פרס המזון העולמי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פרס המזון העולמי
תיאור מוענק עבור הישגים יוצאי דופן בקידום ההתפתחות האנושית באמצעות שיפור איכות, כמות, או זמינות המזון בעולם.
מיקום הטקס דה מוין, ארצות הברית
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
הגוף המעניק קרן פרס המזון העולמי, יחד עם חברות חסות שונות.
תקופת הפרס 1987–הווה (כ־37 שנים)
www.worldfoodprize.org
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פרס המזון העולמיאנגלית: World Food Prize) הוא פרס בין-לאומי, להכרה בהישגים של אנשים שתרמו משמעותית לשיפור איכות, כמות, או זמינות המזון בעולם. מאז 1987 מוענק הפרס מדי שנה, בעבור תרומה לאחד מהתחומים הנוגעים לאספקת המזון בעולם: ממדעי המזון והחקלאות, ייצור, שיווק, תזונה וכלכלה, ועד לתחומים הנוגעים לצמצום עוני, מנהיגות פוליטית, ומדעי החברה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קריית הממשל ובית המחוקקים שבדה מוין, בירת איווה

פרס המזון העולמי הוא יוזמה של חתן פרס נובל לשלום, נורמן בורלוג. הפרס מדגיש את חשיבותה של אספקת מזון מזינה ובת קיימא לכל בני האדם. בורלוג ראה את הפרס כאמצעי ליצירת מודלים לחיקוי שיהוו השראה לאחרים.

ב-1985 נפגש בורלוג עם מנכ"ל ג'נרל פודס, ג'יימס פרגוסן. בורלוג הציג בפניו את תשוקתו רבת השנים לייסוד פרס משמעותי בתחום החקלאות. ההנהלה הכללית של ג'נרל פודס(אנ') קיבלה את הצעתו של בורלוג, והחליטה להרחיב את היקף הפרס כך שיכלול את כל חוליות שרשרת המזון - מהשדה ועד לשולחן. ג'נרל פודס הקימה גוף לניהול הפרס העולמי וב-1986 הכריזה על ייסוד "פרס המזון העולמי של ג'נרל פודס". בארבע השנים הראשונות לקיומו של הפרס, הוא מומן באופן מלא על ידי ג'נרל פודס, ובשנה החמישית הצטרפו תורמים נוספים למימונו.

מ-1990 ממומן הפרס על ידי הפילנתרופ ואיש העסקים ג'ון רואן(אנ').

הפרס מוענק בטקס מתוקשר שנערך בקריית הממשל שבדה מוין, בירת איווה. במקביל לטקס, נערך מדי שנה סימפוזיון בינלאומי ע"ש נורמן בורלוג (דיאלוג בורלוג(אנ')). הסימפוזיון עוסק בנושאים כגון: תת-תזונה, השמנת יתר, מחסור במים והשפעתו על הפיתוח והיציבות של המזרח התיכון, והשפעות המהפכה הירוקה על תחום המזון.

קרן פרס המזון העולמי פיתחה גם מספר תוכניות חינוך לנוער, שמטרתן עידוד והכוונה של הדור הצעיר לבחירת נתיבי קריירה ולימודים בתחומי המזון והחקלאות.

חתני הפרס[עריכת קוד מקור | עריכה]

חתני הפרס זוכים ב-250,000 דולר. הפרס מוענק בטקס שנתי שנערך ב-16 באוקטובר, הוא יום המזון העולמי, או בצמוד אליו.

היכל זוכי הפרס ממוקם בספריה המרכזית לשעבר של דה מוין שבאיווה.

בשנת 2012 קיבל הישראלי ד"ר דניאל הלל את הפרס על תרומתו לפיתוח שיטות השקיה באזורים צחיחים. הוא הישראלי היחיד שקיבל פרס זה.[1][2]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]