צומת בר-אילן (ירושלים)

(הופנה מהדף צומת סנהדריה)
צומת בר-אילן
צומת סנהדריה, בימין נראה: מבנה בית הלוויות
צומת סנהדריה, בימין נראה: מבנה בית הלוויות
כינוי צומת הרב עובדיה יוסף
מיקום ירושלים: שכונות הבריח, סנהדריה, שמואל הנביא, מחניים, שכונת הבוכרים
כבישים בצומת   כביש 436 (שמואל הנביא)
  כביש 417 רחוב בר-אילן, חטיבת הראל.
אתרים סמוכים בית הקברות סנהדריה
קואורדינטות 31°47′44″N 35°13′11″E / 31.79568056°N 35.21981944°E / 31.79568056; 35.21981944
(למפת ירושלים רגילה)
 
צומת בר-אילן
צומת בר-אילן
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

צומת בר-אילן (נקראת גם כיכר בית החיים נקרא גם בשם צומת מרן או צומת הרב עובדיה יוסף[1] לזכרו ושמו של הראשון לציון הרב עובדיה יוסף) הוא צומת במפגש השכונות נווה צבי, שמואל הנביא, סנהדריה ומחניים בירושלים. הצומת נמצא במפגש הרחובות בר-אילן ושמואל הנביא. סמוך לצומת נמצא בית הקברות סנהדריה שבית הלוויות שלו נראה מהצומת עצמו. הצומת היא מוקד מסחר מקומי ער: מול בית הקברות, בקצה הצפון-מערבי של הכיכר נמצא המרכז המסחרי של שכונת גבעת משה, בקצה הדרום-מזרחי של הכיכר נמצא המרכז המסחרי של שכונת שמואל הנביא.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצומת נוצר עוד בתקופת היציאה מהחומות, עת הוקמו שכונות יהודיות שונות באזור וסביב הצומת, ביניהן שכונת הבוכרים, סנהדריה ושכונת מחניים.

מהקמת מדינת ישראל ועד למלחמת ששת הימים בשנת 1967 ניצב הצומת קרוב לקו העירוני, ולא הייתה לו חשיבות רבה. לאחר המלחמה הוקמו בצידו המזרחי שכונות הבריח ובכיכר עברה אחת הדרכים להר הצופים. האזור התפתח והצומת הפך למוקד תחבורתי ומסחרי.

במהלך שנות ה-90 של המאה ה-20 ותחילת העשור הראשון של המאה ה-21 ידעו הצומת ורחוב בר-אילן הסמוך מהומות והפגנות של חרדים תושבי האזור.

פעמים רבות נחסם הצומת עקב לוויות רבנים מפורסמים שנקברו בבית הקברות הסמוך. בשנת 2013 עברה בכיכר הלווייתו של הרב עובדיה יוסף, שגרמה לחסימות כבישים בכל האזור ונודעה בתור ההלוויה הגדולה ביותר שנערכה בישראל. ב-24 בדצמבר 2017, החליטה עיריית ירושלים, לקרוא את הצומת על שמו של הרב עובדיה יוסף.[2]

החל משנת 2022 ולמשך שנתיים, עובר הצומת עבודות תשתית נרחבות כחלק מבניית הקו הירוק של הרכבת הקלה בירושלים ובניית תחנה תת-קרקעית לצורך הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים. בהמשך אמורה לעבור מתחת לצומת מנהרה שהיא חלק מהקו הכחול.[3]

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא צומת בר-אילן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]


ערך זה הוא קצרמר בנושא ירושלים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.