קני בורל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
קני בורל
Kenny Burrell
לידה 31 ביולי 1931 (בן 92)
דטרויט, מישיגן, ארצות הברית
שם לידה קנת' ארל בורל
מוקד פעילות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1951 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת ויין, התיכון הטכני של קאס, Wayne State University College of Fine, Performing, and Communication Arts עריכת הנתון בוויקינתונים
עיסוק מוזיקאי, מלחין
סוגה ג'אז, בלוז
כלי נגינה גיטרה
חברת תקליטים בלו נוט, ורב רקורדס, קולומביה רקורדס עריכת הנתון בוויקינתונים
שיתופי פעולה בולטים ג'ון קולטריין, ג'ימי סמית, פול צ'יימברס, קני קלארק
פרסים והוקרה אמני הג'אז של NEA עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קני בורלאנגלית: Kenny Burrell; נולד ב-31 ביולי 1931) הוא אחד המוזיקאים המוערכים ביותר בעולם הג'אז. בורל החל לפעול כבר ב-1951 ולא הפסיק את פעילותו, כגיטריסט ומלחין במגוון רחב של הקשרים מוזיקליים כגון סולו, הרכבים קטנים וגדולים ועד לתזמורות סימפוניות. הוא הקליט למעלה מ-97 אלבומים, ועוד מאות הקלטות עם אמנים אחרים. הוא הופיע והקליט עם כמה מהאמנים המשפיעים ביותר בג'אז כגון: דיוק אלינגטון, הרבי הנקוק, דיזי גילספי, מיילס דייוויס, ג'ון קולטריין, צ'ארלי פארקר, אוסקר פטיפורד, טוני בנט, בילי הולידיי, קווינסי ג'ונס, קולמן הוקינס, סאני רולינס, ג'ימי סמית, ארט בלייקי, נט קינג קול, ריי צ'ארלס, לואי ארמסטרונג ואחרים.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בורל נולד בדטרויט, מישיגן למשפחה מוזיקלית. אמו הייתה זמרת בכנסייה ופסנתרנית, ואביו ניגן בבנג'ו וביוקולילי. המוזיקאים המשפיעים ביותר על בורל היו צ'ארלי כריסטיאן, ג'אנגו ריינהארדט ואוסקר מור. הוא החל את דרכו המוזיקלית בגיל 12 וכמה שנים אחר כך, בשנת 1951, בהיותו סטודנט באוניברסיטה, הקליט את יצירותיו המשמעותיות הראשונות עם דיזי גילספי, ג'ון קולטריין, פרסי הית', ומילט ג'קסון. כבר בגיל צעיר, הפכו ענקי הג'אז בזמנו לעמיתים מוזיקליים עבורו. בורל הושפע גם מהם: פול צ'יימברס, טומי פלאנאגן, פרנק פוסטר, יוסף לטיף, בטי קרטר והאחים האנק, ת'אד ואלווין ג'ונס.

בורל נשאר בדטרויט עד שסיים את לימודיו ב"Wayne State University", ובשנת 1955 קיבל תואר BA במוזיקה ובתיאוריה. באותה תקופה גם למד גיטרה קלאסית אצל ג'וזף פאבה. סיבוב הופעות בן 6 חודשים עם אוסקר פטיפורד עזר לבורל לבסס את מעמדו ב"ניו יורק". בשנת 1956 עבר בורל מדטרויט לניו יורק, ומיד הפך לגיטריסט מבוקש. בורל הופיע בלמעלה מ-200 הקלטות גם כמוביל וגם כמלווה.

אותה שנה גם נחשבת לאחת השנים החשובות והמצליחות ביותר של בורל שבה הוציא את האלבום הראשון שלו "Introducing Kenny Burrell", ועוד כמה אלבומים מהחשובים בקריירה שלו כמו "All Night Long ,All Day Long". בורל אף הקליט מספר הקלטות חשובות עם אמנים כגון ג'ון קולטריין, פול צ'יימברס, קני קלארק ואחרים.

אלבום חשוב נוסף של בורל, Midnight Blue, יצא לאור בשנת 1963, ובשנת 1964 יצא עוד אלבום חשוב Guitar Forms והיה ראשון לרצף הקלטות תזמורתיות עבור חברת ורב. בין השנים 1963-1970 המשיך קני לעבוד באולפנים של ניו יורק עם אמנים כגון האנק ג'ונס ואילינוי ג'אקט.

בתחילת שנות ה-70, עבר בורל לקליפורניה והתחיל ללמד ולהוביל סמינרים שבדרך כלל התמקדו במוזיקה של דיוק אלינגטון. בשנת 1975, הקליט בורל תקליט מחווה לאלינגטון-"Ellington Is Forever". בורל היה ידוע לא רק בגלל היצירתיות ההרמונית והליריות שלו, אלא גם בגלל היותו מלחין מוערך. יצירותיו בוצעו והוקלטו על ידי אמנים חשובים רבים, כגון ריי בראון, ג'ימי סמית,, גרובר וושינגטון, ג'ון קולטריין, ג'וּן כריסטי, פרנק ווס וסטיבי ריי ווהן. הקטע "Dear Ella", שבוצע על ידי די די ברידג'ווטר,, זכה בשנת 1988 בפרס גראמי. מתחילת הקריירה שלו בורל הוא פיתח סגנון וצליל ייחודיים בנגינתו ותואר כנגן סגנונות שונים כגון בלוז ובי בופ. וגם בערבוב של שניהם.

בורל הוכיח את עצמו גם כסוליסט גדול, אך הוא העדיף סגנון עדין ומלודי יותר של נגינה. אותו סגנון נשקף בשתיים מהקלטותיו הראשונות של בורל, שהצביעו על דרך לסגנון שבו ישתמש בורל במשך כל הקריירה שלו. אותן שתי הקלטות - "Autumn In New York", (פתיחה ו-32 התיבות הראשונות), ( Blue Lights (1958 ו (Night at The Village Vanguard (1959, הוקלטו באמצעות גיטרה, בס ותופים. פורמט כזה של אנסמבל לא היה חדש ב-1958, הווארד רוברטס וג'ים הול השתמשו בו בהצלחה עוד ב-1953, אך הסגנון שבורל הוסיף לו, הפך את אותו הרכב לשם נרדף עבורו, ולפעמים אפילו נחשב לטריו גיטרה הטוב שקיים. רבים חשו שהקלטות של הטריו הן הטובות ביותר בקריירה של בורל.

קני בורל זכה בפרסים רבים והערכות והשפיע רבות על גיטריסטים אחרים כגון: בי בי קינג, ג'ורג' בנסון, ג'ימי הנדריקס ופט מתיני.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קני בורל בוויקישיתוף