קוזמו קריימר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קוזמו קריימר

קוזמו קריימראנגלית: Cosmo Kramer) הוא דמות בסדרה "סיינפלד" המגולמת על ידי מייקל ריצ'רדס (על תפקידו בסדרה זכה ריצ'רדס בשלושה פרסי אמי לבידור בפריים טיים). ההשראה לדמות היא שכנו של לארי דייוויד, מיוצרי הסדרה, אדם בשם קני קריימר.

קוזמו קריימר הוא אדם גבוה, בעל שיער פרוע, הנוהג ללבוש באופן כמעט קבוע מכנסיים הקטנים ממידותיו. קריימר מכונה בדרך כלל בשם משפחתו, ונחשב לדמות בעלת התנהגות מוזרה, בוטה אך משעשעת. באופן לא אופייני לסדרה, המבוססת ברובה על הומור מילולי, משתמש ריצ'רדס באופן קבוע גם בהומור סלפסטיק. מתוך קטעי הסלפסטיק, אחד המפורסמים הוא אופן כניסתו הקבוע של קריימר לדירתו של ג'רי, בה הוא פותח את דלת הדירה במהירות ומחליק לתוכה בעודו מחזיק בדלת.

עד לעונה השישית, שמו הפרטי של קריימר לא היה ידוע. ברגע ששמו המלא נחשף, בפרק "ההחלפה", על ידי אמו, באבס קריימר, דמויות שוליות החלו לקרוא לו "קוזמו", אך הקבוצה הראשית המשיכה לכנותו "קריימר".

מכיוון שנראה שהוא מובטל נצחי (מלבד כמה דוגמאות נדירות), הוא מעורב תכופות ברקיחת מזימות, לרוב מטופשות, שמטרתן להניב לו כסף, ורוב ההמצאות הן שלו. בהיותו אחד מהדמויות הכי פופולריות בסדרה, הוא לעיתים קרובות מכונה "דמות האקשן" שמושכת את תשומת לב הקהל באמצעות התנועות המצחיקות ויוצאות הדופן שלה. באחד הפרקים קריימר מכונה "דביל היפסטר" (Hipster Doofus). בניגוד לדמויות האחרות, מוזרותו הובילה אותו להיות זה שכמעט תמיד אומר את האמת בפרצוף. הוא חבר טוב של ניומן, בנוסף למגוון רחב (רובו אינו מופיע בסדרה) של מכרים ושותפים מפוקפקים, ביניהם לומז ובוב סקמנו.

מקור ההשראה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההשראה לדמות הייתה שכנו של לארי דייוויד, קני קריימר. בפרק הפיילוט הדמות של קריימר נקראת "קסלר", מכיוון שלארי דייוויד חשש שקני קריימר ינצל את העובדה שהדמות מכונה על שמו. אך לאחר צילום הפיילוט ג'רי סיינפלד, שאהב את השם "קריימר", התעקש להחזיר לדמות את שמו המקורי של זה שעליו היא מבוססת. בהמשך התברר שחששותיו של לארי דייוויד היו מבוססים, וקני קריימר פתח סיורים ומופעים בהם הוא מספר את סיפורי הרקע לחלק מעלילותיו של קוזמו קריימר. "מסע המציאות של קריימר" שערך קריימר בחיים האמיתיים נכנס לסדרה כשבעונה השמינית בפרק "The Muffin Tops" קריימר מנהל סיור מקביל בשם "מסע המציאות של ג'יי פיטרמן".

בפרק "הבגידה" (The Betrayal), מוסבר כי שמו של קריימר מפרק הפיילוט היה רק טעות דפוס על תיבת הדואר שלו.

תכונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריימר תכונות מנוגדות רבות. בדרך כלל הוא רדוד, קשוח ואדיש. מהצד השני, הוא לעיתים חברותי, אכפתי ויוצא מגדרו כדי לגרום לחבריו לעזור לאחרים ולעשות את הדבר הנכון גם אם אינם רוצים בכך. קריימר ידוע בשל כנותו הקיצונית וחוסר הטאקט שלו, בפרק The Nose Job הוא אומר לחברתו של ג'ורג' שהיא זקוקה לניתוח אף.

במקום להיחרד ממנו, בסופו של דבר רוב האנשים מודים לקריימר על הגינותו. קריימר לעולם לא מסתבך כתוצאה מכך, אבל חבריו כן. הוא גם מכניס את חבריו לצרות בכך שהוא אומר להם לבצע מעשים לא חוקיים כמו לחנות בחניית נכים (The Handicap Spot) או להשתין בחניון ציבורי (The Parking Garage).

