. פרק הפיילוט נכתב על ידי ריק ריירדן והוגש להפקה בשנת 2021. ההפקה בפועל כבר החלה, ושחקנים לדמויות הראשיות כבר נבחרו. בינואר 2022 נחתם חוזה להפקת הסדרה ע״י דיסני, את הסדרה מביים ג׳יימס בובין והיא עלתה בשירות דיסני+ ב-20 בדצמבר 2023.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]