צה שי, הקיסרית האלמנה של סין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף צישי)
צה שי, הקיסרית האלמנה של סין
סינית: 慈禧太后
פין-יין: Cíxǐ Tàihòu
לידה 29 בנובמבר 1835
בייג'ינג, שושלת צ'ינג עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 15 בנובמבר 1908 (בגיל 72)
Imperial City, הרפובליקה העממית של סין עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה שושלת צ'ינג עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה קברי צ'ינג המזרחיים עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג שיאנפנג, קיסר סין עריכת הנתון בוויקינתונים
שושלת צ'ינג
אב Yehenara Huizheng עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים טונגצי עריכת הנתון בוויקינתונים
עוצרת שושלת צ'ינג
11 בנובמבר 186115 בנובמבר 1908
(47 שנים)
פרסים והוקרה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

צְהשִׂי ( סינית: 慈禧太后 פין-יין: Cíxǐ Tàihòu; ‏29 בנובמבר 1835- 15 בנובמבר 1908), הייתה הקיסרית האלמנה ועוצרת השלטון הסיני במחציתה השנייה של המאה ה-19[1]. היא מילאה בפועל את מקום קיסרית סין בשושלת צ'ינג המנצ'ורית במשך 47 שנים, החל ממות בעלה בשנת 1861 ועד למותה בשנת 1908.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בצעירותה הייתה צהשי אחת מפילגשיו של הקיסר שיאנפנג. היא תכננה בעזרת קשרים ומניפולציות את השתלטותה על השלטון לאחר מות הקיסר. היא הייתה העוצרת בתקופת שלטונו של בנה טונגזי שהפך לקיסר בגיל חמש, עד למותו בגיל 18.

את מקומו החליף גואנגשו, שהפך לקיסר בגיל חמש ורשמית מלך בשנים 1871–1908, ובמרבית שנותיו הבוגרות מנעה ממנו צהשי לבצע רפורמות ולצבור כח, ואף הכשילה את רפורמות מאה הימים 1898 שעשה, שלאחריה כלאה אותו ולקחה לעצמה את הסמכויות הפוליטיות. עד לשנות שלטונה האחרונות סירבה צהשי לדרישות לבצע רפורמות רבות במערכת הפוליטית, ובמקביל בנתה לעצמה ארמונות ומבנים מפוארים (אחד מן הסמלים הידועים לכך הוא ספינת השיש המצויה בארמון הקיץ שבבייג'ינג, אף שלא היא בנתה אותו במקור). צהשי הייתה גם מהתומכות במרד הבוקסרים הכושל כנגד הנציגים הזרים בסין. מקובל לראות בשלטונה השמרני את אחת הסיבות העיקריות לנפילת שושלת צ'ינג.

לפני מותה (עם מות הקיסר גואנגשו) הכתירה כקיסר את פויי (溥儀) שהיה פחות מבן שלוש וכיהן כשלוש שנים עד לביטול הקיסרות ב-1912 לאחר מהפכת שינהאי.

תקופת שלטונה בפועל החלה בהסכמים המשפילים לאחר מלחמת האופיום השנייה, סיום מרד טאיפינג, מרד ניאן, מרד פאנתיי ומרידות נוספות בגאנסו ובגואייג'ואו. במהלך שלטונה נערכו מלחמת סין–יפן הראשונה ומרד הבוקסרים, וחדרו לסין כוחות זרים של רוב מעצמות העולם ואתם רעיונות ואידאולוגיות חדשות. הייתה זאת תקופה שלמרות היותה של סין בעלת התוצר הגדול ביותר בעולם, הפגישה את המודרנה עם הפיגור השמרני של סין, דבר שהביא בסופה של תקופתה להתפוררות הקיסרות הסינית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ בתקופה המקבילה לשלטונה של המלכה ויקטוריה בממלכה המאוחדת
ערך זה הוא קצרמר בנושא סין. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.