ציפורני חתול

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף ציפורן חתול)
קריאת טבלת מיוןציפורני חתול
מיון מדעי
ממלכה: צומח
מערכה: בעלי פרחים
מחלקה: דו-פסיגיים
סדרה: אסטראים
משפחה: מורכבים
שבט: Calenduleae
סוג: ציפורני חתול
שם מדעי
Calendula
ליניאוס, 1753

צִפָּרְנֵי-הֶחָתוּל (שם מדעי: .Calendula L; לעיתים נקרא קָלֶנְדּוּלָה) הוא סוג של צמחים ממשפחת המורכבים, בעל פרחים צהובים או כתומים. הסוג מכיל 12 מינים ו-14 תת-מינים של צמחים עשבוניים חד-שנתיים או רב-שנתיים[1]. הם גדלים מאירופה עד מערב ההימלאיה, ממקרונזיה (Macaronesia), עד המזרח התיכון, חצי האי ערב וסהרה[2]. בארץ ישראל גדלים בבר 4 מינים כשהמין הנפוץ ביותר הוא ציפורני-חתול מצויות[3], ומין נוי תרבותי שמוצאו מספרד - ציפורני-חתול תרבותיות (Calendula officinalis)[4]. מספר לרוות ("זחלים") של פרפראים ניזונים מציפורני-חתול.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

איור של ציפורני חתול מצויות

פרחיו של ציפורני-החתול נמצאים, לפי מומחי גינון רבים, בין הפרחים הרב-תכליתיים ביותר, בעיקר משום שהם עמידים לקור ומשום שקל לגדל אותם. הזרעים נזרעים באביב, בכל סוג אדמה, והם ינבטו בחופשיות באזור מואר או מואר-למחצה. עם זאת, הם יגדלו באופן הטוב ביותר כאשר יישתלו במקום בעל עוצמת הארה גדולה ואדמה מנוקזת היטב. העלים מסודרים על הגבעול בצורה לוליינית (מסורגים), אורכם נע בין 5 ל-18 סנטימטרים. הם פשוטים, והם מכוסים במעט שערות. פרחי התפרחת הם צהובים - כתומים; קוטרה של התפרחת נע בין שלושה לשבעה סנטימטרים. היא מכילה הן פרחים צינוריים במרכז, והן פרחים לשוניים בהיקף. יש להם ניחוח פיקנטי, והם צומחים בין האביב לסתיו באזורים בעלי אקלים ממוזג.

מקור שמו העברי של הצמח, "ציפורני-החתול", נובע מהעובדה שפירותיו של ציפורני-החתול, הנוצרים רק בפרחים הלשוניים, כפופים כלפי המרכז ודומים בצורתם זו לציפורניים שלופות של חתול. שמו המדעי של הצמח, Calendula, נגזר מהמילה הלטינית "kalendae", שמשמעותה "היום הראשון בחודש". שם זה ניתן לצמח כנראה בשל העובדה שהוא פורח בתחילתם של מרבית חודשי השנה. סברה אחרת מייחסת את השם המדעי, הקשור למושג הזמן, לנטייתו של הצמח לסגור או לפתוח את הקרקפת בהתאם לשעת היום.

ציפורני חתול בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בישראל גדלים בבר ארבעה מינים מהסוג ציפורני-החתול:

המינים דומים מאוד ויזואלית זה לזה וניתן להבחין ביניהם רק באמצעות בחינת הפרי. המין הנפוץ ביותר בישראל הוא ציפורני-חתול מצויות ושאר המינים נדירים יחסית. הם פורחים החל מתחילת החורף ועד אמצע האביב (חודשי דצמבר-אפריל).

סגולות ריפוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברפואה עממית פרחיהם של צמחי ציפורני-החתול נחשבים לבעלי סגולות מרפאות כגון חידוש עור ואיחוי פצעים. ותכונות אנטי-דלקתיות, המגנות מפני חיידקים ופטריות. נעשה בו שימוש גם לטיפול באי-סדירות של הווסת אצל נשים. הוא מכונה "צמח עזרה ראשונה" בשל סגולות נוספות רבות המיוחסות לו.

השימוש בצמח יכול להיעשות בעזרת מיצוי אלכוהולי, במהלכו משרים את הפרח במשך שלושה שבועות באלכוהול 70% כאשר החומרים הפעילים של הפרח עוברים לתמצית.

מנהגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחג המקסיקני "יום המתים" נוהגת המשפחה לעלות לקברי אבותיה, לנקותם ולשים עליהם פרחים ונרות. הפרחים הם בעיקר פרחי ציפורני חתול (המכונים בספרדית: Flor de Muerto - פרחי המוות), אשר על פי האמונה קוראים אליהם את רוחות המתים.

גלריית תמונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ציפורני חתול מצויות Calendula arvensis, ישראל.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ .Calendula L, WFO: World Flora Online. Published on the Internet, ‏12-2022
  2. ^ .Calendula L, POWO plants of the World Online. Published on the Internet, ‏2023
  3. ^ ציפורני-החתול, באתר צמחיית ישראל וסביבתה
  4. ^ א. פאהן, ד. הלר, מ. אבישי, מגדיר לצמחי התרבות בישראל, תל אביב: הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1998, עמ' 452