קבר שיינלינג

קבר שיינלינג
קבר שיינלינג. בחזית, הבימה עליה ניצב בעבר ארמון לינגאן ובהמשך מגדל הנשמות על העיר הריבועית מוקפת החומה, ומאחוריה תל הקבורה הראשון המיוער
קבר שיינלינג. בחזית, הבימה עליה ניצב בעבר ארמון לינגאן ובהמשך מגדל הנשמות על העיר הריבועית מוקפת החומה, ומאחוריה תל הקבורה הראשון המיוער
קבר שיינלינג. בחזית, הבימה עליה ניצב בעבר ארמון לינגאן ובהמשך מגדל הנשמות על העיר הריבועית מוקפת החומה, ומאחוריה תל הקבורה הראשון המיוער
אתר מורשת עולמית
האתר הוכרז על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית תרבותי בשנת 2000, לפי קריטריונים 1, 2, 3, 4, 6
חלק מתוך קברים קיסריים של שושלות מינג וצ'ינג עריכת הנתון בוויקינתונים
הערות חלק בהכרזה המקורית על אתר קברים קיסריים של שושלות מינג וצ'ינג
מידע כללי
סוג מאוזוליאום עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום Zhongxiang City עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הרפובליקה העממית של סיןהרפובליקה העממית של סין סין
מידות
שטח 87.6 הקטאר עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 31°12′56″N 112°38′09″E / 31.215429°N 112.635709°E / 31.215429; 112.635709
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קבר שְׂייֵנְלִינְגסינית: 显陵, בפין-יין: xiǎnlíng) הוא המאוזוליאום של הנסיך ג'וּ יוּאוּיְוֵּ'אן משושלת מינג ואשתו, השוכן בנפה העירונית ג'ונְגְשְׂיָאנְג (鐘祥, פין-יין Zhōngxiáng) במחוז חוביי, כ-7.5 קילומטרים צפונית מזרחית למושב הנפה וכ-1,000 קילומטרים דרומית מערבית לבייג'ינג בירת סין.

בשנת 2000 הכריז ארגון אונסק"ו על אתר המורשת העולמית קברים קיסריים של שושלות מינג וצ'ינג, שכולל את קבר שיינלינג ואת קברי צ'ינג המזרחיים וקברי צ'ינג המערביים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דיוקנו של ג'וּ יוּאוּיְוֵּ'אן

ג'וּ יוּאוּיְוֵּ'אן (朱祐杬, בפין-יין: Zhū Yòuyuán) נולד ב-1476 כבנו הרביעי של הקיסר צ'נגחווה, הקיסר השמיני בשושלת מינג. אביו העניק לו את התואר הנסיך שיאן (獻). ב-1494 הוא קיבל אחוזה פיאודלית באָנְלוּ (ג'ונְגְשְׂיָאנְג של ימינו) שם חי עד יום מותו ב-1519. הוא נקבר כנסיך בהרי סונגלין הסמוכים לג'ונְגְשְׂיָאנְג. מעמדו השתנה לאחר מותו עקב הנסיבות. אביו הקיסר מת בשנת 1487 ובנו הבכור (אחיו החורג של ג'וּ יוּאוּיְוֵּ'אן) הוכתר כקיסר מינג התשיעי בשם חונגג'ה. חונגג'ה מת ב-1505 ובנו היחיד הוכתר כקיסר מינג העשירי בשם ג'נגדה. ג'נגדה מת ב-1521 ומותו גרם למשבר משום שהוא היה נטול ילדים. האדם הבא בסדר הירושה היה ג'וּ חוֹאוּצונְג, בנו בן ה-14 של ג'וּ יוּאוּיְוֵּ'אן שמת כאמור שנתיים לפני כן. הוא נלקח מג'ונְגְשְׂיָאנְג לבייג'ינג והוכתר כקיסר מינג האחד עשר בשם ג'יאג'ינג (שלט מ-1521 ועד 1567).

