צבי ארד (מתמטיקאי)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
צבי ארד
צבי ארד, 2008
צבי ארד, 2008
לידה 16 באפריל 1942
פתח תקווה, פלשתינה (א"י) עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 4 בפברואר 2018 (בגיל 75)
פתח תקווה, ישראל
ענף מדעי מתמטיקה
מקום מגורים ישראל
מקום לימודים
מנחה לדוקטורט מרצל הרצוג עריכת הנתון בוויקינתונים
תלמידי דוקטורט אלסה פיסמן, יעקב ארז, Hussam Arisha Hag Ihia, Effi Cohen עריכת הנתון בוויקינתונים
תרומות עיקריות
מחקרים בתחום האלגברה המודרנית
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

צבי ארד (16 באפריל 19424 בפברואר 2018) היה מתמטיקאי ישראלי, רקטור ונשיא אוניברסיטת בר-אילן, מייסד ונשיא המכללה האקדמית נתניה[1].

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

צבי ארד (במקור, אֶרְדינַסְט) נולד וגדל בפתח תקווה. לאחר סיום לימודי התיכון במדרשית נעם בפרדס חנה, החל ללמוד במחלקה למתמטיקה של אוניברסיטת בר-אילן במסגרת העתודה האקדמית. קיבל תואר ראשון ב–1964, ולאחר שירות צבאי בחטיבה 7 השלים לימודי תואר שני ושלישי במחלקה למתמטיקה של אוניברסיטת תל אביב. את תואר הדוקטור קיבל בשנת 1974. בשנת 1968 הצטרף לסגל האקדמי של אוניברסיטת בר-אילן כאסיסטנט, ובשנת 1983 נתמנה כפרופסור מן המניין. בשנים 78–1977 כיהן כמדען אורח באוניברסיטת שיקגו ובשנים 84–1983 כיהן כפרופסור אורח באוניברסיטת טורונטו.

ארד חיבר עם עמיתו, פרופ' מרצל הרצוג, את הספר Products of Conjugacy Classes, שיצא לאור בהוצאת שפרינגר. הספר הניח יסוד לפיתוח תאוריה מתמטית ומהווה כיום ענף באלגברה המודרנית הנקרא Table Algebras[2] והמתקשר לענפים מרכזיים במתמטיקה: תורת הגרפים, אלגברה קומבינטורית ותורת ההצגות. ארד נמנה עם המובילים בתחום זה. בשנים האחרונות חיבר עם עמיתים שני ספרים נוספים בנושא אלגבראות טבלה. בשנת 2000 התפרסם ספרו במסגרת American Mathematical Society Memoirs. בינואר 2002 התפרסם ספר נוסף בנושא אלגבראות טבלה בהוצאת שפרינגר.

פעילות ציבורית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארד כיהן באקדמיה במגוון רחב של תפקידים, בהם באוניברסיטת בר-אילן כראש המחלקה למתמטיקה ומדעי המחשב, כדקאן הפקולטה למדעי הטבע ומתמטיקה, רקטור האוניברסיטה ונשיאה.[3] ייסד והקים יחד עם פרופ' ברנרד פינצ'וק את מכוני המחקר הבינלאומיים היוקרתיים "מכון גלברט" ו"מכון אמי נטר" (מרכז מינרבה). ייסד עם עמיתיו במסגרת מכוני המחקר את סדרת הפרסומים Israel Mathematics Conference Proceedings המודפסת ומופצת בעולם על ידי האיגוד האמריקאי למתמטיקה (American Mathematical Society,‏ (AMS).

בשנים 1984–1985 שימש כחבר המועצה להשכלה גבוהה.

בשנת 1992 נבחר כחבר מלא לאקדמיה למדעי הטבע של רוסיה (אנ').

ב-1994 החל לכהן כחבר במערכת כתב העת Algebra Colloquium של האקדמיה הסינית בהוצאת שפרינגר. כמו כן כיהן במערכות של כתבי העת South east Asian Bulletin of Mathematics של האיגוד האסיאתי למתמטיקה, הסדרה Contemporary Mathematics בשיתוף IMCP והאיגוד האמריקאי למתמטיקה וכתב העת Cubo (טמוקו, צ'ילה).

ארד פעל רבות לקדום קשרי החוץ של ההשכלה הגבוהה בישראל. ביוזמתו נחתמו עשרות הסכמים לשיתוף פעולה מדעי עם עשרות מוסדות מחקר ברחבי העולם כולל הסכמים עם האקדמיה של ברית המועצות ואוניברסיטאות ומכוני מחקר באמריקה, קנדה, גרמניה, אנגליה, איטליה, רוסיה, סין, דרום אפריקה ועוד. נמנה עם המשלחת הראשונה של ישראל לברית המועצות בראשות עזר ויצמן. מיכאיל גורבצ'וב ציין בנאום רשמי את תרומתו לפיתוח הקשרים המדעיים בין ישראל וברית המועצות. עמד בראש משלחות של מדענים לרוסיה, סין ומזרח גרמניה כדי לקדם שיתופי פעולה מחקריים.

מילא תפקיד מרכזי בפיתוחה של אוניברסיטת בר-אילן ובפיתוח המכללות האזוריות הקשורות בה בצפת, באשקלון ובעמק הירדן. על תרומתו לפיתוח מכללות אלה קבל תעודות הוקרה מראשי הערים שבהן פעל. פעולתו בקידום ופיתוח מכללות אלה החלה בשנת 1985 ושם נשתלו הזרעים שהביאו לתנופת המכללות בישראל. מכללות אלו קידמו את הגליל והדרום והביאו השכלה גבוהה לפריפריה של מדינת ישראל.

בשנת 1993 נענה לבקשת ראשי העיר נתניה, עו"ד יואל אלראי וצבי פולג, להקים את המכללה האקדמית נתניה. ליוזמה הייתה שותפה גב' מרים פיירברג, שכיהנה באותה עת כראש מחלקת החינוך של עירית נתניה. את המכללה יסד עם עמיתיו פרופ' פינצ'וק ופרופ' דויטש, והוא כיהן בה כנשיא מאז הקמתה.

בשנת 2004 הקים את המרכז הישראלי לקידום מדעי המתמטיקה הפועל ליד אוניברסיטת בר-אילן.[4]

כיכר פרופ' צבי ארד בשכונת כפר גנים בפתח תקווה

סיים את כהונתו כנשיא המכללה האקדמית נתניה ב-29 באוקטובר 2017[1], תחילת שנת הלימודים תשע"ח, ומונה לנגיד המכללה[5] ובמקומו מונה פרופ' יעקב הרט.

צבי ארד נפטר ב-4 בפברואר 2018[6]. התגורר בפתח תקווה, היה נשוי לרבקה ואב לשלושה. קרוב משפחתו הוא מפקד מוצב המזח במלחמת יום הכיפורים, שלמה ארדינסט.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]