קבור (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קבור
Buried
כרזת הסרט
כרזת הסרט
בימוי רודריגו קורטס עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי אדריאן גוארה
פיטר ספרן
תסריט רודריגו קורטס
לפי ספרו של כריס ספרלינג
עריכה רודריגו קורטס עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים ראיין ריינולדס
מדבבים אנה לוקהארט
סמנתה מתיס
ג'וש לואיס גרסיה פרז
אריק פלדינו
סטפן טובולובסקי עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה ויקטור רייס
צילום אדוארד גראו
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה דה ספרן קומפני, ליונס גייט אנטרטיינמנט, האחים וורנר עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה האחים וורנר
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה ארצות הבריתארצות הברית 24 בספטמבר 2010
ישראלישראל אוקטובר 2010
משך הקרנה 91 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מותחן פסיכולוגי
תקציב 1,987,650 דולר
הכנסות 19,152,480 דולר[1]
הכנסות באתר מוג'ו buried
פרסים
  • Gaudí Award for Best Non-Catalan Language Film
  • פרס גאודי לעריכה עריכת הנתון בוויקינתונים
experienceburied.com
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קבוראנגלית: Buried) הוא סרט מתח ספרדי-אמריקאי (דובר אנגלית) שיצא לאקרנים בספטמבר 2010. את הסרט ביים רודריגו קורטס, ומככב בו ראיין ריינולדס. התסריט נכתב על ידי כריס ספארלינג. "קבור" הוא סיפורו של נהג משאית ואזרח אמריקאי בשם פול קונרוי (מגולם על ידי ריינולדס), אשר אחרי שהותקף, מוצא את עצמו קבור וחי בארון קבורה מעץ. ברשותו מצת זיפו, טלפון נייד מסוג בלקברי, בקבוק, פנס, סכין, סטיקלייטים ועט. הסרט כולו צולם בספרד.

מאז הפרמיירה בפסטיבל הסרטים סאנדנס, הסרט זכה לתשבחות ולביקורות חיוביות.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט "קבור" מיוחד בכך שכל האירועים והסיפור בו מתרחשים בתוך ארון קבורה. ב־23 באוקטובר 2006, פול קונרוי, אזרח אמריקאי, נהג משאית העובד בעיראק, מתעורר ומוצא את עצמו קבור בארון עץ. הוא כפות עם מחסום לפיו כאשר ברשותו מצת זיפו, עט ומכשיר טלפון נייד מסוג בלקברי. למרות שאין לו מושג בהתחלה כיצד הוא הגיע לשם, הוא מתחיל להרכיב את הפאזל אודות מה שקרה לו. הוא נזכר שטרוריסטים ארבו לו ולנהגי משאית נוספים, שגם הרגו את הקולגות שלו. הוא הוכה באמצעות אבן לראשו והתעלף. הוא מקבל שיחת טלפון מהחוטף שלו, ג'אביר, הדורש ממנו שישלמו עבורו כופר של חמישה מיליון דולר עד לשעה 9 באותו ערב, אחרת הוא יוותר בארון למות.

קונרוי מתקשר למשרד המדינה בארצות הברית, ושם אומרים לו שבהתאם למדיניות הממשל לא לשאת ולתת עם טרוריסטים, הם לא ישלמו את הכופר, אך כן ינסו לחלץ אותו משביו. הם מקשרים אותו עם דן ברנר, ראש הקבוצה לשחרור בני ערובה. ברנר אומר לקונרוי שהם עושים את מירב המאמצים על מנת לאתר אותו. החוטף מתקשר לקונרוי שוב ודורש ממנו לעשות סרטון כופר כאשר הוא מאיים עליו שיוציא להורג את אחד מחבריו נהגי המשאית ששרדו את ההתקפה. קונרוי מתעקש שאיש לא ישלם עבורו את הכופר בגובה חמישה מיליון דולר, כך שהחוטף מסכים להוריד את סכום הכופר למיליון אחד בלבד. למרות שיתוף הפעולה שלו ויצירת סרטון הוידאו, החוטפים של קונרוי מוציאים להורג את אחת מחבריו ושולחים לו את ההקלטה על כך, בה הוא צופה באימה. זמן קצר לאחר מכן, הוא שומע פיצוצים מרחוק, המרעידים את האזור והפוגעים בארון הקבורה שלו, כך שלאט לאט מתחיל לחדור אליו חול מבחוץ ולמלא אותו. קונרוי ממשיך לנסות ולהתקשר באופן אקראי, בין היתר לסוכן ברנר, כאשר הוא סקפטי בקשר להבטחות הסיוע שלו. הסוכן מספר לו על מרק וואיט בן ה-26 שחולץ ושהיה שבוי באופן דומה שלושה שבועות קודם לכן, ושכעת הבחור נמצא חופשי, שמח וטוב לבב בחיק משפחתו. בהמשך, קונרוי מקבל שיחת טלפון מהמעסיק שלו, המודיע לו שהוא מפוטר מעבודתו כתוצאה מכך שניהל קשר רומנטי אסור עם אחת הקולגות שלו (האחת שהוצאה להורג מוקדם יותר), כך שהוא ומשפחתו לא יזכו לקבל את ההטבות וכספיי הפיצויים המגיעים לו ושאותם הרוויח במשך שנות עבודתו בחברה זו. הסוכן ברנר מתקשר אליו שוב ומסביר לו שהפיצוצים שפגעו בארון הקבורה שלו, היו בעצם התוצאה של הפצצות מטוסיי F-16 ושחוטפיו כנראה נהרגו. קונרוי מתחיל לאבד תקווה ועושה צוואה בצורת סרטון וידאו אחרון, בו הוא מוריש לבנו את כל בגדיו ולאשתו את כל חסכונותיו. החוטף ג'אביר שוב מתקשר אליו ודורש מקונרוי לצלם בווידאו כיצד הוא כורת את אצבעו. הוא מאיים על משפחתו אשר במישיגן, ומספר שאיבד את כל ילדיו. קונרוי נענה לשיחה ומצלם את עצמו כורת לעצמו את אחת מאצבעותיו ושולח את הווידאו לג'אביר. זמן קצר לאחר יצירת סרטון הווידאו, הטלפון מצלצל שוב. קונרוי מתחיל לשמוע אתי חפירה ופעולות הסחה. הקולות ברורים יותר ויותר האומרים לו לפתוח את ארון הקבורה שלו. מתברר שהוא כנראה מדמיין והוזה את כל המפגש הזה.