למרות התנגדות נמרצת של אנשי חצרו הייתה אחת מפעולותיו הראשונות להכריז על אביו המת כקיסר בשם גונְגְזְ'ווֵיְשְׂייֵן וב-1524 הוא הורה לפיכך להפוך את קברו מקבר נסיך לקבר של קיסר, על בסיס המבנה של קברי שושלת מינג ליד בייג'ינג, ושינה את שם הקבר לשְׂייֵנְלִינְג. ב-1532 הושלמה הבנייה מחדש של הקבר. ב-1538 מתה אמו של ג'יאג'ינג והוא הורה לקברה כקיסרית גָ'אנְגְשֶׁנְג יחד עם אביו בתל קבורה נפרד. הקיסר הורה להרחיב את מערך הקברים, עבודה שבוצעה בין 1556 ל-1559 ושיפוצים נוספים בוצעו ב-1566.

ב-1642 שרף לִי דְזְה-צֶ'נְג, מורד סיני שעמד בראש צבא איכרים, חלק ממבני העץ של מתחם הקברים. שנתיים אחר-כך הביס לי את הקיסר האחרון של שושלת מינג ונכנס לבייג'ינג, אלא שתקופת שלטונו הייתה קצרה והמאנצ'ו שפלשו ממנצ'וריה הביסו אותו ועלו לשלטון בסין כשושלת צ'ינג. השליטים החדשים דאגו בתקופתם לשמור על המתחם ומצויה בתחומו אסטלת אבן ובה התחייבות הפקידות המקומית לשמור על המקום.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

מפה סכמטית של האתר

אתר המורשת העולמית משתרע על שטח של 1,830 דונם, כשהוא נסמך על הר סונגלין (松林山) מצפון, כשאתר הקבורה עצמו מכסה 520 דונם, והוא מוקף באזור חיץ המשתרע על שטח של 2.2 קמ"ר. זהו מתחם הקבר הגדול ביותר בין קברי הקיסרים משושלת מינג.[1] הנהר גְ'יוֹצ'וֵּ'ה (九曲河, בפין יין jiǔqǔ hé, מילולית "נהר תשעת הפיתולים") מתפתל דרך המאוזוליאום. מסלולו מלאכותי, לאורכו נבנו תשעה סכרים וגדותיו מחופות בלבנים. את אתר הקבורה מקיפה חומה בגובה 6 מטרים ובעובי 1.6 מטרים והיקפה 4,730 מטרים, שצורתה הכללית דומה לבקבוק. המתחם כלל מעל ל-30 מבנים מפוארים, אלא שמרביתם נשרפו כאמור ב-1642 ומרובם נותרו יסודות או חורבות.[1]

המבנים הבולטים (מדרום לצפון) הם:

  • השער האדום הגדול החדש – זהו גם שער הכניסה הראשי למתחם הקבר. השער צמוד לאגם מים קטן המכונה אגם ההנצחה החיצוני. האגם מלאכותי, אבל הוא מבוסס על אגם טבעי קטן קודם. רוחב השער 18.5 מטרים, עומקו 8 מטרים, הוא מחופה ברעפים, ויש בו שלוש כניסות. משני צדדיו מתחילה חומה שמקיפה את כל האתר. לפני הכניסה שתי אסטלות בהן כתובת ובה ההוראה שרוכבים חייבים לרדת מסוסיהם.
  • גשרים קיסרים - שלושה גשרים מקבילים מעל הנהר גְ'יוֹצ'וֵּ'ה.
  • השער האדום הגדול הישן – שער הכניסה הראשי המקורי למתחם הקבר. בדומה לשער החדש רוחבו 18 מטרים, עומקו 7.8 מטרים והוא מחופה ברעפים, ויש בו שלוש כניסות. משני צדדיו מתחילה חומה המתחברת לחומה ההיקפית. מכאן מתחילה שדרת עצי אורן המובילה אל תל הקבורה המכונה נתיב הנשמות או "הדרך הקדושה".
  • ביתן אסטלת המצוינות – מבנה ריבועי שאורכו ורוחבו 18.3 מטרים על שטח של 334 מטרים רבועים. בו היה הגג (שלא שרד) מקורה במקור ברעפים בעל מזחילה כפולה. במרכז המבנה אסטלה גדולה על גב צב בעל ראש דרקון (בסינית בִּישִׂי) שבה כתובת חקוקה המהללת את הקיסר הקבור באתר.
  • גשרים קיסרים - שלושה גשרים מקבילים מעל הנהר גְ'יוֹצ'וֵּ'ה. נמצאים במרחק של 63 מטרים, לפני ואחרי ביתן אסטלת המצוינות.
  • עמודי הקורבן – עמודי אבן משושים בגובה 12 מטרים מגולפים ועל ראשם מגולפים דרקונים.
  • פסלי אבן – בקטע זה של נתיב הנשמות יש 12 זוגות של פסלי אבן של חיות ובני אדם במרחקים קבועים הכוללים: אריות, שְׂיֵאגָ'אי (xiezhai - חיה מיתולוגית סינית שלה קרן אחת), גמלים רובצים, פילים רובצים, סוסים עומדים וסוסים רובצים, שני זוגות של מצביאים, וזוג של פקידי חצר.
  • שער הדרקון והפניקס – שלושה שערים בחומה העשויה לבנים מזוגגות עם דמויות דרקון ופניקס ומקורה ברעפים מזוגגים. כל שער בנוי מקורה מעוטרת הנסמכת על שני עמודים. בכל בסיס של קורה רובץ פסל חיה קדומה שואגת. מצדי השער חומה מקורה ברעפים צהובים.
  • גשרים קיסרים - מיד לאחר שער הדרקון והפניקס חוצה הדרך שלושה גשרים מקבילים, נמתחת בעקלתון לאורך 290 מטרים, וחוצה את שלושת הגשרים המקבילים האחרונים מעל הנהר גְ'יוֹצ'וֵּ'ה.
  • אגם ההנצחה הפנימי - בריכת מים עגולה בקוטר של 33 מטרים שדפנותיה וקרקעיתה מחופים באבן ירוקה.
  • שער לונְגאֶן - מבנה הכולל שלושה חדרים בשתי שורות. על חזית השער חרותים באבן ענפים מתפתלים ובעורפו דרקונים כפולים.
  • ארמון לונְגאֶן (隆恩殿 - "החסד הבולט") - היה המבנה המרכזי במתחם הקבר. המבנה שכן על בימת שיש המוקפת מעקה מעוצב, שרק היא נותרה. המבנה כלל חמישה חדרים בשלוש שורות והוא חופה ברעפים זהובים מזוגגים. הארמון שימש לביצוע פולחנים.
  • העיר הריבועית (方城) - בימה ריבועית שאורך כל אחד מצלעותיה 22.2 מטרים. אל הבימה מובילים שלושה גרמי מדרגות. על הבימה שני ביתנים קטנים המכילים אסטלות ומגדל הנשמות.
  • מגדל הנשמות (Ming lou) - ניצב על העיר הריבועית אורכו ורוחבו 17 מטרים והוא מחופה ברעפים זהובים מזוגגים. בתוך המגדל אסטלה ובה חקוקה הכתובת "קברו של הקיסר גונְגְזְ'ווֵיְשְׂייֵן משושלת מינג".
  • מכלול הקבורה - המכלול, הכולל שני תלי קבורה המכונים בָּאוצֶ'נְג (Baocheng – עיר האוצר) שכל אחד מהם מוקף חומה, שוכן מאחורי מגדל הנשמות. בכל אחד מחומות תלי הקבורה יש 16 מרזבים בדמות דרקונים שנועדו לנקז את המים מהתלים. צורת התל הראשון סגלגלה, אורכו 125 מטרים מצפון לדרום ורוחבו 112 מטרים ממזרח למערב. ארמון הקבורה הקבור מתחת לתל נבנה ב-1519. בין התל הראשון לשני מובילה דרך המכונה גזוזטרת הירקן ברוחב 11.5 מטרים ובאורך 40 מטרים. התל השני הוא עגול וקוטרו 110 מטרים. הארמון התת-קרקעי שבתוכו נבנה ב-1539 ובו קבורה אימו של ג'יאג'ינג הקיסרית גָ'אנְגְשֶׁנְג. לא ניתן לבקר בקברים עצמם שכן אלו לא נחפרו מעולם.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קבר שיינלינג בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]