זיז (מבנה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף קונזולה)

זיז (או בלועזית קונזולה) הוא קורה המחוברת למבנה בצדה האחד בלבד. בהגדרה הרחבה יותר, כל מבנה או רכיב מבני הרתום בצדו האחד בלבד לקרקע או לשאר המבנה נחשב מבחינה סטטית לזיז, כדוגמת עמוד שחלקו העליון אינו מחובר לדבר. הזיז נחשב למסוים סטטית.

לרוב, נבדלת קורה זיזית מקורה רגילה בכיוון מומנט הכפיפה אשר נוצר בסמכיהן. המומנט בקורה זיזית הוא שלילי לעומת מומנט חיובי הקיים לרוב בקורה רגילה בין שני סמכים[1]. במקרה של עמוד, מגדילה היותו של הרכיב זיז את אורך הקריסה שלו ואת מומנט הכפיפה בבסיסו במקרה של כוחות אופקיים שונים.

סכימת מיקום הפלדה בקורה זיזית מבטון מזוין

השיטות להתמודד עם האתגר ההנדסי שמהווה זיז הן רבות ומגוונות ועשויות להשתלב היטב גם בתכנון האדריכלי. מלבד הגדלת מומנט ההתמד של הקורה, ניתן לתמוך אלמנטים זיזיים כגון מרפסות או חלקי מבנה דומים במוטות אלכסוניים התומכים את קצה הקורה מלמטה על ידי לחיצה או מלמעלה על ידי מתיחה. בשימוש בבטון מזוין לדוגמה מחוזקת הקורה על ידי מוטות פלדה בחלקה העליון שתפקידם להתנגד למאמץ המתיחה הפועל בו.

כדי להקטין את מומנט הכפיפה הנקודתי הפועל בבסיס הזיז ננקטות מספר פעולות אפשריות:

  • ריתום חזק ומאסיבי יותר של החיבור - בהתאם לחומר וטכנולוגיית הבניין.
  • הקטנת עובי הקורה הזיזית ככל שהיא רחוקה יותר מהחיבור. באופן זה קטן המשקל הנישא ומתקבלת צורה אופטימלית מבחינה מבנית ובעלת פוטנציאל אסתטי רב. פעמים רבות משווים שיטה זו לאופן בו בנויים זיזים בטבע, כדוגמת ענפים של עץ או גפיים.
  • הפעלת משקל נגד מצדה השני של הקורה כמנוף.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא זיז בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מהלך המאמצים בקורה משתנה ותלוי בצורת ההעמסה של הקורה ובסוגי סמכיה. למידע נוסף ראו בערכים קורה וכפיפה.