קיו סקמוטו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קיו סקמוטו
坂本九
לידה 10 בדצמבר 1941
Kawasaki-ku, האימפריה היפנית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 12 באוגוסט 1985 (בגיל 43)
Ueno, יפן עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה 大島 九 עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות יפן עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1958–1985 (כ־27 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה kayōkyoku עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת יפנית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים קפיטול רקורדס, EMI מיוזיק יפן עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Yukiko Kashiwagi עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Hanako Ōshima, Yukiko Maisaka עריכת הנתון בוויקינתונים
www.kyu-sakamoto.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קיו סקמוטויפנית: 坂本 九; נולד בשם היסשי אושימה; ביפנית: 大島 九;‏ 10 בדצמבר 1941 - 12 באוגוסט 1985) היה זמר ושחקן יפני, הידוע מחוץ לגבולות יפן בעיקר בזכות להיטו הבינלאומי סוקיאקי, אותו שר ביפנית. סינגל שיר זה נמכר בלמעלה מ-13 מיליון עותקים והגיע למקום הראשון במצעד בילבורד הוט 100 בארצות הברית.

תולדות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיו סקמוטו נולד ב-10 בדצמבר 1941 בעיר קווסאקי. אביו עבד כפקיד משלוחים בחברה מסחרית. קיו סקמוטו היה הצעיר בין תשעת אחיו ואחיותיו וכינויו היה "קיו", אשר משמעותו תשע. בקיץ 1944, במהלך ההפצצות האוויריות של חיל האוויר האמריקאי על יפן, נמלט אביו עם ילדי המשפחה לבית הורי אשתו אשר חיו בכפר. בקיץ 1949 אוחדה המשפחה ושבה להתגורר בקווסקי. במשבר הכלכלי ביפן, לאחר תום מלחמת העולם השנייה, פוטר אביו ממשרתו ובני הזוג פתחו מסעדה.

בשנת 1956, בעוד קיו תלמיד בבית הספר, התגרשו הוריו על רקע התמכרותו של אביו לאלכוהול ומצוקה כלכלית שאליה נקלעה המשפחה. כל ילדי המשפחה הקטינים נמסרו למשמורת האם ושם משפחתם שונה לשם נעוריה, אושימה. כאשר החל קיו בלימודיו בבית הספר התיכון גבר עניינו במוזיקה והוא החל לנגן בחצוצרה בתזמורת בית הספר. זמן מה אחר כך החל אף לשיר ובחודש מאי 1958, בעודו בן 16, הצטרף כזמר ללהקת פופ יפנית בשם הדריפטרס אשר נוסדה שלוש שנים לפני כן. בעודו בלהקה נקלע לסכסוכים חוזרים עם חבריה לאחר שלא היה מרוצה מתפקידו כזמר שני והוא עזב את הלהקה בנובמבר 1958.

עם תום עבודתו בדריפטרס התמקד לתקופה קצרה בלימודי התיכון, מתוך כוונה להתקבל לאוניברסיטה, אולם כבר בדצמבר 1958 הצטרף ללהקה של חבר כיתתו, היסהיקו לידה, אשר נקראה Danny Iida and Paradise King. קיו החליף את זמר הלהקה הקודם, הוא סיים לימודיו והחל לזכות בהצלחה כזמר. בחודש יוני 1959 חתמה הלהקה על חוזה הקלטות בחברת התקליטים JVC ובאוגוסט 1960 יצא לאור סינגל ראשון של הלהקה, אשר הפך ללהיט גדול ביפן. אף שירים נוספים שהקליטו זכו להצלחה רבה ביפן, בעקבותיה עזב קיו את הלהקה וחתם על חוזה הקלטות, כזמר סולו, בחברת התקליטים טושיבה.

להיטו הגדול[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – סוקיאקי (שיר)

את קריירת הסולו שלו החל קיו בהקלטת שיר אהבה בשם "אצעד ומבטי מעלה" (ביפנית: 上を向いて歩こう). השיר שודר לראשונה בתוכנית בידור של NHK ב-16 באוגוסט 1961. השיר זכה להצלחה גדולה ויצא לאור כתקליטון ויניל אדום ב-15 באוקטובר 1961. הוא עמד בראש מצעד המכירות ביפן באופן רצוף עד לינואר 1962.

