קינג קמפ ג'ילט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קינג קמפ ג'ילט
לידה 5 בינואר 1855
פון דו לק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 9 ביולי 1932 (בגיל 77)
לוס אנג'לס, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה King Camp Gillette עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה פורסט לאון ממוריאל פארק עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות The Gillette Company (1932) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה היכל התהילה הלאומי לממציאים (2007) עריכת הנתון בוויקינתונים
תרומות עיקריות
סכין הגילוח
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קִינְג קְמפּ גִ'ילֵטאנגלית: King Camp Gillette; ‏5 בינואר 1855, פּוֹן דוּ לַאק (Pond du Lac), ויסקונסין - 9 ביולי 1932, לוס אנג'לס) היה איש עסקים וממציא אמריקני. נודע בעיקר בשל המצאת סכין הגילוח.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קינג קמפ ג'ילט היה צאצא למשפחת הוגנוטים צרפתית, אשר מצאה מקלט באנגליה בסוף המאה ה-16. בדורות הבאים, כמה עשורים לאחר מכן, עשו דרכם בנים לאותה משפחה לצפון אמריקה. קינג קמפ ג'ילט, שנולד בוויסקונסין, גדל בשיקגו. בשנת 1890 הוא נישא לאלנטה ('לנטי') אלה גיינס (Gaines, 1951-1868), ובשנה הבאה נולד בנם היחיד.

סכין הגילוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

קינג קמפ ג'ילט עבד בשנות התשעים של המאה ה-19 כאיש מכירות עבור החברה שפיתחה את הפקק לבקבוקים (פקק העשוי עיגול מתכת בצורת כתר ובחלקו הפנימי אטם משעם. נפוץ עד ימינו). בראותו כיצד הפקק מושלך לאשפה עם היפתח הבקבוק, עלה בדעתו לפתח להב לגילוח פשוט וזול, שאף הוא יושלך לאחר השימוש. הדרך הנפוצה לגילוח עד לסוף המאה ה-19 הייתה באמצעות תער, וזה נזקק להשחזה תכופה, ובנוסף, לא היה בטיחותי ביותר. כלי גילוח בעלי להבים בטיחותיים פותחו בשלבים מוקדמים יותר של המחצית השנייה של המאה ה-19, אך לא זכו לתפוצה המונית.

שירטוט של סכין הגילוח לצורך הפטנט

קשיים טכניים שונים ביישום הרעיון של ג'ילט, שכלל גם מכשיר בלתי מתכלה להחזקת הלהב, עכבו בכמה שנים את הפצתו ההמונית של סכין הגילוח, וזו החלה רק בעשור שאחר כך, בשנים הראשונות של המאה העשרים. הקשיים נבעו מן הכורח לעבד ולהשחיז ברמה גבוהה פלדה זולה ודקה, כדי לשמור על מחיר שווה לכל נפש, מצד אחד, וכדי שהמוצר יהיה איכותי, מצד שני. משנפתרו בעיות אלה החל השיווק בשנת 1903. לצורך הפצת מוצריו ג'ילט הקים את 'החברה האמריקנית לתערי בטיחות' (American Safety Razor Company) ב-28 בספטמבר 1901, וזו שינתה את שמה ל'חברת ג'ילט לתערי בטיחות' ביולי 1902. היקף המכירות זינק מכמה עשרות מכשירים וכמה מאות להבים בשנה הראשונה, 1903, למאות אלפי מכשירים ומיליוני להבים חמש שנים אחר כך, עת נפתחו מפעלים לייצור כלי גילוח גם בקנדה, בריטניה, צרפת וגרמניה. בין הנלהבים שבמשתמשים היו סוכני מכירות סכיני הגילוח עצמם, שמוצרם התאים להפליא לעיסוקם, אשר כלל נסיעות רבות בד בבד עם הקפדה על הופעתם. המכירות גברו עוד בעת מלחמת העולם הראשונה, ומפעלי ג'ילט אף סיפקו באותה מלחמה כלי גילוח לחיילי צבא ארצות הברית בחוזה ממשלתי.

סוציאליזם אוטופי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ילט דגל בסוציאליזם אוטופי, ובשנת 1894 פרסם ספר בשם "The Human Drift" ("הסחיפה האנושית") ובו תוכנית להקמת עיר ענק, בה יישבו כל תושבי ארצות הברית, ושמקור האנרגיה שלה יהיו מפלי ניאגרה. כן קרא להכפפת כל התעשייה לבעלותו של תאגיד יחיד, שהשליטה בו תהיה בבעלות הציבור. בספר מאוחר יותר, משנת 1910, בשם "World Corporation" ("תאגיד עולמי") היתווה תוכנית להקמת תאגיד כאמור. כן פנה לתיאודור רוזוולט בהצעה, שנדחתה, שישמש כנשיא התאגיד. ב - 1924 ג'ילט כתב, יחד עם אפטון סינקלר, את ספרו האחרון, "People's Corporation" ("תאגיד העם").

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אמיל פוירשטיין, מגלים וממציאים, הוצאת יוסף שרברק, תל אביב, 1962 (ישנן מהדורות קודמות: 1950, 1953)
  • Adams, Russell B., Jr. King C. Gillette: The Man and His Wonderful Shaving Device (Little, Brown & Co., 1978).
  • Magill, Frank N. Great Events from History II: Business and Commerce Series, volume 1:1897–1923 (1994) pp. 75–79, historiography

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קינג קמפ ג'ילט בוויקישיתוף