קארן סילקווד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קארן סילקווד
תמונה זו מוצגת בוויקיפדיה בשימוש הוגן.
נשמח להחליפה בתמונה חופשית.
לידה 19 בפברואר 1946
לונגוויו, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 13 בנובמבר 1974 (בגיל 28)
קרסנט, אוקלהומה, ארצות הברית, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה
  • אוניברסיטת למר
  • Nederland High School עריכת הנתון בוויקינתונים
מעסיק Cimarron Fuel Fabrication Site עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 3 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קארן גיי סילקווד (Karen Gay Silkwood; ‏19 בפברואר 1946 - 13 בנובמבר 1974) הייתה טכנאית גרעין ופעילת איגוד מקצועי, שהתפרסמה לאחר מותה, בזמן שניסתה לחשוף ליקויי בטיחות בתעשיית הגרעין האמריקאית.

משפחתה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קרן גיי סילקווד נולדה בלונגוויו, טקסס, בתם של מרל (לבית ביגס; 1926–2014),[1] וויליאם סילקווד (1924-2004),[2] וגדלה בהולנד, טקסס. היו לה שתי אחיות, לינדה ורוזמרין. היא למדה באוניברסיטת למאר בביומונט, טקסס.[3] בשנת 1965 נישאה לוויליאם מדוס, עובד צינור נפט, ויחד הביאו לעולם שלושה ילדים. בעקבות פשיטת רגל של בני הזוג עקב הוצאות יתר, ולנוכח סירובו של מדוס לסיים רומן מחוץ לנישואין, סילקווד עזבה אותו בשנת 1972 ועברה לאוקלהומה סיטי, שם עבדה זמן קצר כפקידת בית חולים.[4]

פעילותה באיגוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

סילקווד למדה טכנאות כימיה ועבדה לאחר מכן במפעל להכנת פלוטוניום של חברת קר מקגי (Kerr-McGee) במרכז אוקלהומה. היא התקבלה לעבודה בשנת 1972 כטכנאי מעבדה במפעל תמורת 4 דולרים לשעה. עבודתה כללה ליטוש מוטות דלק עמוסים פלוטוניום ובדיקת המוטות לבטיחות ובקרת איכות, אך לא היה לה רקע בענף זה והחברה סיפקה הכשרה מינימלית בלבד. בהמשך אמרה סילקווד שהיא לא הבינה עד אוקטובר 1974 - אחרי שנתיים בתפקיד, ורק חודש לפני מותה - שטיפול בפלוטוניום עלול לגרום לסרטן. במהלך עבודתה שמה לב לכך שהמפעל מפר את הוראות הבטיחות להן הוא מחויב על פי החוק, וחושף את העובדים לחומרים רדיואקטיביים. כמו כן סיפק המפעל תוצרים פגומים.

היא אספה מסמכים המעידים על טענותיה ויצרה קשר עם עיתונאי הניו יורק טיימס ועם מנהלי האיגוד המקצועי. שבועות אחדים לאחר שהציעה את עדותה, סילקווד נדהמה כשגופה הפעיל אזעקת קרינה, המעידה על זיהום פלוטוניום, כשניסתה לעזוב את המתקן לאחר שעבדה במשמרת. במהלך הימים שלאחר מכן גופה הפעיל את אזעקת הקרינה פעמיים נוספות, ברמות גבוהות יותר, ומחקירה עולה כי ביתה היה מזוהם ברדיואקטיביות גבוהה. היא אמרה שהיא מאמינה שהיא מזוהמת במכוון כתגמול על עדותה ופעילות האיגוד.[5] בדרך לפגישה באוקלהומה סיטי, שבה התכוונה למסור את המסמכים, היא נהרגה בתאונת דרכים. דו"ח המשטרה הרשמי ציין שהסיבה לתאונה הייתה עייפות יתר, ואחד השוטרים ציין שברכב נמצאו כדורי שינה ומריחואנה. הקלסר שהכיל את המסמכים שאספה נעלם מהרכב שסימני פגיעה "טריה" מאחור, מחזקים את החשד בהתנגשות מכוונת, אף שסברה זו לא הוכחה.

בנוסף לליקויי בטיחות חמורים, כנדרש במפעל עתיר סיכוני קרינה, התגלה בתחקיר חוסר של 20 ק"ג פלוטוניום מועשר, שייתכן והוברח, בידיעת רשויות הפיקוח, לסוכנויות ה-CIA, ה-MI5 הבריטי, המוסד הישראלי וקבוצה עלומה מאיראן. עוד דווח בהקשר זה לרשויות ארה"ב על הברחת כ-18 ק"ג פלוטוניום ממפעל קר-מקגי, שאותר בהמשך ע"י ה-NSA על מיכלית שכורה שנצפתה בדרכה לישראל.

מותה של קארן סילקווד עורר תשומת לב גדולה מאוד. בשנה שלאחר מכן החליט קר מקגי לסגור את המפעל. אביה של קארן, ביל סילקווד, קיבל ממק-גי פיצויים בגובה 1.3 מיליון דולר לאחר הליך משפטי ממושך. הסרט הסינדרום הסיני משנת 1979 מבוסס על חייה ועל ליקויי הבטיחות שחשפה. בשנת 1983 יצא הסרט סילקווד, המבוסס אף הוא על סיפורה של קארן סילקווד, בכיכובה של מריל סטריפ.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Merle Silkwood Obituary (2014) - Nederland, TX - The Beaumont Enterprise, www.legacy.com (באנגלית)
  2. ^ Bill Maurice Silkwood (1924-2004) - Find A Grave..., www.findagrave.com (באנגלית)
  3. ^ TSHA | Silkwood, Karen Gay, www.tshaonline.org
  4. ^ Environmental activists, Westport, Conn. : Greenwood Press, 2001, ISBN 978-0-313-30884-0
  5. ^ NNDB, Karen Silkwood