צבי הירש שיליס (שילת)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
צבי הירש שיליס
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 1899
בלחטוב, רפובליקת פולין עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1987 (בגיל 88 בערך)
צפָת, מדינת ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה ציור עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

צבי הירש שיליס (שיל"ת) (בפולנית: Hirsch Hersz Herschel[1]; ‏ 1987-1899) היה צייר יהודי יליד פולין.

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

שיליס נולד בעיר בלחטוב, ובילדותו למד ציור בלודז' ובורשה. החל משנת 1932 היה חבר באגודת הציירים בפולין, והציג את עבודותיו בורשה, בלודז', בקרקוב, ובוילנה[2]. נחשב לאחד הציירים הפולניים הבולטים שלפני מלחמת העולם השנייה.[3] ציוריו מאותה עת מביאים לידי ביטוי את שאיפת בני דורו לעולם יפה יותר. לימד ציור, ועל תלמידיו ניתן למנות את הצלם מנדל גרוסמן.

ב-1940 נכלא בגטו לודז', שם נרצחו הוריו, אחיו, אחיותיו ואחייניו. כמו כן נאסר במחנות הריכוז אושוויץ, אורניינבורג, פלוסנבירג ודכאו, שם שרד עד לשחרור המחנה. בשחרור היה מוזלמן ושקל 37 קילו בלבד.

מפקד גטו לודז', הנס ביבוב, התרשם מכישרונו של שיליס והותיר אותו בחיים כדי שיצייר פורטרטים רשמיים של קציני אס אס שעבדו בגטו[4]. כמו כן נשלח לצייר ציורים מוזמנים מחוץ לגטו[5]. במחתרת, צייר שיליס סצנות מחיי הגטו. בהיעדר חומרי ציור, צייר על גבי שקים ישנים, על פיסות נייר קטנות ועל גיליונות שיצר מקרטונים. את צבעיו הכין מצבעי טקסטיל ובכך פיתח טכניקת ציור חדשה בה השתמש בציוריו גם בתקופות מאוחרות[6]. את ציוריו מגטו לודז' החביא והם נותרו מוסתרים עד לשחרור הגטו ב-1945, אז נתגלו והגיעו לידי הוועד היהודי. שכשהדבר נודע לשיליס, ששהה אז במחנה עקורים, הוא פנה אל הוועד במכתב בו תיאר את ציוריו ואת המקומות בהם הוצפנו או נתלו - כולל אחדים במשרדו של רומקובסקי, ואף ביקש שישלחו לו לפחות צילומים של יצירותיו למזכרת[7].

בין השנים 1945 ועד 1950 התגורר במינכן. בשנת 1948 התקיימה במינכן תערוכה של יצירות שצייר בגטו. תערוכה נוספת נערכה במינכן ב-1950 בחסות הוועד היהודי. בין השנים 1950 עד 1956 התגורר בפריז. בתקופה זו למד ציור והציג תערוכות בטרקליני אמנות ובגלריות.

בשנת 1957 עלה לישראל והתגורר במשך שנתיים וחצי בקריית חיים, בביתם של הסופר מרדכי הלל קרושניץ ורעייתו מינה, שהכירו אותו מיהדות שארית הפלטה באזור האמריקני בגרמניה. בשנת 1958 השתתף בתערוכה ראשונה של עולים חדשים. בשנת 1960 עבר לגור בקריית האמנים בצפת, לשם הגיע כעבור מספר שנים גם האמן יעקב מיטלר, שהיה המורה לציור של שיליס בלודז'. השניים היו מעמודי התווך של קהילת האמנים בצפת.

שיליס חי בצפת עד ליום מותו ב-1987. ערך תערוכות יחיד בתל אביב, בחיפה ובצפת. ציוריו כוללים רישומי דיוקנאות, טבע דומם ונופים, כמו גם ציורים רבים מגטו לודז' וממלחמת העולם השנייה אותם צייר מתוך הזיכרון. ציוריו נמצאים באוספים פרטיים ובמוזיאונים, ביניהם במוזיאון יד ושם, בבית לוחמי הגטאות, במכון ההיסטורי היהודי בוורשה (Jewish Historical Institute in Warsaw), במוזיאון ברוקלין ובמוזיאון ארצות הברית לזכר השואה.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ וכן, Tzvi, Shillis Schilis / Shilish Hersh Zvi Szylis
  2. ^ מוזיאון ישראל, מרכז מידע לאומנות ישראלית, ערך צבי ה. שיליס (שיל"ת)
  3. ^ ArtCult - News of the Art Market - Around Jewish Art
  4. ^ אנציקלופדיית ייווא ליהודים במזרח אירופה, ערך Art and the Holocaust עמוד 4
  5. ^ נקבע על פי אישור עבודה בבית חולים שהנפיק היודנראט בלודז' לצייר הרש שיליס, נמצא ב'בית לוחמי הגטאות'.
  6. ^ Joseph Rudavsky, To Live with Hope, to Die with Dignity: Spiritual Resistance in the Ghettos, p. 162
  7. ^ עדות SZYLIS HIRSZ - 4876 - מפעל לתרגום עדויות השואה מיסודו של יוסלה כרמין – קיבוץ מגן