קוראים לי בטהובן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קוראים לי בטהובן
Beethoven
בימוי בריאן לבנט עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי ג'ו מדג'וק, מייקל סי. גרוס, איוון רייטמן עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט ג'ון יוז
איימי הולדן ג'ונס
עריכה ויליאם ד גורדין
שלדון קאהן
שחקנים ראשיים צ'ארלס גרודין
בוני האנט
דין ג'ונס
אוליבר פלאט
סטנלי טוצ'י
מוזיקה רנדי אדלמן עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום ויקטור ג'קמפר
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה Northern Lights Entertainment
חברה מפיצה Universal Studios
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 13 באפריל 1992
ישראלישראל17 ביולי 1992
משך הקרנה 87 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט קומדיה, סרט חג המולד, סרט לכל המשפחה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 18,000,000 $
הכנסות 147,214,049 $
הכנסות באתר מוג'ו beethoven
פרסים פרס ג'נסיס עריכת הנתון בוויקינתונים
סרט הבא קוראים לי בטהובן 2 עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קוראים לי בטהובןאנגלית: Beethoven) הוא סרט משפחה קומי אמריקאי משנת 1992, בבימויו של בריאן לבנט ובכיכובם של צ'ארלס גרודין ובוני האנט. הסרט הוא הראשון בסדרת הסרטים "בטהובן" ובזיכיון (אנ').

הסרט נכתב על ידי ג'ון יוז (תחת שם העט "אדמונד דנטס") ואיימי הולדן ג'ונס. עלילת הסרט עוסקת בכלב סן ברנרד בשם בטהובן, כשמו של המלחין לודוויג ואן בטהובן, וקורותיו בבית משפחת ניוטון.

עלילת הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט נפתח בגנבה של גור כלבים מסוג סן ברנרד וקבוצה גדולה של גורים אחרים, מחנות לחיות מחמד. כלב מסוג ג'ק ראסל טרייר, ששמו ספוט, בורח משני הגנבים, וגם גור הכלבים מסוג סן ברנרד בורח ומתגנב לתוך הבית של משפחת ניוטון. אב המשפחה, ג'ורג' ניוטון (צ'ארלס גרודין), לא רוצה לקחת אחריות על הכלב, אך אשתו אליס (בוני האנט) וילדיהם, משכנעים אותו. המשפחה מנסה למצוא שם לכלב החדש שלהם; כאשר ראו שהגור נובח כשהבת הצעירה, אמילי (שרה רוז קאר), מנגנת חלק מהסימפוניה החמישית של לודוויג ואן בטהובן - החליטו בני המשפחה לקרוא לו "בטהובן".

בטהובן הופך לנערץ על ידי הילדים לאחר שהוא עוזר להם להתגבר על בעיות שונות: הוא מפחיד בריונים שהטרידו את טד (כריסטופר קסטיליה), מסייע לרייס (ניקול טום) לדבר עם הילד המקובל בשכבה מארק, ומציל את חייה של אמילי כשהיא נופלת לבריכת השחייה בביתה של הבייביסיטר חסרת האחריות (שעבדה למשך יום אחד, כיוון שאם המשפחה, אליס, רצתה לחזור לעבודה אך ללא הצלחה). למרות זאת, ג'ורג' מחפש תכונות שליליות אצל בטהובן והופך לקנאי יותר כי בטהובן מקבל יותר גילויי חיבה. תסכולו גובר כאשר תעלוליו של בטהובן הרסו את הארוחה שלו יחד עם עמיתיו לעבודה בחברה לטיהור אוויר, בראד (דייוויד דוכובני) וברי (פטרישיה היטון). בראד וברי תכננו לקחת מג'ורג' את הבעלות על החברה, אך רגע לפני שחתם על המסמכים ליפף בטהובן את הרצועה שלו סביב השולחן והכיסאות עליהם ישבו העמיתים והפיל אותם.

המשפחה לוקחת את בטהובן לווטרינר המקומי, ד"ר הרמן ורניק (דין ג'ונס), לבדיקה רפואית ולחיסון שגרתי. הם לא מודעים לכך שד"ר ורניק היה מעורב בניסויים קטלניים בבעלי חיים, ושהוא זה ששכר את שני הגנבים, הארווי (אוליבר פלאט) וורנון (סטנלי טוצ'י), שניסו לגנוב את הכלבים מהחנות בפתיחת הסרט. ורניק נזקק לכלבים בעלי גולגולת גדולה כמו סן ברנרד לניסוי תחמושת, ולכן מנסה לעודד את המשפחה להשאיר את בטהובן במהלך הלילה במרפאה, אך הם מסרבים. הוא משוחח ביחידות עם ג'ורג' וטוען שקיימת חוסר יציבות נפשית בקרב כלבים מסוגים גדולים כמו סן ברנרד, שהופכת אותם למסוכנים לבני אדם; הוא מייעץ לו לערוך תצפיות על בטהובן ולשים לב לכל סימן יוצא דופן.

