צבי הנינג'ה (סרט, 1990)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
צבי הנינג'ה
Teenage Mutant Ninja Turtles
כרזת הסרט בארצות הברית
כרזת הסרט בארצות הברית
מבוסס על צבי הנינג'ה (קומיקס) מאת קווין איסטמן ופיטר ליירד
בימוי סטיב ברון עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי סיימון פילדס, קים דוסון, דויד צ'אן, גרהם קוטל, ריימונד צ'ו
תסריט טוד לאנגן
בובי הרבק
עריכה

ויליאם ד. גורדין סאלי מנק

ג'יימס ר. סימונס
שחקנים ראשיים דייוויד פורמן, ליף טילדן, ג'וש פאיס, מישלן סיסטי, קווין קלאש, ג'ודית הואג, אליאס קוטיז, ג'יימס סייטו
מדבבים בריאן טוצ'י (Leonardo)
Robbie Rist (Michelangelo)
Michael McConnohie (Tatsu)
ג'וש פייס (Raphael)
קורי פלדמן (Donatello)
David McCharen (שרדר) עריכת הנתון בוויקינתונים
מדבבים בעברית דן תורן, גילת אנקורי, יוני חן, שמעון כהן, יעקב בוך
מוזיקה ג'ון דו פרז עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום ג'ון פנר
מדינה ארצות הברית
חברת הפקה Golden Harvest
Mirage Studios
חברה מפיצה ניו ליין סינמה
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה
הקרנת בכורה 30 במרץ 1990
משך הקרנה 93 דק'
שפת הסרט אנגלית, עברית
סוגה סרט פעולה, סרט פנטזיה, סרט מדע בדיוני, סרט קומדיה
תקציב 13.5 מיליון דולרים
הכנסות 201,965,915 דולרים
הכנסות באתר מוג'ו teenagemutantninjaturtles
סרט הבא צבי הנינג'ה 2: סודו של הריר
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

צבי הנינג'האנגלית: Teenage Mutant Ninja Turtles) הוא סרט לייב אקשן אמריקאי מסוגת גיבורי-על, עיבוד קולנועי המבוסס על חוברות הקומיקס צבי הנינג'ה מאת קווין איסטמן ופיטר ליירד. הסרט יצא לראשונה לאקרנים בארצות הברית ב-30 במרץ 1990.

סרט הקולנוע מציג את סיפור המקור של ספלינטר והצבים, המפגש הראשון בינם לבין אפריל אוניל וקייסי ג'ונס, והעימות עם שרדר וכנופיית הרגל שלו. הסרט שמר על האווירה האפלה שבחוברות הקומיקס, בעוד מספר אלמנטים נלקחו מסדרת האנימציה שיצאה באותה תקופה, כמו למשל היותה של אפריל שדרנית חדשות והמסכות הצבעוניות של הצבים (בניגוד למסיכות האדומות שבקומיקס). לסרט יצאו שני המשכים בשנות ה-90 של המאה ה-20. הוא הפך לסרט העצמאי המצליח ביותר בכל הזמנים לזמן יציאתו, התמקם במקום התשיעי ברשימת הסרטים הרווחיים ביותר לשנת 1990, ונחשב לסרט המצליח ביותר בזיכיון.

עלילת הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

סיפור המקור של צבי הנינג'ה מסופר ברקע הסרט, כאשר עקב מגע עם פסולת רעילה של מוטגן ארבעה צבים קטנים בביוב של העיר ניו יורק הופכים לצבים ענקיים דמויי אדם. הם נאספים בידי עכברוש מוטאנט העונה לשם ספלינטר ומקבלים ממנו שמות: לאונרדו, דונטלו, רפאל ומיכלאנג'לו, על-שם ארבעת אמני הרנסאנס. הם לומדים לדבר ומתמחים באמנויות הלחימה.