לאחר מספר דקות, הסוכן ברנר שוב מתקשר ומודיע לקונרוי שהוא וצוותו איתרו את מיקומו ונוסעים למצוא אותו. אז מתקשרת אשתו של קונרוי לינדה בעוד הוא מנתק את השיחה עם ברנר. היא בוכה ומתחננת ממנו להבטיח לה שהוא ישוב הביתה. הוא מבטיח אך מנתק בגלל הצורך לענות לשיחה נכנסת נוספת. ברנר מדווח לו שהם מצאו את האתר בו הוא קבור. הקבוצה מתחילה לחפור לכיוון ארון קבורה אך קונרוי לא שומע שום קולות חפירה. כשהם פותחים את הארון, מתגלה לנגד עיניהם העובדה שמדובר בארונו של מארק וואיט ולא של קונרוי, המעיד על כך שמארק וואיט מעולם לא שוחרר משביו. קונרוי מתחיל לבכות תוך כדי שהוא מבין שהוא לא יחולץ משביו. החול ממשיך למלא את הארון תוך כדי שהוא מתחיל להיחנק. הדבר האחרון שהוא שומע זה את הסוכן ברנר חוזר ואומר "אני מצטער פול, אני מצטער." והמסך מחשיך.

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט זכה לציון 87% באתר הביקורות Rotten Tomatoes, בהתבסס על 151 ביקורות (131 מתוכן "טריות", בעוד 20 מתוכן "רקובות"). האתר מציין את העובדה שהסרט "דחוס" במידה לא מבוטלת של דרמה האוחזת בצופה, דרך רמה גבוהה של קלאוסטרופוביה המופגנת בתוכו. קבור הוא סרט מורט עצבים המביא לידי ביטוי את כישרונו המיוחד של השחקן ראיין ריינולדס.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן שם הדמות הערות
ראיין ריינולדס פול קונרוי בתפקיד נהג משאית ואזרח אמריקאי המוצב בעיראק
חוזה לואיס גרסייה ג'אביר בקולו בלבד - בתפקיד החוטף
רוברט פטרסון דן ברנר בקולו בלבד - ראש הקבוצה לשחרור בני ערובה
סטיבן טופולובסקי אלן דבנפורט בקולו בלבד - מעסיקו של קונרוי
סמנתה מטיס לינדה קונרוי בקולה בלבד - בתפקיד אשתו של קונרוי
איבנה מיניו פאמלה לוטי בקולה בלבד
וורנר לוגלין מריאן קונרוי בקולה בלבד
אריק פלדינו האריס בקולו בלבד - הסוכן המיוחד האמריקאי

זכיות בפרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרס קטגוריה מועמד תוצאה
פרס על שם אנטוני גאודי עריכה רודריגו קורטס זכייה
פרס על שם אנטוני גאודי פרס על הסרט הטוב ביותר בשפה הלא קטלנית אדריאן גרה, פיטר ספרן זכייה
פרס על שם פרנסיסקו דה גויה עריכה רודריגו קורטס זכייה
פרס Fangoria Chainsaw השחקן ראיין ריינולדס זכייה
פרס Strasbourg European Fantastic

Film Festival

הסרט האירופאי הטוב ביותר אדריאן גרה, פיטר ספרן זכייה

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]