ורניק מבקר בבית ניוטון, כדי לבחון את המצב הנפשי של בטהובן. הוא מביים "התקפה" של בטהובן: הוא מכה אותו וכתוצאה מכך הכלב קופץ עליו, אך לא נושך אותו. באמצעות דם מזויף, טוען הווטרינר כי בטהובן נשך את זרועו, וכי צריך להרדים אותו, אחרת הוא יגיש תלונה. אמילי ראתה שהווטרינר פגע בבטהובן, ומנסה לשכנע את ג'ורג' להשאיר אותו, אך ג'ורג' לוקח את בטהובן למשרדו של הווטרינר. בדרך לשם, ג'ורג' מגלה חיבה לבטהובן, ונזכר בילדותו, אז אביו לקח את הכלב המשפחתי לווטרינר כדי להרדים אותו והוא מעולם לא סלח לו על כך. ג'ורג' חושש כי ילדיו ישנאו אותו על שלקח את בטהובן, ואכן, כשהוא חוזר הביתה, ילדיו כועסים ועצובים.

מאוחר יותר משוחחת אליס עם ג'ורג' ואומרת שהיא מאמינה לבת שלהם, וכך ג'ורג' והמשפחה נוסעים בחזרה אל הווטרינר כדי לדבר איתו שוב. ד"ר ורניק טוען שבטהובן כבר מורדם, אך ג'ורג' טוען שנאמר לו שזה יקרה רק למחרת. הוא גם מגלה שאין לווטרינר סימני נשיכה על זרועו, ומכה אותו באגרוף. המשטרה לא מתערבת, ובני המשפחה מחליטים לעקוב אחרי הווטרינר. ג'ורג' נכנס בעקבותיו לתוך המחסן שלו, ובמקביל שבטהובן משתחרר מידי הגנבים בזכות הכלב ספוט, שנושך את ד"ר ורניק ומחולל מהומה. אליס מטלפנת למשטרה ופתאום נפלטת ירייה לגנבים. טד נבהל ומחליט לנהוג בעצמו ברכב אל תוך המחסן; הרכב פוגע בשולחן שעליו מונחות הזריקות של הניסויים, והן נופלות לעבר בטנו של ד"ר ורניק ומרדימות אותו. המשפחה משחררת את כל הכלבים שנגנבו, ושולחת אותם לרדוף אחר הגנבים שנמלטו. להקה של כלבי דוברמן השומרים על מגרש הגרוטאות אליו ברחו, מסייעת לתקוף את הגנבים.

ד"ר ורניק ושני הגנבים הפצועים נעצרים על ידי המשטרה. המשפחה מתראיינת למהדורת החדשות בטלוויזיה על האירוע. רייס מקבלת שיחת טלפון ממארק, הילד המקובל בשכבה, שמזמין אותה לפגישה. הסרט מסתיים באיחולי לילה טוב של ההורים לבטהובן, שיושב על מיטתם, ולכל שאר הכלבים ששחררו מהמחסן, שאומצו על ידיהם.

צוות השחקנים הראשי[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן תפקידו בסרט
צ'ארלס גרודין ג'ורג' ניוטון
בוני האנט אליס ניוטון
ניקול טום רייס ניוטון
כריסטופר קסטיליה טד ניוטון
רוז שרה קאר אמילי ניוטון
דין ג'ונס ד"ר הרמן ורניק
דייוויד דוכובני בראד
פטרישיה היטון ברי
אוליבר פלאט הארווי
סטנלי טוצ'י ורנון
לורל קרונין בייביסיטר

הכנסות וביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט גרף הכנסות של 57,114,049 דולר באמריקה הצפונית ו-90,100,000 דולר בשאר המדינות. בסך הכל גרף הסרט בכל רחבי העולם סכום של 147,214,049 דולר.

הסרט זכה לביקורות מעורבות מצד המבקרים. ביקורת המבוססת על 24 ביקורות שנאספו על ידי Rotten Tomatoes, דירגה באופן כללי את הסרט בדירוג של 33%, עם ציון ממוצע של 4.8/10. רוג'ר איברט מאת שיקגו סאן טיימס נתן לסרט שניים וחצי כוכבים מתוך ארבעה וכתב בסקירה שלו: "זה לא הסוג של הבידור שאני מסקר בדרך כלל. אני בתקווה נואשת לסרט חדש על כלב חמוד. וגם אני לא מוצא שום דבר חדש ומיוחד ב"בטהובן", למרות שאני מודה שיוצרי הסרט הבטיחו כלב ראוי לתפקיד הראשי, ושצ'ארלס גרודין, שהוא כמעט תמיד משעשע, ימלא באופן נחמד ואמיתי את תפקיד האבא הממורמר".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קוראים לי בטהובן בוויקישיתוף