גל פשע לא מפוענח עולה ברחובות העיר ניו יורק. שדרנית החדשות אפריל אוניל חוקרת שמועות אודות על כנופיית נינג'ות מסתורית הקרויה בשם "שבט הרגל" ואשר מפילה את חיתתה על העיר. בעקבות כך, מנהיג כנופיית הרגל שרדר מורה על השתקתה. היא מותקפת ברכבת התחתית ומאבדת את הכרתה בזמן שהיא מנסה להדוף את תוקפיה. רפאל עוקב אחריה כדי להשיב פגיון סאי שאיבד בעבר, מציל אותה מחברי הכנופיה ולוקח אותה חזרה אל המאורה הסודית של הצבים, ואינו מודע לכך שאחד מחברי הכנופיה עוקב אחריו. במאורת הצבים אפריל מכירה לראשונה את ארבעת הצבים המוטאנטים ואת אביהם המאמץ - עכברוש מוטאנט דמוי אנוש בשם מאסטר ספלינטר. כאשר הצבים חוזרים למאורתם לאחר שליוו את אוניל חזרה לדירתה, הם מגלים שהמקום נפרץ וספלינטר נחטף. ללא כל מקום אחר אליו יוכלו ללכת, ארבעת הצבים המוטרדים מבקשים מאפריל מקום ללון בו.

בינתיים, מספרם של חברי כנופיית הרגל הולך וגדל, ופושעים קטינים מצטרפים לשורותיה. אחד מהם הוא דני פנינגטון, שנעצר באשמת שוד. אביו - שגם ממונה על אפריל - משחרר אותו מהכלא והשניים נפגשים עימה בדירתה. דני מבחין באחד מהצבים ומדווח בחזרה לשרדר על קיומו. בדירתה של אפריל, רפאל ולאונרדו נקלעים לוויכוח, ורפאל חמום המוח עולה לגג, שם הוא נקלע למארב של כנופיית הרגל. הוא מושלך לתוך דירתה של אפריל, והצבים הנותרים מגנים על עצמם מפני המתקפה. כאשר יותר ויותר מחברי הכנופיה מכתרים אותם, פורע חוק בשם קייסי ג'ונס נחלץ לעזרתם. הבניין מתחיל לעלות באש, ואין לחבורה ברירה אלא להימלט משם.

החבורה נסוגה לחווה ששייכת למשפחתה של אפריל, ואפריל מגלה שהיא פוטרה מעבודתה. רפאל מחלים מהתרדמת שלו, ועד מהרה ארבעת האחים מתאמנים יחד. לאונרדו מצליח ליצור קשר מנטלי עם ספלינטר באמצעות מדיטציה, וכאשר ארבעתם עדים לכך הם מחליטים לחזור לניו יורק ולהציל אותו.

למרות שדני חבר בכנופיית הרגל, הוא מתייעץ עם ספלינטר הכבול. ספלינטר מספר לו על בעליו, האמאטו יושי, שנרצח בידי יריב בשם אורוקו סאקי. כאשר מתגלה שהשרדר הוא אורוקו סאקי, והוא רוצה להרוג את ספלינטר, דני וקייסי משחררים את ספלינטר משביו.

כנופיית הרגל אורבים לצבים במאורה שלהם, אך הם מצליחים להערים עליהם. מתפתח ביניהם קרב שעובר משם לרחוב ולגג, בו הצבים מתעמתים מול שרדר אך אינם יכולים לגבור עליו. לאונרדו מצליח להנחית עליו מכה בעזרת חרב הנינג'אטו שלו, אך שרדר פורק אותו מנשקו ומצמיד אותו לקרקע. לפני ששרדר מחסל אותו, ספלינטר מזמין אותו לקרב. שרדר נזכר בעכברוש הזקן שצילק את פניו לפני שנים רבות, והוא מסתער עליו בזעם. ספלינטר לוכד את היארי של יריבו בעזרת נונצ'קו, ובעזרתו משליך את שרדר מעבר למעקה הגג. ביאושו, שרדר זורק סכין מחגורתו, וכשספלינטר שולח ידו כדי לתפוס אותו, האחיזה שלו בשרדר משתחררת ושרדר נופל לתוך משאית אשפה. קייסי מפעיל את דוחס האשפה, שגורס את שרדר. כשהמשטרה מגיעה למקום, הצעירים מודיעים להם על מקום המחבוא בו אחסנו את הדברים הגנובים. לאחר הקרב עם שרדר, על הגג, הצבים מתאחדים עם ספלינטר בשנית, ובחושבם על מילת עידוד מתאימה, ספלינטר מציע "קוואבנגה".

