קורנד ביף

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קורנד ביף
Corned Beef
מאכלים
סוג מזון, בשר בקר, אוכל משומר עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצא אירלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
מרכיבים עיקריים בשר בקר עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
סנדוויץ' בשר כבוש (קורנביף), המוגש בקרנגי דלי.

קוֹרנְד בּיףאנגלית: Corned beef) הוא מאכל נפוץ במטבח האמריקאי. מאכל זה מורכב מבשר שעובר כבישה במלח, ולרוב נפרס לפרוסות דקות. הניטרט שבתמלחת משווה לבשר מראה אדום עז גם לאחר שבושל.

הביטוי "קורנד ביף" מורכב משתי מילים- המילה Beef משמעותה באנגלית בשר בקר, והמילה קורנד מגיעה מהמילה האמריקאית לגרגירי תבלין שלמים, כמו פלפל שחור, הנקרא באנגלית Pepper corns, וגרגירי מלח גסים, הנקראים לפעמים Salt corns. שני תבלינים אלה בצורתם הגסה נמצאים בתערובת התמלחת שמשמשת לכבישת הבשר.

מקורו של המאכל באירלנד, והוא מוזכר בכתובים כבר במסמכים מהמאה ה-12.[1] המאכל הגיע לארצות הברית ולקנדה עם המהגרים האירים, והפך למאכל פופולרי בארצות אלה, המסמל את מטבחן המקומי, כאשר המאכל נאכל בעיקר ביום פטריק הקדוש. מקורו של המנהג לאכול את המאכל ביום זה, בסוף המאה ה-19. תושבי אירלנד נהגו לאכול ביום פטריק הקדוש צלי בשר חזיר. מאחר שבשר זה היה יקר בארצות הברית, ובשל מעמדם הכלכלי הנמוך של המהגרים, הם החליפו את בשר החזיר בבשר בקר, ובישול המאכל הושפע מהמטבח היהודי של המהגרים היהודים ממזרח אירופה אשר גרו בשכנות אליהם בעיר ניו יורק.

בארצות הברית נאכל הקורנד ביף בארוחות מזנון ומוגש במעדניות כחלק מכריך רובן, שנחשב לאחד הסמלים הן של המטבח היהודי בארצות הברית והן של העיר ניו יורק. ישנה גם גרסה קצוצה המשומרת בקופסאות שימורים, עליה מבוסס הלוף הישראלי. גרסה זו נקראת בארצות הברית בּוּלי בּיף, אך בממלכה המאוחדת דווקא גרסה זו נקראת קורנד ביף והגרסה השלמה והלא משומרת נקראת בשר מומלח, או Salt beef.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קורנד ביף בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]