הצלחתו של קיו מחוץ לגבולות יפן באה בשנת 1963 לאחר שלואי בנג'מין, בעל חברת התקליטים הבריטית Pye Records ביקר ביפן. לאחר ששמע את השיר מספר פעמים, בנג'מין החליט להביא את הלהיט לאנגליה. כיוון שחשש ששם השיר ביפנית לא יהיה קליט לקהל הבריטי, השם שונה ועתה הוא נקרא סוקיאקי. השם החדש היה קליט, אך בה בעת עדיין נשמע יפני, אף שלא היה לשם זה כל קשר לתוכן השיר.

תחילה יצאה לאור באנגליה גרסה אינסטרומנטלית של השיר ולאחר שהפכה ללהיט באנגליה, פרסמה חברת His Master's Voice את ההקלטה המקורית שהפכה אף היא ללהיט והייתה לסינגל השישי הנמכר ביותר בכל הזמנים של חברה זו. חברת קפיטול רקורדס הוציאה את הסינגל בארצות הברית ומכרה למעלה ממיליון תקליטים. השיר צעד בראש המצעד האמריקאי בין 15 ביוני ל-29 ביוני 1963.

עם הצלחת להיטו סוקיאקי יצא קיו למסע הופעות בינלאומי שהחל בחודש אוגוסט 1963 והסתיים בתחילת 1964. בין השאר ביקר בארצות הברית, גרמניה ושוודיה. בעת שהיה בארצות הברית הוזמן להופיע במספר תוכניות אירוח ובידור בטלוויזיה. סוקיאקי היה שירו היחיד של קיו שהגיע למקום הראשון במצעד הבילבורד הוט 100 האמריקאי. שירו "לילות סין" הגיע בשנת 1963 למקום ה-58 במצעד. אלבומו היחיד שיצא בארצות הברית "סוקיאקי ולהיטים יפנים אחרים", אשר הופק בחברת קפיטול רקורדס, הגיע למקום ה-14 במצעד להיטי הפופ בשנת 1963 ונשאר במצעד במשך 17 שבועות. ב-15 במאי 1964 הוענק לו אלבום זהב על ידי התאחדות חברות התקליטים האמריקנית, בטקס שנערך ביפן.

אחרי סוקיאקי[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך אולימפיאדת טוקיו, בקיץ 1964, הופיע בתוכנית אירוח שוודית אהודה אשר שודרה בשידור ישיר מטוקיו. בשנת 1968 הופיע יחד עם השידאי נקמורה בתחרות זמר בינלאומית, Festival Internacional da Canção, שנערכה בריו דה ז'ניירו בברזיל עם השיר "סיונרה, סיונרה".

בשנת 1971 התחתן קיו עם השחקנית היפנית יוקיקו קשיווגי ולזוג נולדו שתי בנות.

מותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-12 באוגוסט 1985 נהרג קיו סקמוטו בהתרסקות מטוס בטיסה 123 של ג'פאן איירליינס. הייתה זו תאונת המטוס הקטלנית ביותר בהיסטוריה בה היה מעורב כלי טיס יחיד.

מורשתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

להיטו של קיו סקמוטו, סוקיאקי, נותר אף בתחילת המאה ה-21 השיר היפני היחיד שהגיע למקום הראשון במצעד הפופ בארצות הברית. היה זה אף השיר הראשון ביפנית שנכנס למצעדי הלהיטים בבריטניה, אף ששם הגיע רק למקום השישי.

השיר זכה למספר רב של גרסאות כיסוי, הבולטות שבהן כוללות ביצוע של הלהקה האמריקאית A Taste of Honey בשנת 1981, וביצוע של להקת 4 P.M. בשנת 1995. שני ביצועים אלה הגיעו ל-10 המקומות הראשונים במצעד האמריקאי. בשנת 1989 הקליטה סלינה תרגום ספרדי של השיר, אשר יצא כסינגל בשנת 1990. סנופ דוג הקליט גרסת כיסוי אנגלית לשיר בשנת 1988, Bone Thugs-n-Harmony בשנת 1995, מרי ג'יי בלייג' בשנת 1997, וויל סמית' בשנת 1999.

ב-16 במרץ 1999 הוציא שרות הדואר היפני בול לזכרו של קיו סקמוטו ולציון השיר סוקיאקי. בקוריאמה, באי הוקאידו נבנה מוזיאון לזכרו של קיו סקמוטו[1]. האסטרואיד 6980 Kyusakamoto נקרא על שמו[2]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קיו סקמוטו בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]