שחקנים ראשיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ים הנסון על סט הצילומים עם השחקנים בחליפות הצבים

הצילומים לסרט התקיימו בין החודשים יולי עד ספטמבר 1989. תקציב הסרט עמד על 13.5 מיליון דולרים. חלק גדול מהצילומים התקיימו באולפני הצילומים בצפון קרוליינה, בהם נבנו סטים לגגות העיר, בעוד שהסצינות בהם מופיעים אתרים נודעים בעיר ניו יורק צולמו במהלך הקיץ של 1989 באתרים כמו טיימס סקוור, בניין האמפייר סטייט, ונהר ההדסון. מעצב ההפקה רוי פורג' והמעצב האמנותי גארי ווייזנר צילמו את גגות העיר ניו יורק כארבעה חודשים לפני תחילת הצילומים. בעת ששהו בניו יורק, פורג' ווייזמן הורשו לחקור רשת רכבת תחתית נטושה בברוקלין משום שלא יכלו לקבל גישה למערכת הביוב של העיר.

חליפות הצבים נבנו על ידי אנשי חברת ג'ים הנסון בלונדון. ג'ים הנסון ציין באותה העת כי חליפות הצבים הן המתקדמות ביותר עימן עבד מעולם. החליפות יוצרו בתחילה מפיברגלס, ולאחר מכן עוצבו מחימר.

מוזיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פסקול הסרט הופק על ידי חברת התקליטים SBK והופץ ב-16 במרץ 1990. הפסקול הכיל אוסף המורכב בעיקר משירים בסגנון היפ הופ וניו ג'ק סווינג.

את המוזיקה המקורית של הסרט הלחין וכתב המוזיקאי ג'ון דו פרז.

צבי הנינג'ה: פסקול הסרט המקורי[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. "This Is What We Do" - M.C. Hammer
  2. "Spin That Wheel" - Hi Tek 3
  3. "Family" - Riff
  4. "9.95" - Spunkadelic
  5. "Turtle Power" - Partners in Kryme
  6. "Let The Walls Come Down" - Johnny Kemp
  7. "Every Heart Needs A Home" - St. Paul
  8. "Shredder's Suite" - John Du Prez
  9. "Splinter's Tale I & Splinter's Tale II" - John Du Prez (feat. Kevin Clash)
  10. "Turtle Rhapsody" - Orchestra on the Half Shell

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט זכה להצלחה מסחרית ולביקורות חיוביות מקהל המעריצים, אולם לביקורות מעורבות בידי המבקרים. הסרט מחזיק בציון 44% באתר Rotten Tomatoes בהתבסס על 38 ביקורות וציון כללי של 76%, בציינו כי "צבי הנינג'ה הוא בדיוק כפי שפורסם - יש בו משפטי מחץ, קרבות וטיפשות באופן כללי. טוב עבור הצעירים בנפש, מרגיז עבור כל היתר"[1]. מבקר השיקגו סאן-טיימס רוג'ר איברט העניק לסרט ציון 2.5 מתוך 4 באומרו כי "הסרט לא כל כך רע כמו שהיה יכול להיות, וקרוב לוודאי שהוא הטוב ביותר מבין סרטי צבי הנינג'ה. הוא מספק את מה שמעריצי הצבים מצפים לו"[2]. הסרט קיבל שבחים על נאמנותו לקומיקס ושילוב אלמנטים מסדרת האנימציה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא צבי הנינג'ה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]