קייזו אובוצ'י

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קייזו אובוצ'י
小渕 恵三
לידה 25 ביוני 1937
גונמה, האימפריה היפנית
פטירה 14 במאי 2000 (בגיל 62)
Juntendo University Hospital, יפן עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה יפן
השכלה
מפלגה המפלגה הליברלית-דמוקרטית
בן או בת זוג Chizuko Obuchi עריכת הנתון בוויקינתונים
ראש ממשלת יפן ה־84
30 ביולי 19983 באפריל 2000
(שנה ו־35 שבועות)
פרסים והוקרה
  • השרשרת הגדולה של המסדר העליון של החרצית הביצנית
  • אביר הצלב הגדול של השמש של פרו עריכת הנתון בוויקינתונים
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קייזו אובוצ'ייפנית: 小渕 恵三 ;‏ 25 ביוני 193714 במאי 2000) היה פוליטיקאי יפני וראש ממשלת יפן ה-84.

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

אובוצ'י נולד בעיירה נקאנוג'ו שבמחוז גונמה, ובגיל 13 עבר להתגורר בטוקיו. הוא החל ללמוד אנגלית באוניברסיטת ואסדה ב-1958, אך לאחר פטירתו של אביו באותה שנה החליט ללמוד מדע המדינה, וסיים את לימודיו ב-1962.

קריירה פוליטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

אובוצ'י קיבל מושב בבית הנבחרים של יפן ב-1963 בתור נציג מחוז גונמה, ובגיל 26 היה נבחר הציבור הצעיר ביותר בהיסטוריה הפוליטית של יפן.

ב-1979 התמנה אובוצ'י למנהל לשכת ראש ממשלת יפן ולמנהל הסוכנות לפיתוח אוקינאווה. הוא מילא תפקידים אלה במשך שמונה שנים, עד שהתמנה למזכיר הכללי של הממשלה ב-1987. הוא התפרסם בזכות היותו האדם שהכריז באופן רשמי על פטירתו של הקיסר הירוהיטו, ועל פתיחתה של תקופת הייסי, על שמו של הקיסר אקיהיטו.

אובוצ'י התמנה לתפקיד המזכיר הכללי של המפלגה הליברלית-דמוקרטית ב-1991, וב-1994 הפך לסגן נשיא המפלגה. לאחר מכן התמנה לתפקיד שר החוץ בממשלתו של ריוטרו האשימוטו, תפקיד בו זכה לפרסום בזכות המשא ומתן שלו עם רוסיה בנוגע לאיים הקוריליים, ובשל מאמציו לאיחוד קוריאה.

לאחר אובדן הרוב בבית היועצים של יפן בבחירות ב-1998, התפטר ראש הממשלה האשימוטו, ואובוצ'י התמנה תחתיו לראש הממשלה. במהלך כהונתו התמקד אובוצ'י בשני נושאים עיקריים: חתימה על הסכם שלום עם רוסיה, ושיקום כלכלת יפן. תוכניתו בנוגע לנושא האחרון הייתה עידוד הגברת הצריכה והורדת מס הכנסה, מהלך שהאט תחילה את המיתון, אך בסופו של דבר לא הצליח למנוע אותו. אך מפעולותיו בנושא הייתה חלוקת קופונים ל-35 מיליון אזרחים על מנת לעודד צריכה בקרב הציבור. גם בנושא השלום עם רוסיה לא הצליח להגיע אובוצ'י להתקדמות ממשית.

אובוצ'י לקה בשבץ מוחי ב-1 באפריל 2000, ושקע בתרדמת. יושירו מורי החליפו בתפקיד ב-5 באפריל, ואובוצ'י נפטר ב-14 במאי, בגיל 62. ב-8 ביוני נערכה לו הלוויה ממלכתית בנוכחות נציגים רבים ממדינות אחרות.

חיים פרטיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אובוצ'י נישא לצ'יזוקו אונו, פעילה סביבתית, ב-1967, ולזוג נולדו בן אחד ושתי בנות. בתם הצעירה, יוקו אובוצ'י, התמודדה בבחירות וזכתה במושב של אביה בבית הנבחרים ב-2000.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קייזו אובוצ'י בוויקישיתוף