פרשת שופטים באדום

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

פרשת שופטים באדום היא פרשה של הטיית תוצאות של משחקי כדורגל, לשם זכייה בהימורים, שהתחוללה בישראל במשך מספר שנים, כנראה בין השנים 1997 ל-2000 בליגת העל, הליגה הלאומית, הליגה הארצית ובעיקר בגביע המדינה.

הפרשה נחשפה לראשונה בחדשות גלי צה"ל על ידי השדרן ניב רסקין ב-28 בנובמבר 2001, ועוררה סערה בכדורגל הישראלי, בעיקר בקרב יו"ר הוועדה המקצועית של איגוד השופטים, צבי רוזן, ויו"ר ההתאחדות לכדורגל בישראל, גברי לוי.

בפרשה היו מעורבים 13 אנשים, מתוכם 7 שופטי כדורגל ועוזרי שופטים, 2 עסקנים, 2 מארגני הימורים ונהג מונית אחד. השופטים המעורבים בפרשה היו סבי אלנקווה, יוחנן צ'יבוטרו, חיים מירובסקי, בריק תחסין, יריב מעתוק, מאיר אמסילי ואורי ביטון.

3 מארגני ההימורים היו פיני שרון, אוהד מכבי תל אביב, אבי חודדה מקרית אתא ואלי כהן, שחקן עבר בהפועל תל אביב ונבחרת ישראל בכדורגל.

3 הנאשמים האחרים היו חברי הנהלות מכבי אחי נצרת והפועל מראר, ונהג מונית שהסיע בקביעות את עד המדינה, משה אטיאס, למשחקים בהם שובץ.

בכתבי האישום נטען שהסכומים ה"מקובלים" לשוחד נעו בין 5,000 ש"ח ל-5,000 דולר (כ-19,000 ש"ח באותן שנים). ונראה שכ-20 משחקים הוטו באותן שנים.

תוצאות משפטיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-13 בנובמבר 2003 השופט יריב מעתוק הורשע ונגזרה עליו שנת מאסר על תנאי וקנס של 20 אלף שקלים על קבלת שוחד.[1]

ב-13 בדצמבר 2004 השופטים אורי ביטון ומאיר אמסילי הורשעו וגזר הדין הורה תחילה על חצי שנת מאסר בפועל[2], לאחר ערעור נגזר עליהם לרצות עבודות שירות.

ב-15 באוקטובר 2006 השופט יוחנן צ'יבוטרו הורשע בארבעה סעיפי אישום של קבלת שוחד במסגרת עסקת טיעון בה הודה בניסיונות הטיית משחקים וקבלת שוחד. נגזרו עליו שלוש שנות מאסר בפועל ועוד שתי שנות מאסר על תנאי.[3]

ב-2 בספטמבר 2007 שחקן העבר אלי כהן הורשע ונגזרו עליו שלוש שנות מאסר בפועל על נתינת שוחד להטיית משחקים וקנס של 25 אלף ש"ח.

השופט תחסין בריק הורשע ונגזרו עליו שלוש שנות מאסר וקנס של 25 אלף ש"ח.

אבי חודדה הורשע ונגזרו עליו 27 חודשי מאסר על מעורבותו במתן שוחד וקנס של 40 אלף ש"ח.

הקוון חיים מירובסקי הורשע בחלק מהאישומים וזוכה מאחרים, עליו נגזרו שישה חודשי עבודות שירות וקנס של 5,000 ש"ח.[4]

יו"ר אחי נצרת לשעבר באסם סולימאן זוכה מאשמה של מתן שוחד לשופט יוחנן צ'יבוטרו כדי להטות משחק. גם נאביל דגש זוכה.

בסיומו של פסק הדין האחרון בפרשה זו בבית משפט השלום[5] ציין השופט, דן מור:

"הרקב שפשה ברקמת הכדורגל בארץ, באותה תקופה ובאותם מקומות, נבלם. המורסה נוקתה. שופטי הכדורגל, בעבר ובהווה, אטיאס, מעתוק, צ'יבוטרו, תחסין, אלנקווה, אמסילי, ביטון ומירובסקי, הוקעו, נפלטו וחלקם אף נותן את הדין על מעשיו. כך אף נותני השוחד, סוכני ההימורים, חודדה, אלי כהן ופיני שרון. גם האחרים שזוכו או אלו ששמם נקשר לפרשה אך לא הובאו לדין, יודעים כיום את מצבם וכי שמם ידוע ומוכר לגורמי אכיפת החוק.
לא נותר לי אלא לקוות כי הספורט חזק יותר ממהרסיו."

חמישה מהמורשעים ערערו על הרשעתם ועל חומרת עונשם. ערעורם של תחסין, כהן וצ'יבוטרו נדחה. נדחה גם ערעורו של חודדה על הרשעתו, אך עונשו הופחת ל-20 חודשי מאסר. נדחה גם ערעורו של מירובסקי על הרשעתו, אך בוטל עונש המאסר בפועל שנגזר עליו.[6]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]