קרב פלסי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קרב פלסי
קלייב נפגש עם מיר ג'אפר לאחר הקרב (פרנסיס היימן; 1762)
קלייב נפגש עם מיר ג'אפר לאחר הקרב (פרנסיס היימן; 1762)
מערכה: המלחמות הקרנטיקיות
מלחמה: מלחמת שבע השנים
תאריכי הסכסוך 23 ביוני 1757
מקום פלסי, סובהת בנגל
קואורדינטות
23°48′N 88°15′E / 23.8°N 88.25°E / 23.8; 88.25 
תוצאה ניצחון של חברת הודו המזרחית הבריטית
שינויים בטריטוריות סיפוח בנגל לטובת חברת הודו המזרחית הבריטית
הצדדים הלוחמים
מפקדים

קולונל רוברט קלייב

סיראג' אוד-דואלה

כוחות

כ-3,000 חיילים בריטים והודים

כ-35,000 חיל רגלים
15,000 פרשים[2]



מפה המפרטת את התנהלות הקרב (1760)

קרב פלסיאנגלית: Battle of Plassey; בבנגלית: পলাশীর যুদ্ধ) היה קרב אשר התנהל ב-23 ביוני 1757, בין הנציגויות המסחריות של בריטניה וצרפת בנוסף למחוז בנגל של האימפריה המוגולית שלצידו נלחמו הצרפתים. הקרב הסתיים בניצחון חברת הודו המזרחית הבריטית כנגד סובהת בנגל בראשה הנואב (מושל) של בנגל, סיראג' אוד-דואלה, והכוח הצרפתי שלחם לצידו. ניצחון זה הוביל לסיפוח בנגל לטובת חברת הודו המזרחית והיה לנקודת מפנה חשובה במעורבות הבריטית בהודו משום שציין את השלב בו חברת הודו הבריטית התחילה לשלוט ישירות על טריטריות בהודו.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקרב התנהל בעיירה פלסי, כ-150 ק"מ צפונית לקולקטה, ליד העיר מורשידבאד שהייתה עיר הבירה של המחוז שהיה חלק מהאימפריה המוגולית. הקרב היה חלק מסדרת עימותים שהתרחשו בהודו על רקע היריבות האנגלו-צרפתית שהתקיימה כחלק ממלחמת שבע השנים.

מתחים שהחלו לעלות בין כוחות חברת הודו המזרחית באזור בנגל ובמרכזו העיר קולקטה, לבין מושל מחוז בנגל מטעם האימפריה המוגולית, בעיקר על רקע המתיחות האנגלו-צרפתית ושיפור הביצורים בקולקטה מצד הבריטים למורת רוחם של המוגולים, התממשו לבסוף לכדי מערכה צבאית מוגולית (בתמיכה צרפתית) כנגד כוחות החברה הבריטית במחוז.

מהלך הקרב[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכוח המוגולי כבש את קולקטה ואת המצודה המגינה עליה; פורט ויליאם, מידי הבריטים ב-19 ביוני 1756. כתגובה, יצא רוברט קלייב עם כוח אנגלו-הודי מאזור מדראס לכיוון בנגל במטרה להילחם בכוחותיו של אוד-דואלה ולשחרר את קולקטה. קלייב הגיע לבנגל כשנה מאוחר יותר, שחרר את קולקטה והמשיך צפונה לכיוון בירת המחוז המוגולי של בנגל; העיר מורשידבאד. אל מול קלייב ניצב כוח מוגולי עדיף בהרבה, לכן ניסה קלייב להביא מספר ממפקדי הצבא המוגולים לידי חוסר תמיכה באוד-דואלה במהלך הקרב עצמו ובכך להטות את הכף לטובת הבריטים. לבסוף במהלך הקרב עצמו, שלושה ממפקדי הצבא ניצבו עם כוחותיהם בשדה הקרב אך לא הצטרפו ללחימה, התוצאה הייתה ירידה במספר הכוחות המוגולים כמו גם דעיכה במורל הלוחמים, מה שעזר לניצחונו של קלייב בקרב.

תוצאות הקרב[עריכת קוד מקור | עריכה]

תוצאות הקרב היו להפגנת כוח משמעותית של הבריטים וגם שלב חשוב בדעיכת האימפריה המוגולית בהודו. במשך השנים שלאחר הקרב, מחוז בנגל נשלט על ידי שליטים הודים כאשר החוקים והמערכת האדמיניסטרטיבית נשתמרו, אך בפועל הבריטים שלטו כמעט באופן ישיר במחוז, שהפך בינתיים לדריסת הרגל הבריטית בהודו אשר בירתה נבחרה להיות בקולקטה. עם השנים השליטה על המחוז והמחוזות הבאים שנפלו תחת השליטה הבריטית, הפכו להיות יותר ויותר ישירים, הוצגו מערכות משפט ושילטון חדשות ונאכף מונופול כלכלי בריטי, עד שתת-היבשת ההודית כולה הייתה בשליטה בריטית. הודו הבריטית שהתחילה בשנת 1757 עם קרב פלסי, הגיעה לקיצה 190 שנים מאוחר יותר כאשר הודו קיבלה עצמאות בשנת 1947.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Harrington, Peter, Plassey 1757: Clive of India's finest hour, London, Osprey Publishing, 1994.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קרב פלסי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ סובהת בנגל, או סובה-אי-בנגלה (Bengal Subah) היה מחוז שלטוני של האימפריה המוגולית ששלטה ברוב תת-היבשת ההודית בשיא כוחה.
  2. ^ Harrington, 1994, עמ' 46
ערך זה הוא קצרמר בנושא קרבות. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.