ציור אלה פרימה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
וינסלו הומר, "חתירה הביתה" (1890); דוגמה לציור צבעי מים בסגנון אלה פרימה. ניתן לראות זאת במיוחד בשמיים שבציור.

ציור אלה פרימה הוא תרגום כלאיים של המונח האיטלקי ‘pittura alla prima’, אשר משמעו המילולי ציור ראשוני. מונח זה הוטבע במאה ה-16 בניגוד ל-‘disegno alla prima’, אשר משמעו המילולי עיצוב ראשוני, ואשר לא חדר לשפה העברית.

מזווית מתודית, ‘disegno alla prima’ מציין רישום מוקדם המשמש כתשתית לציור. רישומים כאלו היו מן הסתם בשימוש נפוץ כבר בעת העתיקה. הם נעשו בדרך כלל בפחם, עפרון, או עט והועתקו לעיתים אל לוח העץ, הבד, האגרטל או הקיר שעליו הונח אחר כך הצבע. מצד שני, ‘pittura alla prima’ מציין ציור ישיר שאינו מבוסס על רישום מוקדם. לפי וזארי, ההיסטוריון של תקופת הרנסאנס, הצייר הראשון שעבד באופן חדשני זה היה ג'ורג'ונה.

עם זאת, המונח הרחב ‘disegno’ משמעו רישום, עיצוב, תוכנית, קומפוזיציה, סדר, קונספציה, רעיון או אידיאה. הדיון האמנותי בתקופת הרנסאנס מדגיש במיוחד מונח מרכזי זה, למשל ‘arti di disegno’ – אמנויות הארכיטקטורה, הפיסול והציור – וכן ‘disegno poetico’, ‘disegno musicale’, או אפילו ה-‘disegno divino’ של בורא העולם, אשר נזכר לעיתים בהקבלה אל ה-‘disegno artistico’ של האמן. נראה איפה שהציור אלה פרימה עורר בזמנו סוגיות נרחבות הרחק מעבר לתחום הטכני.

הופעת הציור אלה פרימה בהיסטוריה של האמנות הייתה מרובת פנים והדרגתית, לעיתים חלקית ולעיתים כמעט סמויה. פיטר פול רובנס, למשל, בהתאם להערותיו, הגביל את הציור אלה פרימה לשלב ביניים, לפני הגימור הסופי אך אחרי הרישום הראשוני החיוור בו הוא השתמש למרות הכל. דוגמאות מרשימות של הציור אלה פרימה של רובנס נראות בכמה מתמונותיו הבלתי גמורות, המאופיינות במשיכות מכחול חזקות ואקספרסיביות, כאילו שבזמן הציור הוא המשיך אורגנית את ה-‘disegno’, מה שנראה מאוד 'מודרני'.

אפשרויות ההבעה והספונטניות הטיפוסיות לציור אלה פרימה מתגלות במלואן בעידן המודרני, כפי שניתן לראות במספר דוגמאות בולטות של האימפרסיוניזם, האקספרסיוניזם, הפוביזם, המופשט הלירי והמופשט האקספרסיוניסטי, מה שמעורר מספר סוגיות מעניינות בנוגע למושג 'המודרניזם'.

בוב רוס ניצל טכניקה זו בתוכנית הטלוויזיה שלו שזכתה לפופולריות בארצות הברית.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • The materials of the artist, Max Doerner, Harcourt 1934

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ציור אלה פרימה בוויקישיתוף