קריימר הוא כנראה האדם הכי חברותי בחבורה (ג'ורג', ג'רי ואיליין) ונראה כאילו יש לו הכי הרבה חברים, חלקם מאוד מוזרים, כמוהו אם לא יותר. אחד מהם הוא בוב סאקאמנו ולומז, דמויות שמוזכרות הרבה פעמים במהלך הסדרה אבל לא נראו לעולם. גם ניומן חבר של קריימר ולמרות שנראה שהם נכנסים לריבים רבים, ניומן לקח חלק ברבים מהרעיונות של קריימר לעשיית כסף.

קריימר חביב על הוריו של ג'רי: הוא מתקשר אליהם פעם בשבוע ואפילו גר איתם תקופה קצרה באותה קהילה בפלורידה. הוא לקח חלק בתוכנית של אבא של ג'ורג' לייצור חזיות לגברים (The Doorman).

קריימר ידוע באימוץ הצד הנגדי ופילוסופיות הפוכות ודחיית כל התנהגות חברתית מקובלת ועובדות מבוססות. לדוגמה, הוא פעם טען שחייבים לאכול לפני ניתוח כי "צריך כוח", למרות שאסור לאכול לפני ניתוח מסיבות רפואיות. הוא גם מתנגד נלהב לברית מילה.

בילדותו קריימר הוטרד מינית על ידי איש מבוגר (הטיול, עונה 4-פרק 2)

בפרק "האופרה", הוא מודה שהוא סובל מפחד מליצנים.

קריימר ידוע ביותר בתוכנית בשל הכניסה המיוחדת שלו לדירתו של ג'רי (דוחף את הדלת ומחליק פנימה).

פעם, לאחר שג'ורג' שמע שקריימר הלך ל"מחנה פנטזיה", הוא טען שכל חייו של קריימר הם מחנה פנטזיה. "אנשים צריכים לשלם 2,000 דולר כדי לחיות כמוהו לשבוע. לא לעשות כלום, לטבוע בכסף, לגנוב אוכל מהשכנים שלך, ולעשות סקס מבלי לצאת לדייטים. זה מחנה פנטזיה".

התוכניות של קריימר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפרק The Strike, מתברר שקריימר עובד בחברת ב-H&H Bagels, אך הוא עומד בראש איגוד עובדים ששבת במשך עשור. הארגון הפסיק את השביתה לאחר ששכר המינימום בניו-יורק הגיע להיות זה שדרש קריימר ממעסיקו (קריימר עדיין הרגיש שהשביתה הייתה הצלחה), וקריימר נאלץ לחזור לעבוד. הוא עבד שם בפרק זה בלבד ובמהלכו הוא פוטר. בזמן שעבד בחנות הבייגלה הוא שבת שוב בגלל שהכריחו אותו לעבוד ב"חגיגוס", חג שהומצא על ידי פרנק קוסטנזה אביו של ג'ורג' קוסטנזה. זאת העבודה המסודרת היחידה שהייתה לקריימר במהלך הסדרה.

בפרק "The Muffin Tops" הוא מזכיר שעבד פעם בתור מציל (כשהוא מסביר לג'רי מדוע גילח בעבר את חזהו). הוא גם עבד פעם אחת בחנות בתור סנטה קלאוס עד שפוטר כי הפיץ תעמולה קומוניסטית לילדים צעירים. בפרק The Bizarro Jerry הוא עובד במשרד, עד שהתגלה כי אין לו שום השכלה עסקית והדוחות שלו הם פשוט ג'יבריש.

לקריימר יש הרבה דרכים להרוויח כסף, כולל הימורים, עבודה במספר פרויקטים תיאטרליים, משחק חולה בבתי ספר לרפואה, הוא הוציא לפועל רעיון של "ספר שולחנות קפה" - ספר על שולחנות קפה של אנשים מפורסמים, שהופך בעצמו להיות שולחן קפה (רגליים נשלפות ממנו ויש תחתיות לכוסות על הכריכה). כמו כן, קריימר עשה קצת כסף גם כ"שחקן" במסדר זיהוי (ואף זוהה כפושע על ידי קבצן שאיתו נקלע לסכסוך).

קריימר היה שותף גם בכמה תביעות נגד אנשים וחברות. הוא זכה באחת התביעות נגד חברת קפה, אותה תבע על כך שהגישה לו קפה חם מדי, ובאחת נגד חברת טבק שמוצריה גרמו לו להזדקן בטרם עת (הפיצוי - שלט חוצות ענק עם תמונתו של קריימר מעשן).

