קנת דוברשטיין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קנת דוברשטיין
Kenneth Duberstein
דיוקן רשמי של דוברשטיין בבית הלבן, ספטמבר 1983
דיוקן רשמי של דוברשטיין בבית הלבן, ספטמבר 1983
דיוקן רשמי של דוברשטיין בבית הלבן, ספטמבר 1983
לידה 21 באפריל 1944
ניו יורק, מדינת ניו יורק, ארצות הברית
פטירה 2 במרץ 2022 (בגיל 77)
שם מלא קנת מ. דוברשטיין
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
השכלה אמריקן יוניברסיטי, מכללת פרנקלין ומרשל
עיסוק פוליטיקאי, שדלן
מפלגה המפלגה הרפובליקנית
ראש סגל הבית הלבן ה־13
1 ביולי 198820 בינואר 1989
(29 שבועות ויום)
תחת הנשיא רונלד רייגן
פרסים והוקרה
מדליית האזרחים הנשיאותית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
קן דוברשטיין

קנת "קן" מ. דוברשטייןאנגלית: Kenneth M. Duberstein;‏ 21 באפריל 19442 במרץ 2022) היה ראש סגל הבית הלבן ה-14 למניין, בין השנים 1988–1989, תחת ממשלו של רונלד רייגן, והיהודי הראשון שכיהן בתפקיד זה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גדל בברוקלין וסיים תואר ראשון בקולג' הפרטי פרנקלין אנד מארשל, ותואר שני ב"אמריקן יוניברסיטי". אשתו היא מפיקה בתוכנית הידועה "צ'ארלי רוז".

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך שתי כהונותיו של רייגן כנשיא, הוא כיהן גם כסגן ראש הסגל (1987), וכן כיהן במקביל הן כעוזר וסגן עוזר הנשיא לענייני חקיקה (1981–1983).

לפני שעבד בממשל של רייגן, הוא היה סמנכ"ל ומנהל תחום יחסי ממשל-עסקים לוועדה לפיתוח כלכלי. לאחר תפקיד זה פנה למגזר הפרטי, בין לבין תפקידיו השונים בבית הלבן, ועבד כסמנכ"ל בחברה העוסקת בלובי, "טימוטי אנד קומפני"[1], אשר לקוחותיה הן מהמכובדות בחברות הנדרשות ללובי בקונגרס, כגון ויזה, אנהאוזר-בוש, קרייזלר, חברות תרופות כ"טבע" הישראלית וחברות ביטוח למיניהן[2].

הקריירה שלו בממשל החלה כסגן מזכיר העבודה בקבינט של הנשיא ג'רלד פורד, וכמנהל תחום הקונגרס וענייני פנים-ממשל, בסוכנות המנהל הכללית (GSA) הממשלתית. לפני כן כיהן במשרה ציבורית כעוזר לסנאטור יעקב יעבץ.

לאחר מכן שב דוברשטיין למגזר הפרטי וכיהן במועצות מנהלים רבות במגזר הפרטי, כגון בואינג ופאני מאי [3][4], ובתחום הציבורי מועצת הנאמנים של אוניברסיטת ג'ונס הופקינס. דוברשטיין השתתף גם בוועדות וצוותי חשיבה רבים בתחום החינוך, כגון ועדת הייעוץ של בית ספר לממשל ע"ש קנדי באוניברסיטת הרווארד, ומרכזים חינוכיים-ציבוריים אחרים.

ב-1989 זכה במדליית הנשיא לאזרחות, השנייה בחשיבותה בין המדליות לאזרחים שמעניק נשיא ארצות הברית. עד למותו כיהן במקביל לשאר תפקידיו הרבים כיושב ראש ועדת האתיקה של הוועד האולימפי של ארצות הברית. כמו כן כיהן כסגן יושב ראש ועדת בקרה ורפורמה עצמאית של הוועד האולימפי.

בנוסף, דוברשטיין שימש כמעין יועץ פוליטי למי שהיה בעבר סגן מזכיר המדינה, ריצ'רד ארמיטאג'. ועל פי בעל הטור רוברט נובאק, שפרסם את ההדלפה של סוכנת ה-CIA ולרי פליים, דוברשטיין היה המקור לספרם של דייוויד קורן ומייקל איסיקוף בנושא פרשת ולרי פליים. לפי ספר זה ארמיטאג' הוא אחד מהאנשים אשר הדליפו את שמה של סוכנת ה-CIA לשעבר, ולרי פליים לבעל הטור נובאק[5].

ב-2008 הודיע בריאיון ל-CNN, על תמיכה במי שהיה אז הסנאטור והמועמד של המפלגה הדמוקרטית לנשיאות, ברק אובמה, כמה ימים לפני הבחירות הכלליות. יש טוענים שזאת עקב סרובו של ג'ון מקיין למנותו כראש צוות המעבר שלו לבית הלבן[6][7][8][9].

נפטר ב-2 במרץ 2022.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קנת דוברשטיין בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ טימוטי אנד קומפני, אודות החברה
  2. ^ טימוטי אנד קומפני, רשימת לקוחות
  3. ^ מועצת המנהלים של התאגיד לממשל
  4. ^ קנת אמ. דוברשטיין
  5. ^ רוברט נובאק, מי אמר מה ומתי, עיתון ה"וויקלי סטנדרד" 16 באוקטובר 2006
  6. ^ אדם לוי, יועץ לשעבר של רייגן הודיע על תמיכה באובמה, רשת CNN, פורסם ב-31 באוקטובר 2008
  7. ^ בריאן פיילר, דוברשטיין ופנטה אומרים כי על אובמה לפעול במהירות בנושא הקבינט והכלכלה, עיתון בלומברג, 32 באוקטובר 2008
  8. ^ ג'ו זובצקי, הדמוקרטים רואים את השביל להשגת 60 מושבים בסנאט: יומן בחירות (עדכון 1), בלומברג, 1 בנובמבר 2008
  9. ^ ג'ון גיזי, מדוע פאוול תמך בברק?, HumanEvents.com, פורסם ב-20 באוקטובר 2008