צילום קירליאן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
צילום קירליאן של שני מטבעות
צילום קירליאן של שני מטבעות

צילום קירליאן (וכן צילום קירליאני או קירילי) הוא שיטת צילום בה נמצא אובייקט במתח חשמלי גבוה בעודו מונח על לוח צילום. בשיטה זו, נוצר על לוח הצילום דימוי של העצם, וכן מעין הילה מסביב לעצם המצולם. שיטה זו קרויה על שמו של סמיון קירליאן, מגלה התופעה.

התופעה והסבר מדעי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1939 גילה ברוסיה סמיון קירליאן את התופעה במקרה, בעת שעשה ניסויים במעבדתו. קירליאן גילה שאם מניחים על לוח צילום גוף החשוף לשדה חשמלי חזק, נוצרת על לוח הצילום תמונה של הגוף עם הילה סביבו. השיטה נוסתה על עלים, צמחים, מטבעות ואיברי גוף, וכל אלו הותירו תמונה עם הילה על לוח הצילום.

מקור תופעה זו הוא בהתפרקות חשמלית של הגוף אל האוויר שמסביבו (התפרקות קורונה). אירוע מסוים (למשל פגיעת פוטון) גורם ליינון רגעי של האוויר. השדה החשמלי החזק שומר את האוויר מיונן, לא נותן לו לחזור למצבו הרגיל ואף מגביר את היינון, מה שגורם לאוויר להפוך למוליך. במצב כזה, אם הגוף מקוטב או טעון, הוא יכול להתפרק לאוויר. דבר דומה קורה גם בסלילי טסלה ובמחוללי ואן דה גראף. ההתפרקות החשמלית משפיעה על לוח הצילום, ובתמונה הנוצרת על הלוח נראית ההתפרקות כמו הילה של הגוף.

המחקר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגילוי עצמו נעשה בשנת 1939, וחוקרים רבים רצו לבחון את תקפותה של השיטה ולמצוא לה שימושים.

במהלך מחקר באוניברסיטת סטנפורד בארצות הברית, נמצא אפקט עלה הפנטום. באפקט זה צולם צילום קירליאן של עלה כאשר הוא שלם. התמונה נראתה כמצופה עם הילה. תמונה נוספת צולמה לאחר שנחתכה מהעלה חתיכה בגודל של שמינית, רבע וחצי ממנו, אך הצילום נשאר כמעט ללא שינוי, ובתמונה הופיעה הילה של עלה שלם. מחקרים שנעשו לאחר מכן בשנות ה-60 באוניברסיטת דרקסל לא הצליחו לשחזר את הממצאים הללו. ההסבר שניתן להופעת הילת העלה השלמה היה שכנראה הנחת העלה מעל משטח הזכוכית גרמה לחתכים מיקרוסקופיים במשטח הזכוכית, וצורתו השלמה נשמרה בו. משהוחלף המשטח, נעלמה ההילה השלמה.

מחקרים אחרים הראו שההילה כפופה לשינויים בלחות העצם. למשל, לאחר ניגוב ידיים אינטנסיבי, לא הופיעה הילה בצילום של כף היד.

בסוף שנות ה-70 חלה ירידה בהיקף המחקר של צילומי קירליאן.

צילומי קירליאן והעידן החדש[עריכת קוד מקור | עריכה]

המאמינים ברעיונות העידן החדש אומרים, שסביב גופים חיים נמצאת הילה, המתארת את מצבם הנפשי, פיזי או רוחני. לדבריהם, אנשים במצב של מדיטציה, כמו גם תינוקות וילדים צעירים, מסוגלים לראות את ההילה הזו, ועל אף שהיכולת לראות את ההילה יורדת עם הגיל, ילדים אשר מתמידים בניסיונותיהם להבחין בה, שומרים לעיתים על יכולת זו.

לעיתים משתמשים חלק מאנשי העידן החדש בשיטת צילום קירליאן על מנת להוכיח לכאורה את קיומה של ההילה הזו. לטענתם, ההילה המופיעה בתמונה שעל הצילום היא הילת האנרגיה שעליה מדברים אנשי העידן החדש. סימיון קירליאן בעצמו היה הראשון שאמר שהילה זו מוכיחה את קיומו של "כוח החיים" העוטף את כל היצורים החיים.

לפיכך, החל מ-1985 החלה התעוררות מחודשת בתחום. רבים החלו לטעון כי מה שנראה בצילומים הוא למעשה אנרגיית החיים, המכונה בתרבויות שונות: צ'י, פראנה, קורונה, ושאר כינויים. ד"ר רמש צ'אוהן ושותפיו טענו שצילומי קירליאן הם צילומים של אנרגיית החיים, וטענו כי צילומים כאלו יכולים לעזור באבחון מוקדם של מחלת הסרטן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]