באחד הפרקים, קריימר מבכה על כך שלא קיבל שום קרדיט על ספר מצליח שכתב ג'יי פיטרמן אודות ביש המזל של קריימר עצמו. אז הלך קריימר להתעמת עם פיטרמן באירוע חתימה על ספריו, אבל גורש מהחנות מיד. אז קריימר הכריז על עצמו כעל "פיטרמן האמיתי" והקים את The Real Peterman Reality Bus, אוטובוס שהסיע מעריצים לסיבוב במקומות שפגעו בפיטרמן האמיתי. הסיור עלה 37 דולרים וחצי וכלל פיצה, בייגלה וחטיף "שלושת המוסקטרים".

קריימר חסך כסף על ידי לקיחת פריטים מג'רי, בעיקר אוכל. דירתו של ג'רי היא ביתו השני של קריימר. יש לו מפתח משלו לדירה, בפרק הפיילוט דופק קריימר על דלתו של ג'רי, ולאחר מכן הוא תמיד נכנס בלי לדפוק. באחד הפרקים התגלה שאולי כל זה באשמתו של ג'רי שאמר בהתחלה כשפגש בקריימר - "אנחנו שכנים, כל מה ששלי, שלך".

המצאותיו של קריימר[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריימר רעיונות רבים להמצאות, רובם מופרכים, לדוגמה:

  • ספר-שולחן קפה על שולחנות קפה. (The Opposite)- הכל היה מוכן אך בסוף החברה נסגרה והספר לא יצא לאור.
  • מכשיר להחלפה מהירה של עניבה (The Stock Tip) - לא יצא לפועל
  • פיצרייה בה אתה מכין את הפיצה בעצמך, רעיון שלא יצא לפועל בגלל מריבה עם שותפו (פאפי).
  • בושם בניחוח חוף ים. הרעיון נגנב מאוחר יותר על ידי קלווין קליין. (The Pez Dispenser) הרעיון זכה, באופן חריג, לאישורו של ג'רי.
  • חזייה לגברים, רעיון שהיה שותף לו גם פרנק קוסטנזה. הרעיון לא יצא לפועל כי האדם לו הציעו להפיק את המוצר שאל את פרנק אם הוא יכול לצאת עם אסטל (אשתו). פרנק התעצבן וביטל את העסקה. (The Couch)
  • מסעדה שמוכרת אך ורק כריכי חמאת בוטנים עם ריבה (Peanut butter & Jelly Sandwich). שום דבר לא יצא מהרעיון הזה. (The Friars Club)
  • קטשופ וחרדל באותו הבקבוק (The Voice)
  • לסלק את כל הרהיטים מהבית ולהחליף אותם במפלסים (The Pony Remark)
  • הובלת נפט במכליות בתוך בלון ענק ("שלפוחית") על-מנת למנוע אסון אקולוגי במקרה של תאונה ימית. המיזם היחיד של "תעשיות קריימריקה".

שמות בדויים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כמו לשלוש הדמויות האחרות, גם לקריימר יש שמות בדויים. ה. א. פניפקר, ד"ר מרטין ואן נוסטרנד ופיטר ואן נוסטרנד הם הנפוצים ביותר. תחת השם ה. א. פניפרקר הוא מתחזה לקונה פוטנציאלי של דירה, רק כדי להשתמש בשירותים שבה. הוא מופיע בשם זה גם כאשר הוא עוזר לאיליין להתנקם בחנות מסוימת על ידי החלפה של תגי מחיר על מוצרים באמצעות "אקדח מחירים".

כד"ר מרטין ואן נוסטרנד הוא מנסה להשיג לאיליין את תיקה הרפואי. הוא משתמש בשם מרטין ואן נוסטרנד גם כאשר הוא הולך להבחן לאודישנים לפיילוט של הסדרה ג'רי לתפקיד עצמו. כמו כן, גם כאשר הבוס של ג'ורג' בא להבדק אצל רופא העור, בפרק The Slicer, הוא מתחזה לרופא (כדי להשיג תמונה שלו ללא חולצה).

הוא משתמש בשם פיטר ואן נוסטרנד גם כדי להחזיר את המעיל שלו מביתו של מישהו אחר.

קריימר גם כונה Assman, לאחר שלקח לוחית רישוי שלא הוזמנה עבורו, עליה הוטבע - ASSMAN. היו לו גם כינויים שחלפו מהר כמו- K-Man ו-Krame. אחד הכינויים שקריימר לא סובל הוא - "טמבל עדכני" (Hipster Doofus), כינוי בו כינתה אותו אישה על כיסא גלגלים איתה יצא, ולפעמים משתמשת בו גם איליין.