קוובנז'ניי ווליס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף קוונז'יין וואליס)
קְווָבֶנְזֵ'נֵיי ווֹלִיס
Quvenzhané Wallis
לידה 28 באוגוסט 2003 (בת 20)
הוּמָה (אנ') שבלואיזיאנה
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-2012
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קְווָבֶנְזֵ'נֵיי ווֹלִיס[1]אנגלית: Quvenzhané Wallis; נולדה ב-28 באוגוסט 2003) היא שחקנית קולנוע וסופרת אמריקאית. בשנת 2012, היא כיכבה בתור האשפאפי בסרט הדרמה "חיות הדרום הפראי", עליו הייתה מועמדת לפרס האוסקר לשחקנית הטובה ביותר, והפכה ווליס בת ה-9 לשחקנית הצעירה ביותר בהיסטוריה שקיבלה מועמדות לפרס אוסקר, כמו גם לשחקנית הראשונה ילידת המאה ה-21 שהייתה מועמדת לפרס. היא כיכבה בתור אנני בנט בעיבוד של המחזמר "אנני" ב-2014, עליו קיבלה מועמדות לפרס גלובוס הזהב לשחקנית הטובה ביותר בסרט - קומדיה או מחזמר.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ווליס נולדה בעיר הוּמָה (אנ') שבלואיזיאנה לקולינדריה (לבית ג'קסון), מורה ולוונג'י ווליס האב, נהג משאית. יש לה שלושה אחים גדולים; אחות ושני אחים.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כשהייתה בת חמש שיקרה ווליס לגבי גילה כדי לקבל את התפקיד הראשי של הילדה האשפאפי בסרט "חיות הדרום הפראי", משום שהתפקיד הוגבל להיות מגיל שש. היא שבתה את ליבו של במאי הסרט בן זייטלין, וגברה על כ-4,000 ילדות שהתמודדו על התפקיד. ווליס זכתה להצלחה מסחררת על הופעתה, ובשנת 2013 עשתה היסטוריה כאשר הועמדה על ידי חברי האקדמיה האמריקאית לקולנוע לפרס אוסקר לשחקנית הטובה ביותר. ווליס בת ה-9 הייתה לשחקנית הצעירה ביותר בהיסטוריה שזכתה למועמדות לפרס אוסקר, לשחקנית הילדה האפרו-אמריקאית הראשונה שהייתה מועמדת לפרס זה, וכן לשחקנית הראשונה ילידת המאה ה-21 שהייתה מועמדת לפרס.

ווליס שיחקה גם בתפקיד הילדה מרגרט נורת'אפ בסרט "12 שנים של עבדות". בשנת 2014 כיכבה בתפקיד הראשי בסרט "אנני" - גרסה מחודשת לסרט "אנני" משנת 1982, לצד השחקנים קמרון דיאז, בובי קנאבלי, רוז ביירן, וג'יימי פוקס. באותה שנה דיבבה בסרט האנימציה "הנביא", המבוסס על הספר "הנביא" שכתב ג'ובראן ח'ליל ג'ובראן.

בשנת 2016 דיבבה בסרט המצויר "טרולים". בשנת 2019 החלה לגלם את דמותה של קיירה בסדרת הטלוויזיה "שחור-כזה", בעונתה השישית שעלתה בספטמבר.

בשנת 2021 החלה ווליס לגלם את קריסטל ג'ארט, דמות מרכזית בסדרה הדרמה "Swagger" מבית אפל TV פלוס.

ספרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2017 פרסמה ווליס את ספרה הראשון; "A Night Out with Mama". ב-19 ביוני 2018 הוציאה את ספרה השני: "Shai & Emmie Star in Break an Egg!"; ב-9 באוקטובר 2018 הוציאה את הספר השני בסדרה "Shai & Emmie Star in Dancy Pants!", וב-15 בינואר 2019 שחררה את השלישי בסדרה: "Shai & Emmie Star in To the Rescue!"; כולם יצאו תחת הוצאת הספרים סיימון אנד שוסטר.

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה סרט תפקיד הערות
2012 חיות הדרום הפראי האשפאפי
2013 12 שנים של עבדות מרגרט נורת'אפ
2014 אנני אנני בנט סטאקס
הנביא אלמיטרה דיבוב
2015 אבות ובנות לוסי
2016 טרולים הארפר דיבוב
TBA Breathe זורה

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה סדרה תפקיד הערות
2019 שחור-כזה קירה 5 פרקים
2021 - הווה Swagger קריסטל ג'ארט תפקיד ראשי; 10 פרקים
2022 סיפורי אימה אמריקאים ביאנקה פרק: "Bloody Mary"
TBA Dora the Explorer אלזאיה טורס סדרת אנימציה עתידית של פרמאונט+

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קוובנז'ניי ווליס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]