צוות הווי הנח"ל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
צוות הווי נח"ל
"חופשה דמיונית", צוות ההווי של הנח"ל, 1970.
"חופשה דמיונית", צוות ההווי של הנח"ל, 1970.
פיקוד נח"ל
תקופת הפעילות שנות החמישים – 1977
תוכניות 6
התוכנית הראשונה "כמה טוב"
התוכנית האחרונה (1977)
תקליטים 4

צוות ההווי של הנח"ל (צוות הווי נח"ל) הוא להקה צבאית שפעלה כהרכב נפרד בצמוד ללהקת הנח"ל.

צוות הווי הנח"ל, 1955 לערך. מימין לשמאל: מנחם לייזרוביץ' (רן אלירן) מחבק את גדי קפלן, מאחוריהם ראשה של שוש, מדריכת ריקודים, יוסי קוגוט עם האקורדיאון, יזרעאלה שוחט (כהנא; מחזיקה טמבור), מדריכת ריקודים, לצידה יוסי ואלד. למטה יואל רקם (לימים, ממקימי רשת ג') ורמי בר גיורא

שנות החמישים[עריכת קוד מקור | עריכה]

צוות ההווי פעל כבר מאמצע שנות החמישים. אחד מכוכביו היה מנחם לייזרוביץ' (רן אלירן). באותן השנים הייתה נחמה הנדל חברה בלהקת הנח"ל, ובהופעות המשותפת הכירו השניים, היכרות שהובילה לאחר שחרורם להקמת הצמד "רן ונמה". חברים נוספים בצוות ההווי באותן השנים היו נעמי שמר, בני ברמן ובת שבע גיצין, לימים בת שבע גלעד. תפקידו המקורי של הצוות היה לעבור ממשלט למשלט ומבסיס לבסיס על מנת ללמד את החיילים את שירי הארץ. המדריך של הצוות היה יוסי ואלד, שעבד גם עם להקת הנח"ל באותן השנים, והוא זה שצירף לצוות חייל צעיר בשם שייקה פייקוב. לצוות ההווי עדיין לא היה חומר מקורי משלו בתקופה זאת. במשך השנים, צוות הווי של הנח"ל, כשאר צוותי ההווי, התבסס פחות על תנועה, תפאורה ותלבושות. במשך שנים פעל צוות ההווי בצילה של להקת הנח"ל, ורק לקראת סוף שנות השישים זכה להכרה אזרחית.

שנות השישים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1968 העלה הצוות את התוכנית "כמה טוב" בהדרכתם המוזיקלית של צביקה ארבל ובני נגרי. תקליט התוכנית זכה להצלחה גדולה וכלל להיטים גדולים רבים, בין השאר, "חורשת האקליפטוס" (נעמי שמר) עם קטעי סולו של אופירה גלוסקא וצילה דגן, שיר שביצעה במקור אילנה רובינא במחזמר לילדים "כך שוברים חמסין". "מלאך מסולם יעקב" (יורם טהרלב/נורית הירש) ששרה סולו רותי בן-אברהם, "זמר שכזה" (יעקב רוטבליט/נורית הירש), שביצעה במקור דינה גולן בשנת 1966, "כמה טוב" (אהוד מנור/נורית הירש) שביצעה במקור אסנת פז בשנת 1967, "החצוצרות" (שאול רון-טל/סשה ארגוב), "גשם ראשון" (מירה מאיר/אברהם זיגמן), "בתוך שלולית המים" (מירה מאיר/שלום חנוך), "דבר אל העצים" (לאה נאור/שלום חנוך) ו"באביב את תשובי חזרה" (אבי קורן/שארל אזנבור) בסולו של אופירה גלוסקא וליאור עמירן. חברי הרכב נוספים היו עידית חיים, יואב נטע, ראובן צומן ושרגא קוטון. השיר "חורשת האקליפטוס" הגיע למקום ה-22 במצעד הפזמונים העברי השנתי.

שנה מאוחר יותר בשנת 1969 הקליט הצוות שיר בודד שנקרא "הגדנ"עים נעים", עבור סרט תיעודי שצולם באותה שנה ונקרא בשם זה. את השיר הלחין יאיר רוזנבלום למילים של יורם טהרלב.

