קונסטנטין דוברוג'אנו-גריה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קונסטנטין דוברוג'אנו-גריה
Constantin Dobrogeanu-Gherea
לידה 21 במאי 1855
יקטרינוסלב, אוקראינה, האימפריה הרוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 7 במאי 1920 (בגיל 64)
בוקרשט, ממלכת רומניה עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה סולומון כ"ץ
מדינה רומניה עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה אוניברסיטת חרקוב עריכת הנתון בוויקינתונים
מפלגה Romanian Social Democratic Party עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קונסטנטין דוברוג'אנו-גֶריהרומנית: Constantin Dobrogeanu-Gherea;‏ 18551920), נולד בשם סולומון כ"ץ, הוגה-דעות מרקסיסטי, סוציולוג, מבקר ספרותי ועיתונאי רומני, במוצאו - יהודי יליד אוקראינה. אביו של אלכסנדרו דוברוג'אנו-גריה, ממייסדי המפלגה הקומוניסטית הרומנית.

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

קונסטנטין דוברוג'אנו-גריה נולד במשפחה יהודית בעיר דניפרופטרובסק, באוקראינה (בימים ההם העיר נקראה יקטרינוסלב והייתה באימפריה הרוסית) ונפטר בבוקרשט, רומניה.

קונסטנטין דוברוג'אנו-גריה היה ממנהיגי המפלגה הסוציאליסטית, אדם בעל השפעה רבה ובעל קשרים עם ראשי הסוציאליסטים של תקופתו. דוברוג'אנו-גריה הוא מחברו של הספר המוערך "נאויובג'יזם", עבודה כלכלית-סוציולוגית על מצב האריסים בחקלאות הרומנית. הוא כתב ספרי ביקורת רבים והיה מדובריה הראשיים של התנועה הסוציאליסטית ונושא דגלה בדיאלוגים שהתפרסמו בעיתונות.

לאון טרוצקי אמר על קונסטנטין דוברוג'אנו-גריה: "בין השרים, הדיפלומטים וראשי הערים של רומניה, לא מעטים הם אלה שלמדו את מושגי היסוד שלהם מגראה והם לא היחידים. משנת 1890 גראה הוביל את הדור הראשון של עמלים רומנים אל לימודי המרקסיזם והלניניזם. גראה ורקובסקי היו הראשונים שהובילו מפלגות סוציאליסטיות אל המהפכה הרוסית ויצרו דגם חדש של מפלגה סוציאליסטית".

גראה פרסם שלושה כרכים של ביקורות ספרותיות, היה ממקורביו של יון לוקה קאראג'אלה וכתב מאמר חשוב על הפסימיזם של מיכאי אמינסקו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מאמר של לאון טרוצקי על קונסטנטין דוברוג'אנו-גריה (באנגלית)