צ'ארלס וורן פיירבנקס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
צ'ארלס וורן פיירבנקס
Charles Warren Fairbanks
צ'ארלס וורן פיירבנקס
צ'ארלס וורן פיירבנקס
לידה 11 במאי 1852
יוניונוויל סנטר, אוהיו, ארצות הברית
פטירה 4 ביוני 1918 (בגיל 66)
אינדיאנפוליס, אינדיאנה, ארצות הברית
שם לידה Charles Warren Fairbanks עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
מקום קבורה בית הקברות קראון היל, אינדיאנפוליס, אינדיאנה, ארצות הברית
השכלה אוניברסיטת ווסליאן באוהיו עריכת הנתון בוויקינתונים
מפלגה המפלגה הרפובליקנית
בן או בת זוג קורנליה קול פיירבנקס עריכת הנתון בוויקינתונים
סגן נשיא ארצות הברית ה־26
4 במרץ 19054 במרץ 1909
(4 שנים)
תחת נשיא ארצות הברית תאודור רוזוולט
סנאטור מטעם מדינת אריזונה
5 בינואר 18973 במרץ 1905
(8 שנים ו־8 שבועות)
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

צ'ארלס וורן פיירבנקסאנגלית: Charles Warren Fairbanks) ‏ (11 במאי 1852 - 4 ביוני 1918) היה סגן נשיא ארצות הברית בתקופת כהונתו של הנשיא תאודור רוזוולט. קודם לתפקיד זה הוא כיהן כסנאטור מטעם אינדיאנה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיירבנקס נולד באוהיו, צאצאו של אוליבר קרומוול ובן למשפחה שהיגרה לאמריקה בשנת 1632. אביו בנה עגלות כרכרה ובשנות ילדותו נהגו להסתתר בביתם עבדים במנוסה. הוא למד בבתי ספר מקומיים ועבד בחקלאות עד לראשית לימודיו האקדמאים, שאותם סיים בשנת 1872 ובמהלכם שימש כחבר מערכת העיתון של האוניברסיטה.

בתום לימודיו עבד פיירבנקס עבור סוכנות הידיעות "Associated Press" והיה שליח הסוכנות לפיטסבורג שבפנסילבניה. הוא סיקר את מערכת הבחירות לנשיאות ארצות הברית בשנת 1872, ולאחריה עבר לקליבלנד שבאוהיו ולמד משפטים. לאחר הסמכתו לעריכת דין, בשנת 1874, עבר פיירבנקס להתגורר באינדיאנפוליס שבאינדיאנה. תחילה הוא עבד כמנהל חברת הרכבות "Indianapolis, Bloomington and Western Railroad" ולאחר מכן, בסיוע היזם ג'יי גולד, היה ליזם ופעל לפיתוח מסילות הרכבת באזור.

בשנת 1888 ביקש ולטר גרשם את סיועו של פיירבנקס בקבלת מינוי המפלגה הרפובליקנית לשמש כמועמדה לנשיאות ארצות הברית. פעילות זו הייתה ראשית פעילותו הפוליטית של פיירבנקס, שהתמודד בשנת 1893 לסנאט של ארצות הברית. התמודדות זו לא צלחה, אך בשנת 1896 הוא נבחר וכיהן כסנאטור במשך שמונה שנים. פיירבנקס היה מקורב לנשיא ויליאם מקינלי וייעץ לו במהלך המלחמה הספרדית-אמריקאית. כמו כן, הוא שימש יו"ר הוועדה לענייני הגירה ויו"ר הוועדה לענייני רכוש ציבורי. בשנת 1898 מונה לוועדה המשותפת לארצות הברית ולבריטניה לדיון בנושאים הקשורים בקנדה.

בשנים 19051909 כיהן פיירבנקס כסגן נשיא ארצות הברית תחת הנשיא תאודור רוזוולט. בתום כהונתו של רוזוולט, בחר הנשיא שלא לתמוך במועמדותו של פיירבנקס לרשת את מקומו. הוא חזר לעסוק בעריכת דין ונותר מעורב בענייני המפלגה הרפובליקנית, כאשר בשנת 1916 הוא ביקש לשמש מועמדה לנשיאות. מועמדותו כשלה, אך פיירבנקס נבחר למועמד לסגן הנשיא והתמודד לצדו של צ'ארלס אוונס יוז. לאחר כישלונם הוא שב לאינדיאנפוליס ועסק במשפטים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]