שנות השבעים[עריכת קוד מקור | עריכה]

גם התוכנית הבאה של הצוות, "חופשה דמיונית" משנת 1970 בהדרכתם המוזיקלית של צביקה ארבל ובני נגרי זכתה להצלחה. להיטי התוכנית היו "חופים הם לפעמים" (נתן יונתן/נחום הימן) ששרו צבי ארבל ועידית חיים, "הפכפך כאביב" (מירה מאיר/שלום חנוך), "אהבות הפרחים" (מאיר אגסי/מתי כספי) ו"יום יפה" (אלי סט/מתי כספי). לצד חברי הצוות הוותיקים יואב נטע וליאור עמירן, הופיעו החדשים פיני כהן, נגה אשד, עידית חיים, פנינה כספי-שרייבר, יהודית אבני ואבנר וולף .

באותה שנה, קצת אחרי התוכנית הזו, הקימו צוות הווי חדש שכינויו היה "אדום עתיק", ובין חבריו היו גידי גוב, דני סנדרסון ואפרים שמיר שהיו גם בלהקת הנח"ל, כמו גם ירדנה ארזי, יזהר כהן ועוד. הצוות הופיע בתוכנית הטלוויזיה "ברוכים הבאים" בערוץ הראשון שצולמה בהיאחזות הנח"ל קליה, אותה הנחה אורי זוהר. בתוכנית שר הצוות שוב את השיר "חופים הם לפעמים" וגם גרסה מחודשת לשיר "יונתי בחגווי הסלע" בקצב מהיר יותר (להבדיל מהסגנון של להקת הנח"ל בשנות ה-50).

רוב חברי הצוות הזה שבו ללהקת הנח"ל, וחברי הצוות שנשארו העלו שנה מאוחר יותר יחד עם חברי צוות חדשים שהגיעו את התוכנית "כל שהיה בינינו" בהדרכתו המוזיקלית של עודד פנחסי. גם התוכנית הזאת זכתה להצלחה. להיטי התוכנית היו "יש פרחים" (נתן יונתן/מוני אמריליו) ששרה נגה אשד ו"אניית הסתיו" (אהוד מנור/סשה ארגוב).

לצד חברי הצוות הוותיקים פיני כהן, נגה אשד ואבנר וולף הופיעו החדשים יזהר כהן, תמי אשל, כרמלה גזית, שרית סגל, ציפי ברזילי, פרץ ירון, חיים פולק ומוטי שוורץ.

יזהר כהן נשאר גם לתוכנית הבאה של הצוות שצומצם לשלושה זמרים בלבד שנתיים מאוחר יותר. חברות הצוות הנוספות היו ציפי זרנקין וחני מולדובין. צוות זה, לצד שני נגנים נוספים הקליט שישה שירים לחצי תקליט, כשהצד השני שלו היה שייך להקלטות של צוות הווי תותחנים. להיטי התוכנית היו "בוקר טוב" (רחל שפירא/מוני אמריליו) ו"היונה" (דליה רביקוביץ'/אברהם זיגמן). להרכב נוספו הנגנים גיורא קנת כגיטריסט, יואל גרינפלד כמתופף, אבי פרחי הבסיסט והקלידן אריק רודיך.

לאחר עזיבת יזהר כהן הצטרפו ועזבו עוד כמה זמרים/זמרות/שחקנים, ביניהם עליזה (ליזי) חן, זמרת אופרה לעתיד, יורי ינובר ודודיק אור. משלב מסוים ההרכב הפך לאינסטרומנטלי והופיע בעיקר במעוזים בסיני ובאירועים חגיגיים ביחידות צה״ליות שונות. במשך תקופה זו המנהלים המוזיקליים היו יאיר רוזנבלום, עודד פנחסי, אברהם זיגמן ויוריק בן דוד.

התוכנית הבאה של הצוות עלתה בשנת 1976. בין חברי הצוות בתוכנית היו אפי בן-ישראל ורחלי חיים.

התוכנית האחרונה של הצוות עלתה שנה מאוחר יותר בהדרכתו המוזיקלית של קובי אושרת. הלהיט בתוכנית היה "נח"ל נח"ל" (תמר סיוון/אמיר פרוהליך). בין חברי הצוות בתוכנית היו אפי בן-ישראל, רחלי חיים, מילי מירן וענת טופול.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]