קן וילבר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קן וילבר
Ken Wilber
לידה 31 בינואר 1949 (בן 75)
אוקלהומה סיטי, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
השקפה דתית בודהיזם עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת דיוק עריכת הנתון בוויקינתונים
תחומי עניין הגישה האינטגרלית עריכת הנתון בוויקינתונים
עיסוק סופר, פילוסוף עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות ידועות Sex, Ecology, Spirituality עריכת הנתון בוויקינתונים
integrallife.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קנט ארל "קן" וילבראנגלית: Kenneth Earl "Ken" Wilber; נולד ב-31 בינואר 1949) הוא פילוסוף אמריקני. כותב בעיקר על "גישה אינטגרלית" לידע האנושי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

וילבר נולד באוקלהומה. במהלך לימודיו באוניברסיטת דיוק, הושפע מתאוריות בודהיסטיות. הוא עזב לאוניברסיטת נברסקה, וסיים שם תואר ראשון בביולוגיה וכימיה ותואר שני בביוכימיה. הוא בעל ניסיון רב במדיטציה בשיטת זן. ב-1973 סיים את כתיבת ספרו "הספקטרום של התודעה", בו עסק ביצירת "גישה אינטגרלית" לידע האנושי כך שיאורגן במסגרת של מערכת מורכבת, והניח את הבסיס למה שהוא מכנה "הפסיכולוגיה הטראנס-פרסונלית". הספר נדחה על ידי מספר הוצאות ספרים, ופורסם רק ב-1977. בעקבותיו הרצה וילבר באירועים שונים על רעיונותיו. ב-1978 סייע להוצאתו לאור של העיתון "ReVision". ב-1983, נישא וילבר לטרי. בין השנים 19841987 עזב וילבר את רוב עיסוקיו במטרה לטפל בטרי, שחלתה בסרטן השד. בינואר 1989, נפטרה טרי. לאחר פטירתה, הוציא ב-1991 את הספר "Grace and Grit" על חוויותיהם המשותפות בתקופה זו.

בהמשך פרסם וילבר ספרים ומאמרים רבים בנושא "הגישה האינטגרלית של התודעה", ביניהם "פסיכולוגיה אינטגרלית" (1999) ו"קיצור תולדות הכול" (2000). ב-2002 פורסם הרומן "Boomeritis", על תקופת ה"בייבי בום" בארצות הברית. וילבר גר מ-1987 בבולדר שבקולורדו, וממשיך בהרצאות וכתיבה על רעיונותיו. ספריו תורגמו ללמעלה מ-30 שפות. הוא סייע בהקמת "האוניברסיטה האינטגרלית" בעיר מגוריו, העוסקת בלימודים בינתחומיים על פי מה שהוא ותומכיו רואים כעקרון-המארגן האינטגרלי. לצד האוניברסיטה פועל "המכון האינגטרלי", המארח מורים רוחניים מכל המסורות והדתות, אשר מחפשים יחד את תרומתם הייחודית למערך הכולל של התודעה והחברה האנושית, במה שהם רואים כעידן שאחרי בלעדיותן של האמיתות הגדולות.

הגישה האינטגרלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

לטענת וילבר, "גישה אינטגרלית של התודעה" מורכבת מארגון כל התובנות מתחומים כגון פסיכולוגיה, פוסטמודרניזם, רוחניות, מדע אמפירי ועוד, למערכת מורכבת אחת, המייצגת מיפוי של מושג התודעה. כך הוא מציג מודל אינטגרלי עקבי כמפה של התפתחות בקוסמוס במלואו. בספרו "תודעת הקוסמוס במלואו", וילבר מציע שנתייחס אליו כמספר סיפורים ויוצר מפות; תיאוריו מכוונים אל שאלות אוניברסליות והמפות מאגדות מספר פרספקטיבות של היקום.

וילבר שיתף פעולה עם מספר כותבים מתחומים שונים, והציע גישת מיפוי התפתחותית מלאה בשם AQAL, שמייצגת את גרעין עקרונות המיפוי של הגישה האינטגרלית. AQAL משמשת למיפוי כל הפרספקטיבות, קווי ההתפתחות, השלבים, הסוגים והמצבים. וילבר מדגיש ש"המפה אינה הטריטוריה", ומיפוי טוב מהווה דרך להשיג תמונה טובה יותר של המציאות. כעקרון-מארגן, העיקרון האינטגרלי מציע גישה חדשה שמאפשרת לא לבטל גישות אחרות, אלא לזהות את הגישות והתורות השונות כשלבים בהתפתחות של החשיבה האנושית כולה.

וילבר מעודד את חקר המדע כממד אובייקטיבי חיצוני, והרוחניות כממד סובייקטיבי פנימי, וכך הוא מאפשר להכיר שהם שני ממדים שונים שאינם ניתנים לרדוקציה (תיאור מלא של ממד אחד על ידי מושגים מהממד האחר) וחיוניים להכרת המציאות כמאוחדת ב"אמת-יפה-טוב". בשל היכולת למפות את הממד הסובייקטיבי, אשר נחשב להפכפך בקריטריונים של חשיבה מדעית מודרנית בגלל הסובייקטיביות, וגם הפכפך בקריטריונים של חשיבה פוסט-מודרנית בגלל הטענה ליכולת מיפוי התפתחותי (היררכי), התפרסם וילבר כ"פילוסוף של הרוחניות", תחום בו הוא מתרכז בעבודתו כיום.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • קן וילבר, "קיצור תולדות הכל" (A Brief History of Everything), הוצאת כנרת, 2006

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קן וילבר בוויקישיתוף