קניון נהר טארה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קניון נהר טארה
Kanjon rijeke Tare
מידע כללי
סוג קניון עריכת הנתון בוויקינתונים
נתונים ומידות
אורך 82 ק"מ
עומק 1,300 מטר (מירבי)
מיקום
מדינה מונטנגרומונטנגרו מונטנגרו
מיקום פארק הלאומי דורמיטור
קואורדינטות 43°12′32″N 19°04′40″E / 43.209°N 19.0777°E / 43.209; 19.0777
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קניון נהר טארהסרבית Kanjon rijeke Tare) נמצא בפארק הלאומי דורמיטור במונטנגרו. הוא הארוך ביותר במונטנגרו. אורכו 82 ק"מ ועומקו המקסימלי הוא 1300 מטר, דבר המעניק לו את התואר של הקניון העמוק ביותר באירופה והשני בעולם אחרי הגרנד קניון. בתחתיתו זורם נהר טארה.

קניון נהר טארה. גולשים באומגה מעל הקניון שבתחתיתו זורם נהר טארה
גשר ג'ורג'וויצ'ה

נהר טארה מתחיל בדרום מונטנגרו באלפים הדינרים. אורכו 144 ק"מ מתוכם 104 ק"מ בתחום מונטנגרו ו-40 ק"מ בתחום בוסניה והרצגובינה. הוא זורם בתחילה צפונה ואחר כך מערבה שם הוא זורם בתחתית קניון טארה. בבוסניה והרצגובינה הוא מתחבר לנהר פיבה ויוצר את נהר דרינה הנשפך לנהר סאווה, יובל גדול של הדנובה.

בגלל הבדלי הגבהים יש מפלים רבים לאורך הנהר ומפותח בו ספורט הרפטינג.

גשר ג'ורג'וויצ'ה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גשר ג'ורגוויצ'ה (בסרבית - Đurđevića) נמצא ליד העיירה ז'אבליאק (Žabljak). זה גשר בטון הנמתח מעל קניון טארה ונהר טארה הזורם בתוכו. אורכו 365 מטר וגבהו מעל נהר טארה הוא 172 מטר. יש בו חמש קשתות שהגדולה ביותר אורכה 116 מטר. הגשר נבנה בתקופת ממלכת יוגוסלביה בשנים 19381940 כפי שכתוב בלוח המתכת בכניסה אליו. עם השלמתו הוא היה גשר הרכב הגדול ביותר באירופה.

לאחר כיבוש יוגוסלביה על ידי הצבא הגרמני באפריל 1941, שלטו הכוחות האיטלקים ברוב שטח מונטנגרו כולל קניון טארה. במקום התפתחה מלחמת גרילה על ידי פרטיזנים. ב-1942 פתחו האיטלקים באופנסיבה וכבשו את גשר ג'ורג'וויצ'ה שהיה חיוני למעבר כוחותיהם. הפרטיזנים החליטו לפוצץ את הגשר. הם השתמשו בשירותיו של המהנדס היהודי של הגשר יעקב לזר (Lazar Jauković) שידע את מקומות התורפה של הגשר והדריך אותם היכן יש להניח את חומר הנפץ. הוא נתפס על ידי האיטלקים והוצא להורג על הגשר.

לוחית זיכרון לזכרו נמצאת בכניסה לגשר אשר שוקם ב-1946.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קניון נהר טארה בוויקישיתוף